Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Gällande den andra är det väl utmärkt om temperaturhöjningen kommer att gå lite långsammare i framtiden, men det stoppar ju inte temperaturhöjningen. Om det stämmer eller inte visar sig om ett antal år och när fler forskare har undersökt saken.
Nej, men det visar ju tydligt att forskarna tidigare inte var så ofelbara som vissa verkar tro. Frågan är väl om de är ofelbara idag.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nu är ju "globalt" och "svenskt" lite olika saker.
Tycker du det är meningslöst att rösta också för att din röst är så liten i sammanhanget?
Ta bort Sverige ur ekvationen så påverkas ingenting (det kan räknas men inte mätas). Läs noggrannare, tack.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
De politikerna som bidrog till det du pratar om är döda för länge den.
Fast en del av dessa personer hyllas ju fortfarande. Ta Hjalmar Branting, i hög grad ansvarig för rasbiologiska institutet. Finns statyer, gator och torg uppkallade efter honom. Kan tänka mig att han sitter på väggen eller staty/byst i mängder av byggnader som är kopplade till rörelsen. Kan synas på fanor 1:a Maj.
Normalt brukar man inte stoltsera med sådana personer efter deras död. Men sossarna ser ju honom fortfarande som en hjälte.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast en del av dessa personer hyllas ju fortfarande. Ta Hjalmar Branting, i hög grad ansvarig för rasbiologiska institutet. Finns statyer, gator och torg uppkallade efter honom. Kan tänka mig att han sitter på väggen eller staty/byst i mängder av byggnader som är kopplade till rörelsen. Kan synas på fanor 1:a Maj.
Normalt brukar man inte stoltsera med sådana personer efter deras död. Men sossarna ser ju honom fortfarande som en hjälte.
Presentera en enda socialdemokrat i modern tid, som (uttryckligen) inspirerad av Hjalmar Branting vill starta ett nytt rasbiologiskt institut.
Jag väntar.

Jag tror inte jag behöver berätta för dig vad jag tycker att de återvändandecenter vi har idag är inspirerade av.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Presentera en enda socialdemokrat i modern tid, som (uttryckligen) inspirerad av Hjalmar Branting vill starta ett nytt rasbiologiskt institut.
Jag väntar.
Det har jag inte påstått att de vill. Men det faktum att de inte tar avstånd från honom utan fortsätter att indirekt hylla honom genom byster/tavlor/gatunamn och torg är väl ändå rätt anmärkningsvärt.
Lite som att VW skulle ha en byst av A.H. i styrelserummet för att visa respekt för den som möjliggjorde bolagets storhet.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Det finns starka politiska och ekonomiska intressen att spä på rädslan för klimatförändringarna.
Det där tror inte jag på. Det är något man hör hela tiden men jag har aldrig förstått vem det är som betalar.

Om nu ekonomi styr vilken forskning som skall göras, varför tvivlar man då på t ex FN i stället för oljeindustrin där de stora pengarna finns och som bevisligen lobbar MOT etablerad forskning till förmån för diverse obskyra projekt som påvisar hur förträfflig olja är och att grön energi dödar fåglar i mängder.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Eller papegojor som bara upprepar vad någon sagt till dem att är sant mot folk som tänker själva. ;)
Det jag läser om vad klimatförnekarna skriver så är det ju de som vägrar tänka själva och i stället citerar diverse youtubevideor i stället för att skapa sig en grundläggande förståelse för fysik.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Ta bort Sverige ur ekvationen så påverkas ingenting (det kan räknas men inte mätas). Läs noggrannare, tack.
En droppe i havet säger många som glömmer att havet består bara av en massa droppar...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Ta bort Sverige ur ekvationen så påverkas ingenting (det kan räknas men inte mätas). Läs noggrannare, tack.
Vi pratar om global uppvärming, inte svensk.
Vad är din poäng? Vad vill du ha sagt med ditt inlägg?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det har jag inte påstått att de vill. Men det faktum att de inte tar avstånd från honom utan fortsätter att indirekt hylla honom genom byster/tavlor/gatunamn och torg är väl ändå rätt anmärkningsvärt.
Lite som att VW skulle ha en byst av A.H. i styrelserummet för att visa respekt för den som möjliggjorde bolagets storhet.
Socialdemokratin har gjort upp med den historien flera gånger, redan innan både du och jag var födda. Jag tror ytterst få statsvetare skulle jämföra Branting och Hitler, så det får nog ses som ett rätt tafatt försök att normalisera den rasistiska politik som förs idag.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Socialdemokratin har gjort upp med den historien flera gånger, redan innan både du och jag var födda.
Om de nu har gjort upp med det varför har de då inte rensat bort alla statyer och liknande över t.ex. Branting.

I England plockar de ner statyer över folk som var inblandade i slavhandeln på 1700-taklet, alltså ca. 300 år sedan. Tycker du det är rätt? Det är mycket mer avlägset än Brantings synder och på den tiden var det till och med en helt laglig verksamhet.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Mäktiga intressen tjänar grova pengar på det alternativa narrativet. Mycket pengar förs över från oljeindustrin till dem som påstår att klimatförändringen inte beror på mänsklighetens utsläpp.
Tvärtom mäktiga människor tjänar enorma pengar på klimathysterin. Med alla så kallade "gröna" omställningar. Klimatskatter och utsläppsrätter som bara är bluff och påhitt. Och tjänar inget praktiskt syfte.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Om de nu har gjort upp med det varför har de då inte rensat bort alla statyer och liknande över t.ex. Branting.

I England plockar de ner statyer över folk som var inblandade i slavhandeln på 1700-taklet, alltså ca. 300 år sedan. Tycker du det är rätt? Det är mycket mer avlägset än Brantings synder och på den tiden var det till och med en helt laglig verksamhet.
Får jag gissa så tycker man att de positiva saker han bidrog med räcker för att behålla statyn eller gatnamnet. Är det en viktig fråga för dig får du väl driva den? Du kan ju börja med att gå in på wikipedia och lägga till ett avsnitt om det där...

Har faktiskt inte funderat så mycket på hur engelsk slavhandel går att koppla till rasistisk SD-politik idag, men det kanske också är en avhandling du tänker skriva?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700
G gaidin skrev:
Det jag läser om vad klimatförnekarna skriver så är det ju de som vägrar tänka själva och i stället citerar diverse youtubevideor i stället för att skapa sig en grundläggande förståelse för fysik.
Bara ordet klimatförnekare är ju så löjligt.
Ingen förnekar att det finns ett klimat.
Men ordet låter mer negativt så det känns bättre att kasta omkring sig med
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Får jag gissa så tycker man att de positiva saker han bidrog med räcker för att behålla statyn eller gatnamnet. Är det en viktig fråga för dig får du väl driva den? Du kan ju börja med att gå in på wikipedia och lägga till ett avsnitt om det där...
Undrar vad gott han gjorde som övertrumfade införandet av ett statligt rasistiskt institut som senare sågs med beundran i ett land lite söderut. Tror inte många andra hade kommit undan med det.
 
  • Älska
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.