Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Om du orkar läsa lite i länken till Copernicus som jag gav, så ser du att just osäkerheten i äldre data är orsaken till att man INTE jämför med ett startår, utan med medelvärdet för ett spann på 30 eller 50 år.
Med med våra moderna satelliter kan man förstås numera jämföra år från år, men det blir ändå ganska värdelöst då det alltid kan finnas tillfälliga variationer t.ex. från solaktivitet.

För att sammanfatta min inställning så är jag fullt övertygad om att vi upplever en sällan skådad _hastighet_ på global uppvärmning, men vad det kommer att innebära är mer oklart (klart är dock att vissa ”långsamma” arter inte kan anpassa sig så snabbt, t.ex. korallrev).
Det finns mycket annat att oroa sig för också; mikroplaster, galna världsledare, befolkningsutveckling mm.
Men jag är inte särskilt rädd för asbest och radon! 😛
 
Redigerat:
  • Gilla
Pallewea och 6 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ändå lite förvirrande. Får vi en kall vinter så sägs det att det är inget att bry sig om för vi ska se på jordens medeltemperatur.
Men dessa grönländska iskärnor lär väl berätta om den lokala temperaturen på Grönland. Att det skulle ge någon info om jordens medeltemperatur måste ju vara en ren gissning, eller kan man från dessa grönländska iskärnor avgöra temperaturen på t.ex. Nya Zeeland? Låter tveksamt.
Nej det kan man inte men det finns proxy data från andra delar av jorden som indikerar att detta gällde för hela jorden, kanske med vissa variationer men kraftig uppvärmning av Grönland var inte ett lokalt fenomen utan gällde globalt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Trodde det inte behövde förtydligas i det här sammanhanget. De tre senaste åren har den globala temperaturen legat på ungefär 1,5 grad över förindustriell tid.
Slutet av lilla istiden sammanfaller med den förindustriella tiden, 1350 till 1850 var kallare än normalt med några korta varmare avbrott.
På sextonhundratalet låg Themsen frusen och 1658 tågade Karl X Gustavs trupper över Bält.
Så väljer vi den tiden som utgångspunkt för tabellerna så är det inte konstigt att vi ser en värmeperiod.
 
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
D Diamant skrev:
Åter igen ett exempel på en indoktrinerad skribent som tror att en satellit 1000 tals km upp kan mäta jordens medeltemperatur med 2 decimalers noggrannhet.

Då dessutom startvärdet för 150 år sedan är i praktiken okänt kan man inte säga att sedan förindustriell tid har temperaturen ökat med x,yz grader det är inte möjligt att ha den noggrannheten.
Jag är mycket skeptisk till vad en satellit kan mäta .
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Slutet av lilla istiden sammanfaller med den förindustriella tiden, 1350 till 1850 var kallare än normalt med några korta varmare avbrott.
På sextonhundratalet låg Themsen frusen och 1658 tågade Karl X Gustavs trupper över Bält.
Så väljer vi den tiden som utgångspunkt för tabellerna så är det inte konstigt att vi ser en värmeperiod.
Så bra då att forskarna oftast brukar jämföra med perioden 1850-1900, eller 1950-1980, när man diskuterar den hastiga uppvärmningen som sker nu.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Så bra då att forskarna oftast brukar jämföra med perioden 1850-1900, eller 1950-1980, när man diskuterar den hastiga uppvärmningen som sker nu.
Det var lägre temperaturer än normalt in på artonhundraåttiotalet med svältår till följd av missväxt orsakad av kyla. I Sverige dog många tiotusentals under svältåret 1867 då sommaren i stort uteblev. Klimatupplysningen har en läsvärd artikel i ämnet.
 
kashieda kashieda skrev:
Jag med, det är runt 20 % som tror att de bruna populisterna har lösningar. Otroligt skrämmande.
Börjar inte brunsmetningen kännas tjatig? Socialdemokraterna och Centerpartiet dåvarande Bondeförbundet har en hel del lik i garderoben och bör nog skämmas mer för sitt smutsiga förflutna.
 
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Det var lägre temperaturer än normalt in på artonhundraåttiotalet med svältår till följd av missväxt orsakad av kyla. I Sverige dog många tiotusentals under svältåret 1867 då sommaren i stort uteblev. Klimatupplysningen har en läsvärd artikel i ämnet.
"Vi som har bestämt oss för att hela klimatforskningen har fel har hittat en liten detalj som vi inte förstår och drar långtgående tolkningar utan täckning och använder det som bevis för Konspirationen."

Varsågoda, jag sammanfattade åt er.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700
kashieda kashieda skrev:
Jag med, det är runt 20 % som tror att de bruna populisterna har lösningar. Otroligt skrämmande.
Har du inget nytt att komma med.
Nu är jag totalt ointresserad av färger. Men förstår vad du syftar på.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Börjar inte brunsmetningen kännas tjatig? Socialdemokraterna och Centerpartiet dåvarande Bondeförbundet har en hel del lik i garderoben och bör nog skämmas mer för sitt smutsiga förflutna.
Det är ändå en skillnad på brunhet för 50, 80, 100 år sen och brunhet idag, eller?
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
kashieda kashieda skrev:
Det är ändå en skillnad på brunhet för 50, 80, 100 år sen och brunhet idag, eller?
Ja den var mycket värre förr. Ändå har inte vissa partier gjort upp med sitt förflutna.
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
B b8q skrev:
Så bra då att forskarna oftast brukar jämföra med perioden 1850-1900, eller 1950-1980, när man diskuterar den hastiga uppvärmningen som sker nu.
Man jämför inte olika långa perioder så detta påstående visar ytterligare en gång att du har ingen kunskap om detta ämne.

Sedan är det en annan sak att det är mycket diskutabelt att använda så korta perioder som 30 år då det uppenbart finns klimatcykler med en längre periodicitet.

Hade man börjat mäta från en av de ganska många värmeperioderna under Holocen, ex vikingatiden så hade man inte kunnat skrämmas med en katastrofal uppvärmning.
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
D Diamant skrev:
Man jämför inte olika långa perioder så detta påstående visar ytterligare en gång att du har ingen kunskap om detta ämne.

Sedan är det en annan sak att det är mycket diskutabelt att använda så korta perioder som 30 år då det uppenbart finns klimatcykler med en längre periodicitet.

Hade man börjat mäta från en av de ganska många värmeperioderna under Holocen, ex vikingatiden så hade man inte kunnat skrämmas med en katastrofal uppvärmning.
Så är det. Statistik säger egentligen ingenting. Man väljer ingångsvärde efter vilka resultat man vill ha.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
"Vi som har bestämt oss för att hela klimatforskningen har fel har hittat en liten detalj som vi inte förstår och drar långtgående tolkningar utan täckning och använder det som bevis för Konspirationen."

Varsågoda, jag sammanfattade åt er.
Klimatupplysningen har en del kunniga skribenter som genomskådat klimathysterin och ser det hela mer balanserat. Sök information från många källor och bilda dig en egen uppfattning. Mäktiga intressen tjänar grova pengar på det nu härskande narrativet. Hur mycket skattepengar förs inte över till privata aktörer inom den gröna sektorn.
 
  • Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.