Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Bara ordet klimatförnekare är ju så löjligt.
Ingen förnekar att det finns ett klimat.
Precis, men det säger ju en del om den mentala nivån på de som kletar begreppet på sina motståndare. Det är väl inte de skarpaste knivarna som gör det ;)
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Bara ordet klimatförnekare är ju så löjligt.
Ingen förnekar att det finns ett klimat.
Men ordet låter mer negativt så det känns bättre att kasta omkring sig med
Vad vill du bli kallad i stället då? Vetenskapsförnekare? Konspiratonsteoretiker (Det är ju faktiskt det det handlar om här)

Klimatforskningsförnekare blir för lång, det är därför man normalt bara skriver klimatförnekare.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
G gaidin skrev:
Vad vill du bli kallad i stället då? Vetenskapsförnekare? Konspiratonsteoretiker (Det är ju faktiskt det det handlar om här)

Klimatforskningsförnekare blir för lång, det är därför man normalt bara skriver klimatförnekare.
Du kan kalla mig Suvi5700. Jag ger inte dig öknamn
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Undrar vad gott han gjorde som övertrumfade införandet av ett statligt rasistiskt institut som senare sågs med beundran i ett land lite söderut. Tror inte många andra hade kommit undan med det.
Med tanke på att alla partier på den tiden var med och stöttade detta är det väl bara SD, KD och MP somman kan fria från att vara nazister?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Du kan kalla mig Suvi5700. Jag ger inte dig öknamn
Jag omformulerar mig; Vad vill du att jag skall kalla er som grupp som förnekar klimatförskningen?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Det är bara att gå in o läsa på några alternativa klimatforum så som det svenska klimatupplysningen, så får man sig ett gott skratt vad amatör kan.
 
  • Älska
kashieda
  • Laddar…
Lång erfarenhet från denna debatt har lärt mig, att de flesta har en uppfattning klar för sig. Emellanåt går de in och tar en titt på motståndarnas argument för att kunna bemöta dem. (Sabla ner dem.) Inte för att lära sig något. För man vet ju redan, inte sant?

Och så här är psykologin: Du kan egentigen inte övertyga någon som har bildat sig en uppfattning om något, men du kan försöka smutskasta din kontrahents proponenter. "Du lyssnar till prof X, men du ska veta att X misshandlar sin hund." Jfr hur skeptikerna brunsmetade S Arrhenius eftersom han var en av de första som försökte kvantifiera bidraget från mänsklig förbränning och hur detta möjligen kunde påverka strålningsbalansen på Jorden.

Bara att lägga ner och åka med. Ingen kommer att sluta med fossila bränslen.
 
  • Gilla
Suvi5700 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
Du glömmer det läger som är beroende av statliga anslag och forskningsmedel, man biter inte handen som föder en utan ser till att leverera de svar som önskas. Det finns starka politiska och ekonomiska intressen att spä på rädslan för klimatförändringarna.
Du glömmer bort hur det var för ungefär 40 år sen. Då var det de forskare som påstod att den globala temperaturen började öka som blev utfrysta och fick indragna bidrag. Då fanns det verkligen inga politiska eller ekonomiska intressen att få fram någon rädsla för klimatförändringar. Men de fortsatte ändå och det visade sig med tiden att de hade rätt eftersom allt fler forskare kom fram till att det inte alls såg ut som att det var en istid på väg. Oavsett vad deras utgångspunkt var och vad det stod i ansökningar om forskningspengar.

Vad har och hade Wallenbergsfären för ekonomiska intressen av att göra folk rädda för klimatförändringar?
De äger företag som närmast förlorar på det, för nu måste pengar investeras i utveckling av nya saker, göras anpassningar till ändrade kundbeteenden etc. Men ändå har Wallenbergstiftelserna gått in och betalat för klimatforskning.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du glömmer bort hur det var för ungefär 40 år sen. Då var det de forskare som påstod att den globala temperaturen började öka som blev utfrysta och fick indragna bidrag. Då fanns det verkligen inga politiska eller ekonomiska intressen att få fram någon rädsla för klimatförändringar. Men de fortsatte ändå och det visade sig med tiden att de hade rätt eftersom allt fler forskare kom fram till att det inte alls såg ut som att det var en istid på väg. Oavsett vad deras utgångspunkt var och vad det stod i ansökningar om forskningspengar.

