54 758 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej, men det visar ju tydligt att forskarna tidigare inte var så ofelbara som vissa verkar tro. Frågan är väl om de är ofelbara idag.BirgitS skrev:
Fast en del av dessa personer hyllas ju fortfarande. Ta Hjalmar Branting, i hög grad ansvarig för rasbiologiska institutet. Finns statyer, gator och torg uppkallade efter honom. Kan tänka mig att han sitter på väggen eller staty/byst i mängder av byggnader som är kopplade till rörelsen. Kan synas på fanor 1:a Maj.Dan_Johansson skrev:
Normalt brukar man inte stoltsera med sådana personer efter deras död. Men sossarna ser ju honom fortfarande som en hjälte.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Presentera en enda socialdemokrat i modern tid, som (uttryckligen) inspirerad av Hjalmar Branting vill starta ett nytt rasbiologiskt institut.L lbgu skrev:Fast en del av dessa personer hyllas ju fortfarande. Ta Hjalmar Branting, i hög grad ansvarig för rasbiologiska institutet. Finns statyer, gator och torg uppkallade efter honom. Kan tänka mig att han sitter på väggen eller staty/byst i mängder av byggnader som är kopplade till rörelsen. Kan synas på fanor 1:a Maj.
Normalt brukar man inte stoltsera med sådana personer efter deras död. Men sossarna ser ju honom fortfarande som en hjälte.
Jag väntar.
Jag tror inte jag behöver berätta för dig vad jag tycker att de återvändandecenter vi har idag är inspirerade av.
Det har jag inte påstått att de vill. Men det faktum att de inte tar avstånd från honom utan fortsätter att indirekt hylla honom genom byster/tavlor/gatunamn och torg är väl ändå rätt anmärkningsvärt.Dan_Johansson skrev:
Lite som att VW skulle ha en byst av A.H. i styrelserummet för att visa respekt för den som möjliggjorde bolagets storhet.
Det där tror inte jag på. Det är något man hör hela tiden men jag har aldrig förstått vem det är som betalar.B Bitterhetsakademin skrev:
Om nu ekonomi styr vilken forskning som skall göras, varför tvivlar man då på t ex FN i stället för oljeindustrin där de stora pengarna finns och som bevisligen lobbar MOT etablerad forskning till förmån för diverse obskyra projekt som påvisar hur förträfflig olja är och att grön energi dödar fåglar i mängder.
Det jag läser om vad klimatförnekarna skriver så är det ju de som vägrar tänka själva och i stället citerar diverse youtubevideor i stället för att skapa sig en grundläggande förståelse för fysik.L lbgu skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Socialdemokratin har gjort upp med den historien flera gånger, redan innan både du och jag var födda. Jag tror ytterst få statsvetare skulle jämföra Branting och Hitler, så det får nog ses som ett rätt tafatt försök att normalisera den rasistiska politik som förs idag.L lbgu skrev:Det har jag inte påstått att de vill. Men det faktum att de inte tar avstånd från honom utan fortsätter att indirekt hylla honom genom byster/tavlor/gatunamn och torg är väl ändå rätt anmärkningsvärt.
Lite som att VW skulle ha en byst av A.H. i styrelserummet för att visa respekt för den som möjliggjorde bolagets storhet.
Om de nu har gjort upp med det varför har de då inte rensat bort alla statyer och liknande över t.ex. Branting.Dan_Johansson skrev:
I England plockar de ner statyer över folk som var inblandade i slavhandeln på 1700-taklet, alltså ca. 300 år sedan. Tycker du det är rätt? Det är mycket mer avlägset än Brantings synder och på den tiden var det till och med en helt laglig verksamhet.
Tvärtom mäktiga människor tjänar enorma pengar på klimathysterin. Med alla så kallade "gröna" omställningar. Klimatskatter och utsläppsrätter som bara är bluff och påhitt. Och tjänar inget praktiskt syfte.BirgitS skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Får jag gissa så tycker man att de positiva saker han bidrog med räcker för att behålla statyn eller gatnamnet. Är det en viktig fråga för dig får du väl driva den? Du kan ju börja med att gå in på wikipedia och lägga till ett avsnitt om det där...L lbgu skrev:Om de nu har gjort upp med det varför har de då inte rensat bort alla statyer och liknande över t.ex. Branting.
I England plockar de ner statyer över folk som var inblandade i slavhandeln på 1700-taklet, alltså ca. 300 år sedan. Tycker du det är rätt? Det är mycket mer avlägset än Brantings synder och på den tiden var det till och med en helt laglig verksamhet.
Har faktiskt inte funderat så mycket på hur engelsk slavhandel går att koppla till rasistisk SD-politik idag, men det kanske också är en avhandling du tänker skriva?
Bara ordet klimatförnekare är ju så löjligt.G gaidin skrev:
Ingen förnekar att det finns ett klimat.
Men ordet låter mer negativt så det känns bättre att kasta omkring sig med
Undrar vad gott han gjorde som övertrumfade införandet av ett statligt rasistiskt institut som senare sågs med beundran i ett land lite söderut. Tror inte många andra hade kommit undan med det.Dan_Johansson skrev: