54 758 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Har du några forskningsrapporter att länka till?Claes Sörmland skrev:
Men vi vet ju att temperaturförändringar inte är ett stort problem för dagens ekosystem. Ta t ex den svenska naturen. Vi har t ex en högre temperatur utifrån klimathänsyn i Skåne än vi har på t ex småländska höglandet eller i Mälardalen. Det ger lite olika extremtemperaturer och frost- och värme och torkregimer på de olika platserna. Men i stort är det samma natur på alla platser. På de olika platserna gynnas lite olika organismer, t ex vad gäller floran och faunan men det är inga stora skillnader som skulle göra att ekosystemet skulle krascha ihop på något katastrofalt sätt.
Hur vet vi att det inte påverkar de fjällnära ekosystemen om fjällrävar dör ut, det blir allt färre av de växter och fåglar som trivs ovanför trädgränsen, eller när sjukdomsspridande fästingar och insekter som är skadliga för jordbruket vandrar allt längre norrut?
Det är ju inte så att växter bara är beroende av temperaturer utan de kan t.ex. vara beroende av mängden solljus, dvs. det är inte bara att börja odla sånt som trivs på kontinenten och tro att det blir bra i Sverige bara för att svenska sommartemperaturer blir som det är där nu.
Sen är det verkligen inte samma natur i Skåne som på sydsvenska höglandet.
Säker på att ditt inlägg var fullt ut ett vetenskapligt uttalande från dig och inte i viss mån trosbaserat/ideologiskt?
Om de påstår något som verkar otroligt och vill bli tagna på allvar, absolut.Suvi5700 skrev:
Litar du på allt som alla säger?
Om vi tar exemplet rasbiologi. Det är väl ca. 100 år sedan rasbiologiska institutet grundades. På den tiden var det definitivt forskning. Eller menar du att det den forskningen kom fram till i stort sett håller idag. Om inte så kan du ju tänka dig att någon annan forskning som är poppis idag kanske inte är lika poppis om säg 100 år.BirgitS skrev:
Det håller jag inte med om. Det som forskarna kom fram till för 100 år sen anses sällan ovetenskapligt, men däremot kanske inkomplett och i behov av vidareutveckling. T.ex. Newtons lagar anses inte ovetenskapliga, trots århundraden, utan fungerar utmärkt i vardagliga sammanhang, men vi vet sen drygt 100 år att de inte gäller när hastigheten närmar sig ljushastigheten. Relativitetsteorin är alltså en vidareutveckling av Newtons lagar. Den teorin anses verkligen inte ovetenskaplig så här drygt 100 år senare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Ingen forskare har påstått att hela temperaturökningen beror på koldioxidhalten i atmosfären.D Diamant skrev:Det finns ingenting som leder till att hela temperaturökningen beror av co2. Det kan ha bidragit något men ett antal andra faktorer har troligtvis varit ansvariga för merparten.
Häxtron är då man påstår att co2 och endast co2 är det som ökar temperaturen.
Att vi redan har en temp ökning på mer än en grad är ju beviset på att merparten av ökningen inte beror av co2.
Hur skulle en fördubbling av co2 vara att försämra luftkvaliteten? Du andas ut luft med minst 4% co2 halt och in luft med 0,042% co2. Om du skulle andas in luft med 0,084% istället skulle det inte ge någon hälsoskillnad alls.
Metan kan aldrig bli något allvarligt problem då den relativt snabbt (storleksordningen 10 år) bryts ner till co2 som aldrig kommer att vara ett hälsoproblem. Gränsvärdet i ubåtar är t.ex. 5000 ppm och där lever besättningen månadsvis.
Kan du länka till några forskningsrapporter som stödjer din tes?D Diamant skrev:
Eller på att din teori:D Diamant skrev:
"effekten av co2 är logaritmiskt avtagande och ytterligare utsläpp har mycket liten påverkan på temperaturen. En fördubbling av co2 halten ger enbart 1 grads ökning och med dagens utsläpp av co2 kommer det att ta 200 år. "
är felaktig.
Nu missförstod du. Jag försöker förklara:D Diamant skrev:
Tidigare har mycket koldioxidutsläpp pga. eldning av vissa fossila bränslen samtidigt generat partiklar i luften som har försämrat luftkvaliteten (smog) och stoppat solinstrålningen. Numera har eldning av sådana fossila bränslen minskat på många håll och i andra fall har man infört partikelrening av utsläppen. Det har alltså blivit färre partiklar i luften som stoppar solinstrålningen, vilket leder till temperaturhöjning.
Denna smog anses vara en orsak till varför man inte har observerat så mycket temperaturhöjning under början av den industrialiserade perioden med ökande koldioxidutsläpp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
För det första så skrev jag sällan.L lbgu skrev:Om vi tar exemplet rasbiologi. Det är väl ca. 100 år sedan rasbiologiska institutet grundades. På den tiden var det definitivt forskning. Eller menar du att det den forskningen kom fram till i stort sett håller idag. Om inte så kan du ju tänka dig att någon annan forskning som är poppis idag kanske inte är lika poppis om säg 100 år.
