Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och de här sagorna om att mänskligheten globalt kommer att sluta förbränna fossila bränslen inom en kort tidsrymd om bara du, din familj och Sverige "går före". Det saknar helt vetenskaplig grund, det är rent utopiskt tänkande.
Otroligt bra skrivet.

Det är ju nästan komiskt att alla de som tjatar om vetenskaplighet i tid och otid sen bygger sitt beteende/politik på rent önsketänkande att andra ska ta efter oss eller något liknande. Uppenbarligen är det bara bra att vara vetenskaplig ibland, men annars kan man köra med utopier.

Bättre att bara köra utopi, då slipper man åtminstone vetenskapen som ändå inte håller med?

H hovapettson skrev:
Japp, se på Japan. Nästan övertydligt hur denna mekanism är i arbete där. Spelar det någon roll att en befolkning minskar lokalt, nationellt eller globalt? Inte alls. Vad har vi med det att göra - hur folk väljer sina liv. Just nu stänger vi skolor och dagis, förut byggde vi ut dem. Jag tycker inte vi ska lasta just kvinnorna för det svaga barnalstrandet. Vi har byggt ett feminint/feminiserat samhälle och detta blev resultatet. Folk vill ha det så här.
Riktiga karlar släpper fan inte ut kvinnfolket eller sina elva ungar ur huset. Hur,ska de då kunna servera grogg när mannen kommer hem?

trähandtag trähandtag skrev:
Det finns lokala undantag och det är främst i stora städer, där man får värmeöar.
Bra exempel - människan kan alltså påverka temperaturen. Och de lokala undantagen växer, dels för att vi använder mer och mer energi och dels pga urbaniseringen.

Systemet ÄR komplext, det lokala stannar inte lokalt utan sprids ut, men det försvinner inte.

Det är som att tro att Ganges visserligen är skitig men att det är ett lokalt undantag och att alla föroreningar försvinner ute i havet. Nej, de sprids bara ut, och den totala mängden ökar hela tiden. Långsamt och knappt märkbart.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Spelar det någon roll att en befolkning minskar lokalt, nationellt eller globalt? Inte alls.
Nationalekonomer och kommunekonomer håller tyvärr inte med dig. Färre människor i arbetsför ålder och fler kostsamma pensionärer är en tuff ekvation.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Bra exempel - människan kan alltså påverka temperaturen. Och de lokala undantagen växer, dels för att vi använder mer och mer energi och dels pga urbaniseringen.

Systemet ÄR komplext, det lokala stannar inte lokalt utan sprids ut, men det försvinner inte.

Det är som att tro att Ganges visserligen är skitig men att det är ett lokalt undantag och att alla föroreningar försvinner ute i havet. Nej, de sprids bara ut, och den totala mängden ökar hela tiden. Långsamt och knappt märkbart.
Men dessa undantag är ju en piss i Mississippi. Du måste se helheten.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Lite oväntat för vissa, som har svårt att förstå, så består helheten av många små delar.

• Gilla
Emil Olofsson1 och 1 till
  • Laddar…
Du tror alltså inte att människans utsläpp ökar föroreningarna i världshaven.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vill du verkligen dö på denna naturvetenskapsförnekande kulle?

Är det inte enklare att säga att du tänkte fel i lördagens morgondis och det blev lite tokigt? Så går vi vidare.

B b8q skrev:
Nationalekonomer och kommunekonomer håller tyvärr inte med dig. Färre människor i arbetsför ålder och fler kostsamma pensionärer är en tuff ekvation.
En tankevurpa. Var ska detta sluta? Vad händer i en petrisskål där du odlar bakterier? "Limits to growth" är en rapport och en sanning och en tankeställare.
(Och folk är inte primärt "en ekonomisk produktionsfaktor". Det finns annat här i livet.)

H hovapettson skrev:
En tankevurpa. Var ska detta sluta? Vad händer i en petrisskål där du odlar bakterier? "Limits to growth" är en rapport och en sanning och en tankeställare.
(Och folk är inte primärt "en ekonomisk produktionsfaktor". Det finns annat här i livet.)
Du kanske tror att de pengar som dras från din lön till den allmänna pensionen och till vård av gamla är öronmärkta för just DIG? Nepp, vi som arbetar nu betalar för de nuvarande pensionärerna, när vi själva blir gamla är det nästa generation som betalar för oss. Och om den generationen är mindre, blir det mindre pengar till äldreomsorgen och pensionerna. Eller höjd skatt.

Färre ska försörja fler, så enkelt är det.
Åter till klimatfrågorna.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
@kashieda
Hur tycker du och ni andra som är övertygade om att den globala uppvärmningen beror på mänskliga aktiviteter om denna tråd (se nederst) där ett hus av större format planeras enkom för att husera en flock barn under en mycket kort tid. Deltagarna bjuder över varandra: -250m2 är för lite. Minst 300 etc. Är dessa CO2 utsläpp motiverade när vi står inför en global klimatkolaps?

Min bestämda uppfattning är att om klimatförändringen beror på oss människor är det totalt kört. För när det väl kommer till kritan och ord skall bli handling så säger vi alla i kör: -Vad jag gör påverkar ingenting, så det får andra sköta!
Problemet är våra politiker som sååå gärna vill använda dina och mina pengar till propagandaprojekt som NorthWolt, slakteriavfalsimport, Grönt stål, elcykelsubventioner osv för att stila inför sina kompisar med samma ansvarslöshet och syfte som att köpa nya märkeskläder på krita.

https://www.byggahus.se/forum/threads/familj-med-5-barn-hur-stort-hus-byggde-ni.570562/unread

• Gilla
Suvi5700 och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
@kashieda
Hur tycker du och ni andra som är övertygade om att den globala uppvärmningen beror på mänskliga aktiviteter om denna tråd (se nederst) där ett hus av större format planeras enkom för att husera en flock barn under en mycket kort tid. Deltagarna bjuder över varandra: -250m2 är för lite. Minst 300 etc. Är dessa CO2 utsläpp motiverade när vi står inför en global klimatkolaps?

Min bestämda uppfattning är att om klimatförändringen beror på oss människor är det totalt kört. För när det väl kommer till kritan och ord skall bli handling så säger vi alla i kör: -Vad jag gör påverkar ingenting, så det får andra sköta!
Problemet är våra politiker som sååå gärna vill använda dina och mina pengar till propagandaprojekt som NorthWolt, slakteriavfalsimport, Grönt stål, elcykelsubventioner osv för att stila inför sina kompisar med samma ansvarslöshet och syfte som att köpa nya märkeskläder på krita.

[länk]
Jag har inte läst den, så jag har lite svårt att kommentera den än. Om frågan är "vad är det minsta som går" då gick det ju utmärkt att bo tio personer i en stuga enbart bestående av ett köksrum för hundra år sen. Man fick ligga skavfötters och sova i skift, men det gick eftersom alternativet var att frysa ihjäl.

Generellt skulle jag säga att Folk(tm) är bekväma, vill ha mycket som är bra och lite som är dåligt, tenderar att överskatta chanser och underskatta risker. Det är liksom inbyggt i hur vi funkar.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
Intet Intet skrev:
@kashieda

[länk]
Folk har ju en tendens att bygga hus på dom mest konstiga platser. Där ingen byggt förut Och när det sen blir översvämmning eller liknande skyllar man på klimatet.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.