Status
Inte öppen för fler kommentarer.
kashieda kashieda skrev:
Det må vara hänt. Vi kanske har lärt oss att dressera molekylerna i atmosfären att släppa ut lagom mycket värme.

Vi kanske har blivit delfiner.

Allt är möjligt.
Bara att inse att man bör vara rätt ödmjuk och inte tro att vi vet allt.

Hade du levt på 1700-talet så hade du säkert också trott att den dåvarande vetenskapen stod på toppen och att de hade facit på nästan allt.
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Bara att inse att man bör vara rätt ödmjuk och inte tro att vi vet allt.

Hade du levt på 1700-talet så hade du säkert också trott att den dåvarande vetenskapen stod på toppen och att de hade facit på nästan allt.
Det verkar väl mest vara de som inte tror att mänskligheten påverkar klimatet som tror att de vet allt. I en annan tråd var det en som skrev "Jag har inte den tiden att sitta och googla mm. Jag litar på mitt eget minne och känsla." för några timmar sen." Då är man inte mycket för att lära sig nytt, men ska ändå försöka argumentera för att man har rätt.

Forskarna tror verkligen inte att de vet allt, så de som lyssnar på dem anser att de inte heller vet allt. Men det går ju inte att sitta och vänta på sin bak tills andra har lärt sig allt, då blir det inga teknologiska nyheter etc.

1700-talets upplysningstid var ju en tid när utbildade människor lärde sig nya saker om naturen och geografin hela tiden. Det fanns vita fläckar på kartorna, alltså områden som man visste om att man inte hade kartlagt. Så jag håller inte med dig.
 
  • Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1700-talets upplysningstid var ju en tid när utbildade människor lärde sig nya saker om naturen och geografin hela tiden. Det fanns vita fläckar på kartorna, alltså områden som man visste om att man inte hade kartlagt. Så jag håller inte med dig.
Så du anser inte att det finns några vita fläckar att upptäcka idag inom olika ämnesområden? Själv tror jag att det finns massor som vi inte har en aning om.
 
BirgitS
L lbgu skrev:
Så du anser inte att det finns några vita fläckar att upptäcka idag inom olika ämnesområden? Själv tror jag att det finns massor som vi inte har en aning om.
Hur sjutton kom du fram till det?
Jag skrev ju:
"Forskarna tror verkligen inte att de vet allt, så de som lyssnar på dem anser att de inte heller vet allt."
Jag lyssnar på forskarna.
Liksom utbildade människor i allmänhet läste/lyssnade på vad upptäcktsresande etc. berättade när de kom hem på 1700-talet.
 
  • Gilla
Emil Olofsson1
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar väl mest vara de som inte tror att mänskligheten påverkar klimatet som tror att de vet allt. I en annan tråd var det en som skrev "Jag har inte den tiden att sitta och googla mm. Jag litar på mitt eget minne och känsla." för några timmar sen." Då är man inte mycket för att lära sig nytt, men ska ändå försöka argumentera för att man har rätt.

Forskarna tror verkligen inte att de vet allt, så de som lyssnar på dem anser att de inte heller vet allt. Men det går ju inte att sitta och vänta på sin bak tills andra har lärt sig allt, då blir det inga teknologiska nyheter etc.

1700-talets upplysningstid var ju en tid när utbildade människor lärde sig nya saker om naturen och geografin hela tiden. Det fanns vita fläckar på kartorna, alltså områden som man visste om att man inte hade kartlagt. Så jag håller inte med dig.
Jaha, så bara för att jag inte vill sitta och googla massa så likställs det med att jag inte vill lära mig nytt. Hur lärde folk sig nytt innan Google?
Skärp dig!
 
  • Haha
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jaha, så bara för att jag inte vill sitta och googla massa så likställs det med att jag inte vill lära mig nytt. Hur lärde folk sig nytt innan Google?
Skärp dig!
Inte lärde de sig nytt genom att lita på sitt eget minne och känsla i alla fall.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Bodde det inte folk i Gävle för hundra år sen?

[länk]
... Och varför kommer regnvattnet via golvbrunnar/avloppssystemet?

Problemet med översvämningar i Sverige beror till stor del på obefintligt underhåll av VA-systemet och inte av att det regnar mycket. Gamla system där man bara kopplat på fler och fler fastigheter och dessutom kör dagvatten och avlopp på samma ledningar. Därtill nya bostadsområden med asfalterade ytor som sedan kopplas på befintliga system från början av 1900-talet. Sedan skyller man det på klimatförändringar.

Och bygger man sitt hus nere i en grop får man skylla sig själv.
Återigen självförvållat av människan.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur sjutton kom du fram till det?
Jag skrev ju:
"Forskarna tror verkligen inte att de vet allt, så de som lyssnar på dem anser att de inte heller vet allt."
Jag lyssnar på forskarna.
Liksom utbildade människor i allmänhet läste/lyssnade på vad upptäcktsresande etc. berättade när de kom hem på 1700-talet.
Ska jag tolka dig som att du är medveten om att det forskarna säger idag mycket väl kan anses ovetenskapligt om 100 år. För så har det i princip alltid varit i historien.
 
FG FG skrev:
... Och varför kommer regnvattnet via golvbrunnar/avloppssystemet?

Problemet med översvämningar i Sverige beror till stor del på obefintligt underhåll av VA-systemet och inte av att det regnar mycket. Gamla system där man bara kopplat på fler och fler fastigheter och dessutom kör dagvatten och avlopp på samma ledningar. Därtill nya bostadsområden med asfalterade ytor som sedan kopplas på befintliga system från början av 1900-talet. Sedan skyller man det på klimatförändringar.

Och bygger man sitt hus nere i en grop får man skylla sig själv.
Återigen självförvållat av människan.
Hur kom vattnet in i avloppssystemet?

Om det inte regnade ovanligt mycket så hade det inte kommit in... för det är ju inte översvämning varje år, utan regn...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Hur kom vattnet in i avloppssystemet?

Om det inte regnade ovanligt mycket så hade det inte kommit in... för det är ju inte översvämning varje år, utan regn...
Det är för att kommunerna tycker att det är roligare att lägga pengar på andra saker än att ta ansvar för va-systemet. Det är inga problem att bygga dagvattensystem som är dimensionerade för skyfall, men det kostar pengar. Dessvärre är det ett återkommande problem i Sverige att våra va-system är hopplöst eftersatta i många områden. Det brukar dock bli fart på kommunerna när försäkringsbolagen skickar notan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
FG FG skrev:
Det är för att kommunerna tycker att det är roligare att lägga pengar på andra saker än att ta ansvar för va-systemet. Det är inga problem att bygga dagvattensystem som är dimensionerade för skyfall, men det kostar pengar. Dessvärre är det ett återkommande problem i Sverige att våra va-system är hopplöst eftersatta i många områden. Det brukar dock bli fart på kommunerna när försäkringsbolagen skickar notan.
Men om det inte kommer mer vatten uppifrån år 6 än år 1 till 5 eller 7 till 20, varför blev det då översvämning just år 5?

Det är ju inte så att de faktiskt hunnit bygga om...
 
FG FG skrev:
Det är för att kommunerna tycker att det är roligare att lägga pengar på andra saker än att ta ansvar för va-systemet. Det är inga problem att bygga dagvattensystem som är dimensionerade för skyfall, men det kostar pengar. Dessvärre är det ett återkommande problem i Sverige att våra va-system är hopplöst eftersatta i många områden. Det brukar dock bli fart på kommunerna när försäkringsbolagen skickar notan.
Framför allt är det skattebetalarna som inte tycker det är roligt att få höjd skatt för att kommunerna ska vara beredda på något som KANSKE händer. Det är liksom svårt att sälja in för politikerna…
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Japp, se på Japan. Nästan övertydligt hur denna mekanism är i arbete där. Spelar det någon roll att en befolkning minskar lokalt, nationellt eller globalt? Inte alls. Vad har vi med det att göra - hur folk väljer sina liv. Just nu stänger vi skolor och dagis, förut byggde vi ut dem. Jag tycker inte vi ska lasta just kvinnorna för det svaga barnalstrandet. Vi har byggt ett feminint/feminiserat samhälle och detta blev resultatet. Folk vill ha det så här.
Nej jag lastar de som varken finansierat eller tillåtit kvinnor att utbilda sig under så lång tid. Lågt barnafödande är i stort en positiv faktor då det tyder på bättre liv för så många men lokalt kan det bli problem, Sverige har hittills klarat sig bra men behöver en bra långsiktig plan (stor chans) eller i alla fall en positiv migrationsbalans. Med tanke på hur klimatet och närområdet ser ut just nu så kommer det senare antagligen ske oavsett men det går att planera lite hur det sker.

Sen är det ganska onödigt att bygga ut dagis och skolor om det inte finns lika många barn som tidigare.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Nej jag lastar de som varken finansierat eller tillåtit kvinnor att utbilda sig under så lång tid. Lågt barnafödande är i stort en positiv faktor då det tyder på bättre liv för så många men lokalt kan det bli problem, Sverige har hittills klarat sig bra men behöver en bra långsiktig plan (stor chans) eller i alla fall en positiv migrationsbalans. Med tanke på hur klimatet och närområdet ser ut just nu så kommer det senare antagligen ske oavsett men det går att planera lite hur det sker.

Sen är det ganska onödigt att bygga ut dagis och skolor om det inte finns lika många barn som tidigare.
Jag får en stark känsla av att du missförstår, med vilja eller illvilja. Det gör inget. Tror inte det är lönt att förklara. Men säg så här som en liten slutkläm från min sida: Tror du att det är livets mening att arbeta? Det stora mönstret genom mänsklighetens hela historia är att man (män) har lagt ofantlig möda på att slippa arbeta. Vi har oxar, segel, vattenhjul, ångmaskiner, dieselmotorer, elmotorer... för att spara våra ineffektiva muskler. Detta görs till allas fromma, inte minst de små. Den manliga hjärnan har inga problem att tänka stort och långsiktigt. Sedan tror jag säkert att unga kvinnor vill sitta i möten om diverse "mål" på ett luftkonditionerat kontor. De gillar nog att "arbeta" med verksamhetsutveckling, värdegrunder och kommunikation.

Det blir nog bra när det blir färdigt, sa farbror Börje.
 
H hovapettson skrev:
Jag får en stark känsla av att du missförstår, med vilja eller illvilja. Det gör inget. Tror inte det är lönt att förklara. Men säg så här som en liten slutkläm från min sida: Tror du att det är livets mening att arbeta? Det stora mönstret genom mänsklighetens hela historia är att man (män) har lagt ofantlig möda på att slippa arbeta. Vi har oxar, segel, vattenhjul, ångmaskiner, dieselmotorer, elmotorer... för att spara våra ineffektiva muskler. Detta görs till allas fromma, inte minst de små. Den manliga hjärnan har inga problem att tänka stort och långsiktigt. Sedan tror jag säkert att unga kvinnor vill sitta i möten om diverse "mål" på ett luftkonditionerat kontor. De gillar nog att "arbeta" med verksamhetsutveckling, värdegrunder och kommunikation.

Det blir nog bra när det blir färdigt, sa farbror Börje.
Jag tror att det blir bättre för många* om individer i hög grad har möjlighet att påverka sina egna omständigheter, t ex genom att ha en egen lön istället för att leva på vad Mannen i Huset behagar dela med sig av månadspengar liksom av pension där såna system finns.

* i den gruppen ingår inte manipulativa män.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.