54 758 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Nystartade företag slukar pengar. För 5 år sen betalade ett Wallenbergbolag och Almi Invest ungefär 100 miljoner för aktieposter i GreenIron. Tror du på allvar att de hade betalat de pengarna om de ansåg att klimatförändringarna (som de själva märker av) inte fanns?B Bitterhetsakademin skrev:
Det kommer att ta väldigt lång tid innan de har tjänat in dem.
Inom Wallenbergsfären är det mycket viktigare med ABB, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, Saab etc., företag som missgynnas av förändringarna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Ingen forskare tror att jorden ska gå under. Jordklotet kommer att överleva. Frågan är om din och andras släkt gör det.Suvi5700 skrev:
Nu var ju det viktiga att allt fler undersökningar visade att de hade rätt. De vann alltså striderna.
Hur menar du att man nu skulle kunna komma fram till att de hade fel?
Menar du att det svenska klimatet och klimatet i andra länder inte alls har blivit varmare utan tvärtom kallare?
Fast alla som bor i fjällvärlden märker att snötäcket kommer senare och försvinner tidigare, att isarna lägger sig senare och bryts upp tidigare?
Mycket av den gröna omställningen finansieras med statliga anslag, se bara Northvolt och turerna kring det gröna stålet som blivit dyrare än konventionellt stål och som kommer att hållas under armarna genom straffbeskattning av vanligt stål. Jag vet att Wallenbergkoncernen står på många ben och tjänar de stora pengarna på krigsmateriel och telecom men har även gjort investeringar i Stegra.BirgitS skrev:
Nystartade företag slukar pengar. För 5 år sen betalade ett Wallenbergbolag och Almi Invest ungefär 100 miljoner för aktieposter i GreenIron. Tror du på allvar att de hade betalat de pengarna om de ansåg att klimatförändringarna (som de själva märker av) inte fanns?
Det kommer att ta väldigt lång tid innan de har tjänat in dem.
Inom Wallenbergsfären är det mycket viktigare med ABB, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, Saab etc., företag som missgynnas av förändringarna.
Pengarna kommer tillbaka in i Wallenbergs ficka till slut igen. Wallenbergs är inga dumbommar.BirgitS skrev:
Nystartade företag slukar pengar. För 5 år sen betalade ett Wallenbergbolag och Almi Invest ungefär 100 miljoner för aktieposter i GreenIron. Tror du på allvar att de hade betalat de pengarna om de ansåg att klimatförändringarna (som de själva märker av) inte fanns?
Det kommer att ta väldigt lång tid innan de har tjänat in dem.
Inom Wallenbergsfären är det mycket viktigare med ABB, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, Saab etc., företag som missgynnas av förändringarna.
Dom senaste vintrarna vittnar folk i fjällen om tvärtom. Så in i helsike med snö och kallt. Känner folk där och dom är så trötta på snön och skottning. Vintern 24-25 var mycket snörik.BirgitS skrev:
Ingen forskare tror att jorden ska gå under. Jordklotet kommer att överleva. Frågan är om din och andras släkt gör det.
Nu var ju det viktiga att allt fler undersökningar visade att de hade rätt. De vann alltså striderna.
Hur menar du att man nu skulle kunna komma fram till att de hade fel?
Menar du att det svenska klimatet och klimatet i andra länder inte alls har blivit varmare utan tvärtom kallare?
Fast alla som bor i fjällvärlden märker att snötäcket kommer senare och försvinner tidigare, att isarna lägger sig senare och bryts upp tidigare?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 642 inlägg
Att någon överhuvudtaget reagerar på att de behöver skotta snö och att det är kallt på vintern, är ett ganska bra belägg för att vi har en pågående klimatförändring...Suvi5700 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Hmm, det verkar råda delade meningar om det. Är du säker på att det inte var på 90-talet, som en person skriver på Flashback?S SonnyListon skrev:
Andra skriver att det var först på 90-talet som man märkte att havet började stiga där.
Ja, det är precis mer extremväder som kan bli effekten av den global uppvärmningen. Inget konstigt alls, snarare bara väntat.Suvi5700 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
B Bitterhetsakademin skrev:Mycket av den gröna omställningen finansieras med statliga anslag, se bara Northvolt och turerna kring det gröna stålet som blivit dyrare än konventionellt stål och som kommer att hållas under armarna genom straffbeskattning av vanligt stål. Jag vet att Wallenbergkoncernen står på många ben och tjänar de stora pengarna på krigsmateriel och telecom men har även gjort investeringar i Stegra.
Det är klart att Wallenbergarna investerar där de tror att de kan tjäna pengar i framtiden. Men det är ju bara under förutsättning att det blir mer klimatförändringar, om det inte skulle vara någon klimatförändring blir det ju bortkastade pengar.Suvi5700 skrev:
Hur tänker du nu?SågspånPappspikEternit skrev:
Javisst ja. Det stod ju på text tv förra veckan att dessa kalla vintrarna beror på den globala uppvärmningen 😂
Inte nödvändigtvis om man lyckas mjölka ur statligt stöd och annan finansiering. Harald Mix skrattade nog hela vägen till banken. $$$BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det går förstås inte att prata om enstaka år. Det är genomsnittliga förändringar det gäller.Suvi5700 skrev:
Dessutom är mycket snö under någon månad något helt annat än att snön kommer senare och försvinner tidigare. Jag har känner några i Östersund, en som är uppväxt där och kan jämföra med hur det var på 50- och 60-talet. De kring Östersund var tidigare så glada över att man inte behövde salta vägarna där, men nu måste man det eftersom det mycket oftare växlar mellan minus- och plusgrader.
Men vi ska inte förlora oss i en diskussion om lokalt väder, dock är det välkänt att det i fjällvärlden som temperaturen har ökat mest och t.ex. allt oftare ställer till problem för renarnas åtkomst till mat vintertid.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Eventuellt. Men främst beror kalla vintrar på hur polarvirveln beter sig. Vissa år är den stabil, andra är den försvagad, och då kan man antingen hamna i ett område med varm luft, eller ett med kall luft från arktis. Det är det sistnämna vi har sett i år, i skandinavien och norra USA (medan Grönland haft ovanligt varmt).Suvi5700 skrev:
Att man har en kall vinter på några platser motsäger inte att den globala medeltemperaturen är rekordhög.
https://nsidc.org/learn/ask-scientist/what-polar-vortex