Jag ogillar den forskningen i allra högsta grad, men så vitt jag vet så bedrevs den mycket vetenskapligt, problemet var att den grundade sig på en helt felaktig hypotes. Mycket riktigt så kom de ju inte heller fram till att hypotesen var riktig. Till skillnad från de senaste årtiondenas forskning om klimatförändringar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Med det tankesättet så är egentligen all forskning helt meningslös. Är det så du ser det?L lbgu skrev:Om vi tar exemplet rasbiologi. Det är väl ca. 100 år sedan rasbiologiska institutet grundades. På den tiden var det definitivt forskning. Eller menar du att det den forskningen kom fram till i stort sett håller idag. Om inte så kan du ju tänka dig att någon annan forskning som är poppis idag kanske inte är lika poppis om säg 100 år.
Just rasbiologi har väl till stor det alltid snuddat vid pseudovetenskap. Mycket av forskningen var ju rena beställningsjobb, som snarare gick ut på att hitta en förklaring till förutfattade meningar än att söka svar på forskningsfrågor. Dessutom tror jag inte peer review eller andra granskningar var speciellt vedertagna.L lbgu skrev:Om vi tar exemplet rasbiologi. Det är väl ca. 100 år sedan rasbiologiska institutet grundades. På den tiden var det definitivt forskning. Eller menar du att det den forskningen kom fram till i stort sett håller idag. Om inte så kan du ju tänka dig att någon annan forskning som är poppis idag kanske inte är lika poppis om säg 100 år.
Samtidigt är det också ett bra exempel på vetenskapens styrkor. Idag vet vi genom ex dna att många rasbiologiska teorier är felaktiga, därför har vi kastat ut dem. Ett vetenskapligt arbetssätt är alltså självkorrigerande, men vetenskapen är också kumulativ. Väl underbyggda teorier kastas sällan ut, istället raffineras de i takt med att kunskapsläget ändras. I mitt tycke blir det märkligt att ignorera kunskapsläget idag, för att vi kanske vet mer i framtiden. Att något vi trodde var rätt förr visat sig vara fel betyder inte att allt är lika sant. Asimov beskriver detta på ett tänkvärt sätt i "The relativity of wrong". Jag har översatt citatet med en llm:
"När folk trodde att jorden var platt, hade de fel. När folk trodde att jorden var en perfekt sfär, hade de fel. Men om du tror att det är lika fel att tro att jorden är en sfär som att tro att den är platt, då har du mer fel än båda grupperna tillsammans."
Seriös forskning har inget problem att bli ifrågasatt av seriösa motbevis. Men bara ”Det där tror jag inte på, jag tänker bättre själv” är inte ett exempel på seriöst ifrågasättande.L lbgu skrev:
God afton, alla glada husbyggare!
Ni behöver inte kivas om koldioxiden. Som jag påpekat sjutton gånger redan: Med intill visshet gränsande sannolikhet kommer den sista kolbiten, den sista, oljedroppen och den sista gaspusten att förvandlas till sin slutpunkt: Koldioxid.
Endast en fråga om tid. (Kollagren lär räcka 250 år...)
Ni behöver inte kivas om koldioxiden. Som jag påpekat sjutton gånger redan: Med intill visshet gränsande sannolikhet kommer den sista kolbiten, den sista, oljedroppen och den sista gaspusten att förvandlas till sin slutpunkt: Koldioxid.
Endast en fråga om tid. (Kollagren lär räcka 250 år...)
Jag är och har alltid varit mycket mån om naturen. Jag förfasas över överfiskningen, Östersjöns överexploatering för att inte tala om våra oceaner som snart är tomma på fisk.BirgitS skrev:
Ingen forskare har påstått att hela temperaturökningen beror på koldioxidhalten i atmosfären.
Kan du länka till några forskningsrapporter som stödjer din tes?
Eller på att din teori:
"effekten av co2 är logaritmiskt avtagande och ytterligare utsläpp har mycket liten påverkan på temperaturen. En fördubbling av co2 halten ger enbart 1 grads ökning och med dagens utsläpp av co2 kommer det att ta 200 år. "
är felaktig.
Nu missförstod du. Jag försöker förklara:
Tidigare har mycket koldioxidutsläpp pga. eldning av vissa fossila bränslen samtidigt generat partiklar i
Vi har längs vår kust ett antal fartygsvrak som är potentiella miljökatastrofer då de har stora oljelaster som snart läcker ut p.g.a. rost. Att fixa detta är inte gratis men kostar kanske 1 miljard kronor så man gör ingenting.
Samtidigt avsätter man till ett projekt i Stockholm som skall fånga in co2 för 20 miljarder kronor.
Detta är ett totalt vansinne man har inte råd att åtgärda ett riktigt och reellt problem men man kan tänka sig att betala 20 gånger mer för ett icke problem.
Att begränsa utsläpp av farliga ämnen, kvicksilver, bly, PCB, m.fl. borde vara prio ett men nu går merparten av pengarna till att minska det helt ofarliga co2.
Helt ofattbart enligt mig.
Du borde uppenbarligen ha gått längre i skolan istället för att snickra så mycket.Suvi5700 skrev:
Tror du på allvar att en åsikt är en åsikt, "allas åsikt är lika mycket värd". Det är den inte när det gäller verkliga mätbara forskningsfält.
Att beskylla någon för att plåga hundar har ingenting med denna tråd och diskussion att göra. Bara riktigt lågt av dig 😮💨kashieda skrev: