Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
Det var lägre temperaturer än normalt in på artonhundraåttiotalet med svältår till följd av missväxt orsakad av kyla. I Sverige dog många tiotusentals under svältåret 1867 då sommaren i stort uteblev. Klimatupplysningen har en läsvärd artikel i ämnet.
Lokalt visst, men inte globalt. Temperaturen steg tvärtom från 1700 till 1860-talet.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
D Diamant skrev:
Hade man börjat mäta från en av de ganska många värmeperioderna under Holocen, ex vikingatiden så hade man inte kunnat skrämmas med en katastrofal uppvärmning.
Vikingatiden var inte särskilt varm, det var t.ex. varmare 2000 år f.Kr. Men det som är speciellt nu är att det går så fort. I stället för att temperaturen ökar eller minskar 0,5 grader utspritt under flera hundra år, så ökar nu temperaturen 1,5 grader på 100 år. Då hinner inte allt annat i naturen med.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
Mäktiga intressen tjänar grova pengar på det nu härskande narrativet. Hur mycket skattepengar förs inte över till privata aktörer inom den gröna sektorn.
Mäktiga intressen tjänar grova pengar på det alternativa narrativet. Mycket pengar förs över från oljeindustrin till dem som påstår att klimatförändringen inte beror på mänsklighetens utsläpp.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
Oljan är en ändlig resurs som kommer att fasas ut över tid i takt med att andra alternativ går ner i pris genom tekniska framsteg. Själv är jag mer positiv till kärnkraft och anser det vara skandal att vi stängt verk som kunnat ge billig energi i flera årtionden till vi kunnat ställa om till bättre alternativ.
Tillhör du inte gruppen som tycker att det är fel med statliga skattepengar till företag?
Eller gäller det bara vissa företag?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jonas 427 skrev:
Helt rätt, en bluff för att skapa makt o kontroll.
Ja, det är helt rätt att Trump håller på med bluffar för att skapa makt och kontroll inom många områden.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
De politikerna som bidrog till det du pratar om är döda för länge den. SD är ett rasistiskt enfrågeparti idag.
Hur hemskt jag än tycker att Vipeholm var, så kommer ingen att spärra in mina barn på en anstalt och tvångsmata dem med socker bara för att de har Downs syndrom. Däremot har SD sett till så att barn spärras in på "återvändandecenter" där de riskerar att utsättas för övergrepp. Idag.
För avgrundsvänstern är allt till höger om Vänsterpartiet rasism. Frasen är idag så uttjatad att den helt saknar värde. Kallas man rasist för att sätta det egna folket främst får det ses som en hedersbetygelse att bära med stolthet.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jonas 427 skrev:
Det finns två läger, dom som har sin lön från sin arbetsgivare som är för klimat hot.
Andra sidan som är fria och kan uttrycka det som dom tror på.
Det finns två läger, de som har sin lön från arbetsgivare (i förlängningen ofta oljeindustrin) som vill förringa klimatförändringarna eller får sin lön för att komma med uppseendeväckande påståenden som gör att många klickar fram sidor som de tjänar reklampengar på. Andra sidan som är fria och kan uttrycka det som deras undersökningar av verkligheten visar.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tillhör du inte gruppen som tycker att det är fel med statliga skattepengar till företag?
Eller gäller det bara vissa företag?
I vissa fall kan statliga investeringar vara av godo då det gäller för medborgarna viktiga investeringar, energiförsörjningen är ett sådant undantag där gångna tiders politiker agerade vist och med medborgarnas långsiktiga intressen för ögonen. Jag är av uppfattningen att blandekonomin är att föredra då det ger det bästa från båda systemen. Renodlad kapitalism och renodlad planekonomi har båda svåra avigsidor.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
För avgrundsvänstern är allt till höger om Vänsterpartiet rasism. Frasen är idag så uttjatad att den helt saknar värde. Kallas man rasist för att sätta det egna folket främst får det ses som en hedersbetygelse att bära med stolthet.
Är man med på SDs sväng från en ekonomisk vänsterpolitik till ekonomisk högerpolitik så är det uppenbart att man tilltalas av något annat än att "sätta det egna folket främst".
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns två läger, de som har sin lön från arbetsgivare (i förlängningen ofta oljeindustrin) som vill förringa klimatförändringarna eller får sin lön för att komma med uppseendeväckande påståenden som gör att många klickar fram sidor som de tjänar reklampengar på. Andra sidan som är fria och kan uttrycka det som deras undersökningar av verkligheten visar.
Du glömmer det läger som är beroende av statliga anslag och forskningsmedel, man biter inte handen som föder en utan ser till att leverera de svar som önskas. Det finns starka politiska och ekonomiska intressen att spä på rädslan för klimatförändringarna.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är man med på SDs sväng från en ekonomisk vänsterpolitik till ekonomisk högerpolitik så är det uppenbart att man tilltalas av något annat än att "sätta det egna folket främst".
De har underordnat sig resten av "Tidölaget" och här finns mycket att säga och troligen en svekdebatt bland partiets väljare inför kommande val. Det finns ett missnöje bland gräsrötterna och det kommer nog synas i valresultatet. Men så är det väl inom alla partier att när makten hägrar kompromissas det med principerna.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Fakta och vetenskap på ena sidan mot eget tänkande på den andra…
Eller papegojor som bara upprepar vad någon sagt till dem att är sant mot folk som tänker själva. ;)
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Tänk att detta lever ännu. Låter som när det gick hett runt 2006. Ja... 20 år sedan nu. (Gore, Mann, Stockholmsinitiativet och allt det där.)

Det är faktiskt inte gissningar utan beräkningar och dataprogram som prognosticerar framtiden baserat på dagens iakttagelser. Man kan ta dessa kraftfulla datorer och dessa avancerade program och helt enkelt simulera utraderandet av Sverige och all mänsklig aktivitet på den ytan som Sverige utgör. Vad händer då med global medeltemperatur? Någon lär ha gjort det. Intressant! Visst?

Computer says not NO, utan den säger -0,0027 K år 2100.

Men programmen har tydligen inte lyckats förutsäga dagens läge heller när man reverserar. Mer pengar till forskningen behövs.
Nu är ju "globalt" och "svenskt" lite olika saker.
Tycker du det är meningslöst att rösta också för att din röst är så liten i sammanhanget?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Informationen från Grönland är verkligen inte den enda källan för historiska temperaturer. Naturligtvis!
Hur många platser man har dessa temperaturdata för och ligger de vettigt spridda på jorden för att man ska kunna dra några säkra slutsatser om jordens medeltemperatur.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vikingatiden var inte särskilt varm, det var t.ex. varmare 2000 år f.Kr. Men det som är speciellt nu är att det går så fort. I stället för att temperaturen ökar eller minskar 0,5 grader utspritt under flera hundra år, så ökar nu temperaturen 1,5 grader på 100 år. Då hinner inte allt annat i naturen med.
Det är inte sant att uppvärmningen denna gång går extremt snabbt. Tvärtom verkar det vara det normala då varma och kalla perioder ersätter varandra. Att det skulle gå extremt snabbt nu är bara alarmistisk propaganda för att skrämma upp folk.
 
  • Graf över globala temperaturer från 2500 f.Kr. till 2040 e.Kr., visar cykler av varma och kalla perioder samt vulkaniska händelser och solinstrålningens påverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.