Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B b8q skrev:
Det här börjar kännas som en kopia på Covid-tråden. Fakta och vetenskap på ena sidan mot eget tänkande på den andra…
Och många har väldigt mycket otur när de tänker själva.
 
  • Gilla
trähandtag och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och många har väldigt mycket otur när de tänker själva.
Mot Dunning-Kruger-effekten finns inte mycket att göra…
 
  • Gilla
  • Älska
Emil Olofsson1 och 2 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Vilket svammel.
Det var varmare på jorden under Rommartiden o medeltiden.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
J Jonas 427 skrev:
Det var varmare på jorden under Rommartiden o medeltiden.
Nej, inte riktigt så...
...titta på kurvorna som redan presenterats i tråden.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Tittade du på denna bilden men begrep inte vad du såg?

Partiklarna i sig begränsar inte uppvärmningen men de fungerar som kondensationskärnor så det blir mer moln. Mer moln ger mer reflektion av solstrålningen vilket minskar uppvärmningen.
Och den bilden är ju överlag rödaktig, och visar alltså på att mer solstrålning når jordytan nu än för 25 år sedan.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
BirgitS
P Peter787 skrev:
Nu är det ju inte @Diamant som gjort undersökningen som ligger bakom diagramman, det är NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) och NGDC (National Geophysical Data Center), så skjut inte budbäraren...
Nej, jag skjuter inte budbäraren Diamant, eftersom jag anser att man kan få fram vad det har varit för temperaturer på Grönland under de senaste 10 000 åren. Det är Suvi5700 som säger att det inte går. Utan bakgrund än eget tyckande förstås.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nej det finns inga mätdata dom är 1000- tals år. Det är antagande och gissningar.
Ta det med Diamant som var först denna månad med sådana mätdata. Liksom ingen vits att klaga på mig för något som Diamant tog upp.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Ändå lite förvirrande. Får vi en kall vinter så sägs det att det är inget att bry sig om för vi ska se på jordens medeltemperatur.
Men dessa grönländska iskärnor lär väl berätta om den lokala temperaturen på Grönland. Att det skulle ge någon info om jordens medeltemperatur måste ju vara en ren gissning, eller kan man från dessa grönländska iskärnor avgöra temperaturen på t.ex. Nya Zeeland? Låter tveksamt.
Informationen från Grönland är verkligen inte den enda källan för historiska temperaturer. Naturligtvis!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det här börjar kännas som en kopia på Covid-tråden. Fakta och vetenskap på ena sidan mot eget tänkande på den andra…
Det "egna tänkandet" är ju traditionellt mest ett "nähä, det är det inte alls, dumma dig, för det har jag hört!".
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det är ändå en skillnad på brunhet för 50, 80, 100 år sen och brunhet idag, eller?
Ja visst är det, det talades om lyckan av en etniskt homogen befolkning, Rasbiologiska Institutet inrättades, Sverige drev på för att judars pass skulle märkas med ett j och det talades om hur zigenarfrågan skulle lösas.
Tyskarnas var imponerande över Rasbiologiska Institutet och gjorde studiebesök. Folk med mindervärdiga gener tvångssteriliserades eller spärrades in på institution.
Se bara på experimenten på Vipeholm.
Vad som kan dras fram i ljuset som Sverigedemokraterna gjort förbleknar vid jämförelse med vad de etablerade och aktade partierna gjort i det förflutna.
 
  • Gilla
Jonas 427 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
FG FG skrev:
För några år sedan hade Göteborgs universitet en rad artiklar om klimatförändringarna, fast med en avsevärt mindre alarmistisk tagning. Hittar dem dessvärre inte nu, men jag vill minnas att de låg på medarbetarportalen så det går kanske att leta upp om man är intresserad.

[länk]

[länk]
Forskare brukar inte skriva alarmistiskt. De är för faktainriktade och redovisar bara data.

Den första länken är 19 år gammal. Det innebär det finns mätdata för ytterligare 19 år, t.ex. mätningar som visar att de senaste 10 åren är de varmaste som har mätts upp.

Gällande den andra är det väl utmärkt om temperaturhöjningen kommer att gå lite långsammare i framtiden, men det stoppar ju inte temperaturhöjningen. Om det stämmer eller inte visar sig om ett antal år och när fler forskare har undersökt saken.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
Slutet av lilla istiden sammanfaller med den förindustriella tiden, 1350 till 1850 var kallare än normalt med några korta varmare avbrott.
På sextonhundratalet låg Themsen frusen och 1658 tågade Karl X Gustavs trupper över Bält.
Nu börjar du tänka lokalt väder i stället för global temperatur.
Under den "lilla istiden" sjönk den globala temperaturen med mindre än 0,5 grader.
Under den riktiga istiden var det globala temperaturen ytterligare 3,5-4 grader lägre.
Numera pratar vi om en temperaturhöjning på 1,5 grader.
Ser du skillnaden?
 
  • Gilla
Jonas 427 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu börjar du tänka lokalt väder i stället för global temperatur.
Under den "lilla istiden" sjönk den globala temperaturen med mindre än 0,5 grader.
Under den riktiga istiden var det globala temperaturen ytterligare 3,5-4 grader lägre.
Numera pratar vi om en temperaturhöjning på 1,5 grader.
Ser du skillnaden?
Det är riktigt som du skriver med en halv grad som globalt snitt men variationerna var betydande.
Även nu är temperaturökningen ojämnt fördelad med större ökning nära polerna.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Tänk att detta lever ännu. Låter som när det gick hett runt 2006. Ja... 20 år sedan nu. (Gore, Mann, Stockholmsinitiativet och allt det där.)

Det är faktiskt inte gissningar utan beräkningar och dataprogram som prognosticerar framtiden baserat på dagens iakttagelser. Man kan ta dessa kraftfulla datorer och dessa avancerade program och helt enkelt simulera utraderandet av Sverige och all mänsklig aktivitet på den ytan som Sverige utgör. Vad händer då med global medeltemperatur? Någon lär ha gjort det. Intressant! Visst?

Computer says not NO, utan den säger -0,0027 K år 2100.

Men programmen har tydligen inte lyckats förutsäga dagens läge heller när man reverserar. Mer pengar till forskningen behövs.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Ja visst är det, det talades om lyckan av en etniskt homogen befolkning, Rasbiologiska Institutet inrättades, Sverige drev på för att judars pass skulle märkas med ett j och det talades om hur zigenarfrågan skulle lösas.
Tyskarnas var imponerande över Rasbiologiska Institutet och gjorde studiebesök. Folk med mindervärdiga gener tvångssteriliserades eller spärrades in på institution.
Se bara på experimenten på Vipeholm.
Vad som kan dras fram i ljuset som Sverigedemokraterna gjort förbleknar vid jämförelse med vad de etablerade och aktade partierna gjort i det förflutna.
De politikerna som bidrog till det du pratar om är döda för länge den. SD är ett rasistiskt enfrågeparti idag.
Hur hemskt jag än tycker att Vipeholm var, så kommer ingen att spärra in mina barn på en anstalt och tvångsmata dem med socker bara för att de har Downs syndrom. Däremot har SD sett till så att barn spärras in på "återvändandecenter" där de riskerar att utsättas för övergrepp. Idag.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.