Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Håll dig on topic. Vi pratar klimat i denna tråd
Sakerna hänger ihop, till stor del på grund av populistiska politiker.
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
Suvi5700
kashieda kashieda skrev:
Sakerna hänger ihop, till stor del på grund av populistiska politiker.
Hur hänger rasism ihop med klimatet🤔
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Nu har det skett, Trump har nu med ett penndrag rivit upp den amerikanska klimatlagstiftningen. Han säger att riskerna med koldioxidutsläpp är en ren bluff. Obama som drev igenom den nu gällande lagstiftningen är mycket upprörd.
Helt rätt, en bluff för att skapa makt o kontroll.
 
  • Gilla
  • Haha
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
J Jonas 427 skrev:
Helt rätt, en bluff för att skapa makt o kontroll.
Fler och fler genomskådar det
 
  • Gilla
  • Haha
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
..men vetenskapen håller inte och det är också fakta.
 
trähandtag trähandtag skrev:
..men vetenskapen håller inte och det är också fakta.
Det finns två läger, dom som har sin lön från sin arbetsgivare som är för klimat hot.
Andra sidan som är fria och kan uttrycka det som dom tror på.
Vilka problem ser vi? isbjörnar som är utrotnings hotade... nej dom växer så det knakar.
Att is ligger kvar fortfarande på glaciärer, dom uppstod under istiden, då låg även norden under is, så att den minskar är naturligt.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
J Jonas 427 skrev:
Det finns två läger, dom som har sin lön från sin arbetsgivare som är för klimat hot.
Andra sidan som är fria och kan uttrycka det som dom tror på.
Vilka problem ser vi? isbjörnar som är utrotnings hotade... nej dom växer så det knakar.
Att is ligger kvar fortfarande på glaciärer, dom uppstod under istiden, då låg även norden under is, så att den minskar är naturligt.
Vilket svammel.
 
  • Gilla
Pallewea och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Hur hänger rasism ihop med klimatet🤔
Har du provat att tänka på det jag skrev?
 
B b8q skrev:
Suck. Istället för att jag ska försöka förklara för dig, varför inte bara googla själv på ”hur beräknas global medeltemperatur”?

Spoiler: man jämför MEDELVÄRDEN för olika perioder med varandra. T.ex. medelvärdet för den senaste 10-årsperioden, med medelvärdet för perioden 1850-1900. Det går alldeles utmärkt.
Sedan är det förstås journalister som blåser upp rubriker som ”2024 var det varmaste året man uppmätt!”, men det kan ju vara en enstaka extrempunkt.
Men att även 2023 och 2025 var nästan lika varma, gör det värt att uppmärksamma. Faktum är att de tio åren 2015-2024 var de tio varmaste som någonsin uppmätts. Och då talar vi alltså från ca 1850 och framåt, Jorden har haft högre medeltemperaturer än så - men det anmärkningsvärda är alltså med vilken hastighet förändringen nu sker.
Ja det kan man göra det kallas för att förvilla med hjälp av statistik. Med felanvänd statistik kan man bevisa vad som helst.
 
  • Gilla
  • Haha
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jag är mycket skeptisk till vad en satellit kan mäta .
Du tror inte på att Starlink funkar heller?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jag är mycket skeptisk till vad en satellit kan mäta .
Oj vad förvånad du skall bli när du läser på om det, för det tänker du väl göra?

Jag har en släkting som studerar geologi och det är helt sjukt hur mycket man kan göra med de satellitdata man får genom att filtrera på olika våglängder som man mäter. Man kan exempelvis mäta upp hur stor andel tall, gran och olika lövträd det är på marken. Man mäter hur mycket fukt och jord det finns och sedan mäter man färgnyanserna på löven och samkör detta och det är extremt träffsäkert.

Bara som ett exempel...
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Hur stor? 10% över ett land som Sverige där vi jobbat hårt för att få ner luftföroreningar känns ju helt rimlitg.
10% över Stilla havet - mindre rimligt.

Grejen är att de partiklar som tidigare bidragit till att begränsa uppvärmningen nu försvinner och ökar vår uppvärmning ännu mer. Men detta är inte "man made" eller?
Tittade du på denna bilden men begrep inte vad du såg?

Partiklarna i sig begränsar inte uppvärmningen men de fungerar som kondensationskärnor så det blir mer moln. Mer moln ger mer reflektion av solstrålningen vilket minskar uppvärmningen.
 
  • Världskarta som visar förändringar i inkommande solstrålning 2001-2024, med färgskala för att indikera strålningens styrka globalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här börjar kännas som en kopia på Covid-tråden. Fakta och vetenskap på ena sidan mot eget tänkande på den andra…
 
  • Gilla
Keld och 4 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Du underskattar sjökaptenerna och deras frenetiska skrivande i loggböcker. Klimatforskarna har faktiskt lagt in en hel del mätningar därifrån.
Att mäta temperaturen kräver att man gör det på ett standardiserat sätt med kalibrerade termometrar.

Hur kan du tro att kaptensanteckning kan ligga till grund för att beräkna jordens medeltemperatur med 2 decimalers noggrannhet?
 
  • Haha
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Jag lyssnade på radion idag om hur svårt det är att få återvunnen plast in i våra produkter, detta trots direktiv från EU om att det skall vara en viss procentsats. Här har vi definitivt en sak där man gått alldeles för långt.

Det är bättre för miljön att elda plasten och att göra ny plast då det finns överskott av det Etan som används som råvara. Alternativet är nämligen oftast att det facklas där man "pumpar upp" fossilgaserna (naturgaserna). Det lönar sig inte ens att elda för elproduktion som jag förstått det (Etan brinner för varmt, vilket gör att anläggningarna blir mycket dyrare). Det är därför man filtrerar bort Etanet från Metanet (till största delen i alla fall) innan man gör "naturgas" av det.

Dessutom så kostar det både energi och kraft att återvinna plasten separat.

Genom att bränna plasten så gör man därför miljön en tjänst, men det har inte riktigt EU förstått ännu...
 
  • Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.