Vad har och hade Wallenbergsfären för ekonomiska intressen av att göra folk rädda för klimatförändringar?
De äger företag som närmast förlorar på det, för nu måste pengar investeras i utveckling av nya saker, göras anpassningar till ändrade kundbeteenden etc. Men ändå har Wallenbergstiftelserna gått in och betalat för klimatforskning.
Wallenberg är huvudägare i Green Iron där även Annie Lööf sitter i styrelsen, och det är bara ett exempel.
Staten och kapitalet sitter i samma båt...
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Du glömmer bort hur det var för ungefär 40 år sen. Då var det de forskare som påstod att den globala temperaturen började öka som blev utfrysta och fick indragna bidrag. Då fanns det verkligen inga politiska eller ekonomiska intressen att få fram någon rädsla för klimatförändringar. Men de fortsatte ändå och det visade sig med tiden att de hade rätt eftersom allt fler forskare kom fram till att det inte alls såg ut som att det var en istid på väg. Oavsett vad deras utgångspunkt var och vad det stod i ansökningar om forskningspengar.
Och med ditt resonemang så kan det vara omvänt idag. Dom som blir nekade forskningsanslag för att dom inte köper att jorden ska gå under på grund av koldioxidutsläpp. Dom visar sig kanske ha rätt med tiden
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Och med ditt resonemang så kan det vara omvänt idag. Dom som blir nekade forskningsanslag för att dom inte köper att jorden ska gå under på grund av koldioxidutsläpp. Dom visar sig kanske ha rätt med tiden
Dom som inte köper att jorden går under p g a koldioxidutsläpp är nog ganska många, jag är en av dem.

Vem tror att jorden kommer att gå under?
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
G gaidin skrev:
Dom som inte köper att jorden går under p g a koldioxidutsläpp är nog ganska många, jag är en av dem.

Vem tror att jorden kommer att gå under?
Greta och alla små barn som följer henne.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Du glömmer bort hur det var för ungefär 40 år sen. Då var det de forskare som påstod att den globala temperaturen började öka som blev utfrysta och fick indragna bidrag. Då fanns det verkligen inga politiska eller ekonomiska intressen att få fram någon rädsla för klimatförändringar. Men de fortsatte ändå och det visade sig med tiden att de hade rätt eftersom allt fler forskare kom fram till att det inte alls såg ut som att det var en istid på väg. Oavsett vad deras utgångspunkt var och vad det stod i ansökningar om forskningspengar.

Vad har och hade Wallenbergsfären för ekonomiska intressen av att göra folk rädda för klimatförändringar?
De äger företag som närmast förlorar på det, för nu måste pengar investeras i utveckling av nya saker, göras anpassningar till ändrade kundbeteenden etc. Men ändå har Wallenbergstiftelserna gått in och betalat för klimatforskning.
Jag minns precis tvärtom. På 80-talet varnade forskning att Maldiverna skulle slukas av havet inom 20 år. Det var det man lärde sig i skolan. Allmänt accepterad sanning. Vi åkte 35 år senare till Maldiverna på semester. Det låg lite slangar på stränderna kopplade till pumpar som skulle pumpa upp sand 😄. Frågade varför de då inte använde pumparna och fick svaret att de hade anläggningen för att få bidrag, men att pumpa upp sanden var helt menlöst, vilket man kan förstå om man tänker efter...
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D Diamant skrev:
Det är inte sant att uppvärmningen denna gång går extremt snabbt. Tvärtom verkar det vara det normala då varma och kalla perioder ersätter varandra. Att det skulle gå extremt snabbt nu är bara alarmistisk propaganda för att skrämma upp folk.
Y-axeln saknar värden.

Mina ögon säger ju definitivt att kurvan på slutet är mycket brantare än vid tidigare toppar.
Dessutom verkar den sluta med att 2020-talet skulle vara kallare fast vi vet att dessa år tillhör de 10 varmaste uppmätta åren. Nä, något är fel med den grafen. Oavsett om det beror på gammal kunskap eller vinklingar. Du har ju inte uppgett någon källa så du kan väl länka till de forskningsresultat som de har använt när de tog fram grafen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Klimathysterin har förstört livskvaliteten för många och även bidragit till dödsfall. Ett känt fall är mannen som talade om sin klimatångest med en AI-tjänst som gav honom tipset att det bästa han kunde göra för klimatet var att avsluta sitt liv och sluta tära på jordens resurser. Änkan har lämnat in en stämning mot bolaget men jag vet inte om den är avgjord ännu.
 
  • Wow
Suvi5700
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.