54 758 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vad vill du bli kallad i stället då? Vetenskapsförnekare? Konspiratonsteoretiker (Det är ju faktiskt det det handlar om här)Suvi5700 skrev:
Klimatforskningsförnekare blir för lång, det är därför man normalt bara skriver klimatförnekare.
Med tanke på att alla partier på den tiden var med och stöttade detta är det väl bara SD, KD och MP somman kan fria från att vara nazister?L lbgu skrev:
Det är bara att gå in o läsa på några alternativa klimatforum så som det svenska klimatupplysningen, så får man sig ett gott skratt vad amatör kan.
Lång erfarenhet från denna debatt har lärt mig, att de flesta har en uppfattning klar för sig. Emellanåt går de in och tar en titt på motståndarnas argument för att kunna bemöta dem. (Sabla ner dem.) Inte för att lära sig något. För man vet ju redan, inte sant?
Och så här är psykologin: Du kan egentigen inte övertyga någon som har bildat sig en uppfattning om något, men du kan försöka smutskasta din kontrahents proponenter. "Du lyssnar till prof X, men du ska veta att X misshandlar sin hund." Jfr hur skeptikerna brunsmetade S Arrhenius eftersom han var en av de första som försökte kvantifiera bidraget från mänsklig förbränning och hur detta möjligen kunde påverka strålningsbalansen på Jorden.
Bara att lägga ner och åka med. Ingen kommer att sluta med fossila bränslen.
Och så här är psykologin: Du kan egentigen inte övertyga någon som har bildat sig en uppfattning om något, men du kan försöka smutskasta din kontrahents proponenter. "Du lyssnar till prof X, men du ska veta att X misshandlar sin hund." Jfr hur skeptikerna brunsmetade S Arrhenius eftersom han var en av de första som försökte kvantifiera bidraget från mänsklig förbränning och hur detta möjligen kunde påverka strålningsbalansen på Jorden.
Bara att lägga ner och åka med. Ingen kommer att sluta med fossila bränslen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Du glömmer bort hur det var för ungefär 40 år sen. Då var det de forskare som påstod att den globala temperaturen började öka som blev utfrysta och fick indragna bidrag. Då fanns det verkligen inga politiska eller ekonomiska intressen att få fram någon rädsla för klimatförändringar. Men de fortsatte ändå och det visade sig med tiden att de hade rätt eftersom allt fler forskare kom fram till att det inte alls såg ut som att det var en istid på väg. Oavsett vad deras utgångspunkt var och vad det stod i ansökningar om forskningspengar.B Bitterhetsakademin skrev:
Vad har och hade Wallenbergsfären för ekonomiska intressen av att göra folk rädda för klimatförändringar?
De äger företag som närmast förlorar på det, för nu måste pengar investeras i utveckling av nya saker, göras anpassningar till ändrade kundbeteenden etc. Men ändå har Wallenbergstiftelserna gått in och betalat för klimatforskning.
Wallenberg är huvudägare i Green Iron där även Annie Lööf sitter i styrelsen, och det är bara ett exempel.BirgitS skrev:
Du glömmer bort hur det var för ungefär 40 år sen. Då var det de forskare som påstod att den globala temperaturen började öka som blev utfrysta och fick indragna bidrag. Då fanns det verkligen inga politiska eller ekonomiska intressen att få fram någon rädsla för klimatförändringar. Men de fortsatte ändå och det visade sig med tiden att de hade rätt eftersom allt fler forskare kom fram till att det inte alls såg ut som att det var en istid på väg. Oavsett vad deras utgångspunkt var och vad det stod i ansökningar om forskningspengar.
Vad har och hade Wallenbergsfären för ekonomiska intressen av att göra folk rädda för klimatförändringar?
De äger företag som närmast förlorar på det, för nu måste pengar investeras i utveckling av nya saker, göras anpassningar till ändrade kundbeteenden etc. Men ändå har Wallenbergstiftelserna gått in och betalat för klimatforskning.
Staten och kapitalet sitter i samma båt...
Och med ditt resonemang så kan det vara omvänt idag. Dom som blir nekade forskningsanslag för att dom inte köper att jorden ska gå under på grund av koldioxidutsläpp. Dom visar sig kanske ha rätt med tidenBirgitS skrev:
Du glömmer bort hur det var för ungefär 40 år sen. Då var det de forskare som påstod att den globala temperaturen började öka som blev utfrysta och fick indragna bidrag. Då fanns det verkligen inga politiska eller ekonomiska intressen att få fram någon rädsla för klimatförändringar. Men de fortsatte ändå och det visade sig med tiden att de hade rätt eftersom allt fler forskare kom fram till att det inte alls såg ut som att det var en istid på väg. Oavsett vad deras utgångspunkt var och vad det stod i ansökningar om forskningspengar.
Dom som inte köper att jorden går under p g a koldioxidutsläpp är nog ganska många, jag är en av dem.Suvi5700 skrev:
Vem tror att jorden kommer att gå under?
Jag minns precis tvärtom. På 80-talet varnade forskning att Maldiverna skulle slukas av havet inom 20 år. Det var det man lärde sig i skolan. Allmänt accepterad sanning. Vi åkte 35 år senare till Maldiverna på semester. Det låg lite slangar på stränderna kopplade till pumpar som skulle pumpa upp sand 😄. Frågade varför de då inte använde pumparna och fick svaret att de hade anläggningen för att få bidrag, men att pumpa upp sanden var helt menlöst, vilket man kan förstå om man tänker efter...BirgitS skrev:
Du glömmer bort hur det var för ungefär 40 år sen. Då var det de forskare som påstod att den globala temperaturen började öka som blev utfrysta och fick indragna bidrag. Då fanns det verkligen inga politiska eller ekonomiska intressen att få fram någon rädsla för klimatförändringar. Men de fortsatte ändå och det visade sig med tiden att de hade rätt eftersom allt fler forskare kom fram till att det inte alls såg ut som att det var en istid på väg. Oavsett vad deras utgångspunkt var och vad det stod i ansökningar om forskningspengar.
Vad har och hade Wallenbergsfären för ekonomiska intressen av att göra folk rädda för klimatförändringar?
De äger företag som närmast förlorar på det, för nu måste pengar investeras i utveckling av nya saker, göras anpassningar till ändrade kundbeteenden etc. Men ändå har Wallenbergstiftelserna gått in och betalat för klimatforskning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Y-axeln saknar värden.D Diamant skrev:
Mina ögon säger ju definitivt att kurvan på slutet är mycket brantare än vid tidigare toppar.
Dessutom verkar den sluta med att 2020-talet skulle vara kallare fast vi vet att dessa år tillhör de 10 varmaste uppmätta åren. Nä, något är fel med den grafen. Oavsett om det beror på gammal kunskap eller vinklingar. Du har ju inte uppgett någon källa så du kan väl länka till de forskningsresultat som de har använt när de tog fram grafen.
Klimathysterin har förstört livskvaliteten för många och även bidragit till dödsfall. Ett känt fall är mannen som talade om sin klimatångest med en AI-tjänst som gav honom tipset att det bästa han kunde göra för klimatet var att avsluta sitt liv och sluta tära på jordens resurser. Änkan har lämnat in en stämning mot bolaget men jag vet inte om den är avgjord ännu.