54 758 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Och den bilden är ju överlag rödaktig, och visar alltså på att mer solstrålning når jordytan nu än för 25 år sedan.D Diamant skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Nej, jag skjuter inte budbäraren Diamant, eftersom jag anser att man kan få fram vad det har varit för temperaturer på Grönland under de senaste 10 000 åren. Det är Suvi5700 som säger att det inte går. Utan bakgrund än eget tyckande förstås.P Peter787 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Informationen från Grönland är verkligen inte den enda källan för historiska temperaturer. Naturligtvis!L lbgu skrev:Ändå lite förvirrande. Får vi en kall vinter så sägs det att det är inget att bry sig om för vi ska se på jordens medeltemperatur.
Men dessa grönländska iskärnor lär väl berätta om den lokala temperaturen på Grönland. Att det skulle ge någon info om jordens medeltemperatur måste ju vara en ren gissning, eller kan man från dessa grönländska iskärnor avgöra temperaturen på t.ex. Nya Zeeland? Låter tveksamt.
Ja visst är det, det talades om lyckan av en etniskt homogen befolkning, Rasbiologiska Institutet inrättades, Sverige drev på för att judars pass skulle märkas med ett j och det talades om hur zigenarfrågan skulle lösas.kashieda skrev:
Tyskarnas var imponerande över Rasbiologiska Institutet och gjorde studiebesök. Folk med mindervärdiga gener tvångssteriliserades eller spärrades in på institution.
Se bara på experimenten på Vipeholm.
Vad som kan dras fram i ljuset som Sverigedemokraterna gjort förbleknar vid jämförelse med vad de etablerade och aktade partierna gjort i det förflutna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Forskare brukar inte skriva alarmistiskt. De är för faktainriktade och redovisar bara data.FG skrev:
Den första länken är 19 år gammal. Det innebär det finns mätdata för ytterligare 19 år, t.ex. mätningar som visar att de senaste 10 åren är de varmaste som har mätts upp.
Gällande den andra är det väl utmärkt om temperaturhöjningen kommer att gå lite långsammare i framtiden, men det stoppar ju inte temperaturhöjningen. Om det stämmer eller inte visar sig om ett antal år och när fler forskare har undersökt saken.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Nu börjar du tänka lokalt väder i stället för global temperatur.B Bitterhetsakademin skrev:
Under den "lilla istiden" sjönk den globala temperaturen med mindre än 0,5 grader.
Under den riktiga istiden var det globala temperaturen ytterligare 3,5-4 grader lägre.
Numera pratar vi om en temperaturhöjning på 1,5 grader.
Ser du skillnaden?
Det är riktigt som du skriver med en halv grad som globalt snitt men variationerna var betydande.BirgitS skrev:
Nu börjar du tänka lokalt väder i stället för global temperatur.
Under den "lilla istiden" sjönk den globala temperaturen med mindre än 0,5 grader.
Under den riktiga istiden var det globala temperaturen ytterligare 3,5-4 grader lägre.
Numera pratar vi om en temperaturhöjning på 1,5 grader.
Ser du skillnaden?
Även nu är temperaturökningen ojämnt fördelad med större ökning nära polerna.
Tänk att detta lever ännu. Låter som när det gick hett runt 2006. Ja... 20 år sedan nu. (Gore, Mann, Stockholmsinitiativet och allt det där.)
Det är faktiskt inte gissningar utan beräkningar och dataprogram som prognosticerar framtiden baserat på dagens iakttagelser. Man kan ta dessa kraftfulla datorer och dessa avancerade program och helt enkelt simulera utraderandet av Sverige och all mänsklig aktivitet på den ytan som Sverige utgör. Vad händer då med global medeltemperatur? Någon lär ha gjort det. Intressant! Visst?
Computer says not NO, utan den säger -0,0027 K år 2100.
Men programmen har tydligen inte lyckats förutsäga dagens läge heller när man reverserar. Mer pengar till forskningen behövs.
Det är faktiskt inte gissningar utan beräkningar och dataprogram som prognosticerar framtiden baserat på dagens iakttagelser. Man kan ta dessa kraftfulla datorer och dessa avancerade program och helt enkelt simulera utraderandet av Sverige och all mänsklig aktivitet på den ytan som Sverige utgör. Vad händer då med global medeltemperatur? Någon lär ha gjort det. Intressant! Visst?
Computer says not NO, utan den säger -0,0027 K år 2100.
Men programmen har tydligen inte lyckats förutsäga dagens läge heller när man reverserar. Mer pengar till forskningen behövs.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
De politikerna som bidrog till det du pratar om är döda för länge den. SD är ett rasistiskt enfrågeparti idag.B Bitterhetsakademin skrev:Ja visst är det, det talades om lyckan av en etniskt homogen befolkning, Rasbiologiska Institutet inrättades, Sverige drev på för att judars pass skulle märkas med ett j och det talades om hur zigenarfrågan skulle lösas.
Tyskarnas var imponerande över Rasbiologiska Institutet och gjorde studiebesök. Folk med mindervärdiga gener tvångssteriliserades eller spärrades in på institution.
Se bara på experimenten på Vipeholm.
Vad som kan dras fram i ljuset som Sverigedemokraterna gjort förbleknar vid jämförelse med vad de etablerade och aktade partierna gjort i det förflutna.
Hur hemskt jag än tycker att Vipeholm var, så kommer ingen att spärra in mina barn på en anstalt och tvångsmata dem med socker bara för att de har Downs syndrom. Däremot har SD sett till så att barn spärras in på "återvändandecenter" där de riskerar att utsättas för övergrepp. Idag.