Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Har inte sagt att någon ljuger. Men det ginns inga mätdata för tusentals år tillbaka. Bara uppskattning och antagande.
Precis som vår historia om kungar och vikingar. Så är mycket gissningar.
Det finns två alternativ:
1. Det finns mätdata från Grönland som omfattar drygt 10 000 år, vilket är vad Diamant redovisar i inlägg #440.
2. Det är en lögn och då ljuger alltså Diamant i inlägg #440.

Så hur ska du ha det?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns två alternativ:
1. Det finns mätdata från Grönland som omfattar drygt 10 000 år, vilket är vad Diamant redovisar i inlägg #440.
2. Det är en lögn och då ljuger alltså Diamant i inlägg #440.

Så hur ska du ha det?
Nu är det ju inte @Diamant som gjort undersökningen som ligger bakom diagramman, det är NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) och NGDC (National Geophysical Data Center), så skjut inte budbäraren...
 
  • Haha
  • Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Perioden mellan de stora solstormarna är ungefär 11 år, även kallad solmaximum.
Under solmaximum sänder solen extra mycket partiklar med hög energi.
Här kan du lära dig lite om solens cykler.

[länk]
Och det har blivit mycket starkare de senaste 150 åren och förklarar temperaturökningen. Såklart, att jag inte tänkte på det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns två alternativ:
1. Det finns mätdata från Grönland som omfattar drygt 10 000 år, vilket är vad Diamant redovisar i inlägg #440.
2. Det är en lögn och då ljuger alltså Diamant i inlägg #440.

Så hur ska du ha det?
Nja, det finns förstås inga direkta mätdata av temperaturen från 10000 år tillbaka, bara indirekta beräkningar och antaganden från vad man kan se i iskärnorna.

Sedan kanske Diamant väljer att tro att dessa beräkningar är väldigt säkra, medan Suvi5700 tycker att det är väldigt osäkra gissningar…
 
Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Forskare idag påstår inte att golfströmmen kommer att lämna Norges kust de närmsta 100 åren.

Däremot verkar det som att Golfströmmen numera är svagare än under de senaste 1600 åren och temperaturen på djup nivå i Nordatlanten har sjunkit.
[länk]
🤣🤣Du hänvisar till Wikipedia
 
Suvi5700
B b8q skrev:
Nja, det finns förstås inga direkta mätdata av temperaturen från 10000 år tillbaka, bara indirekta beräkningar och antaganden från vad man kan se i iskärnorna.

Sedan kanske Diamant väljer att tro att dessa beräkningar är väldigt säkra, medan Suvi5700 tycker att det är väldigt osäkra gissningar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns två alternativ:
1. Det finns mätdata från Grönland som omfattar drygt 10 000 år, vilket är vad Diamant redovisar i inlägg #440.
2. Det är en lögn och då ljuger alltså Diamant i inlägg #440.

Så hur ska du ha det?
Nej det finns inga mätdata dom är 1000- tals år. Det är antagande och gissningar.
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
🤣🤣Du hänvisar till Wikipedia
Som i sin tur källhänvisar till forskningsartiklar.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nja, det finns förstås inga direkta mätdata av temperaturen från 10000 år tillbaka, bara indirekta beräkningar och antaganden från vad man kan se i iskärnorna.

Sedan kanske Diamant väljer att tro att dessa beräkningar är väldigt säkra, medan Suvi5700 tycker att det är väldigt osäkra gissningar…
Det tro inte Diamanten men han tror att de ger en hyfsad indikation på hur klimatet var på den tiden.

Däremot tror Diamanten inte alls på påstådda ökningar sedan 150 år med en noggrannhet med två decimaler. Den som släpper en sådan siffra är inte trovärdig.

Man borde istället ange ökningen som ett intervall 1 -2 grader eller som 1 +- 1 grad bättre noggrannhet har vi inte.

Men det är vanlig alarmisttaktik att ange osäkra värden med för många decimaler.

Minns fortfarande att för några år sedan att Aftonbladet eller Expressen varje dag publicerade dagens co2 halt uttryckt i ppm med två decimaler.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Men forskarna själva uppger oftast konfidensintervall och liknande i sina rapporter, det är i regel journalisterna som skippar de ”tråkiga detaljerna” i sina artiklar…

Sedan kan faktiskt moderna klimatsatelliter mäta temperaturen i såväl atmosfären som på jordytan och havsytan med en noggrannhet på bråkdelar av grader.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Men forskarna själva uppger oftast konfidensintervall och liknande i sina rapporter, det är i regel journalisterna som skippar de ”tråkiga detaljerna” i sina artiklar…

Sedan kan faktiskt moderna klimatsatelliter mäta temperaturen i såväl atmosfären som på jordytan och havsytan med en noggrannhet på bråkdelar av grader.
Kan mycket väl vara vara så men vanliga människor utan naturvetenskaplig kunskap blir matade via media som inte ger en balanserad bild utan istället med stora svarta rubriker förkunnar att i år ökade temperaturen från 1,48 grader till 1,54 grader.

Denna propaganda är tyvärr mycket effektiv det ser man i denna tråd då ett antal skribenter verkar totalt hjärntvättade av propagandan och inte inser att man har blivit totalt lurade av denna effektiva propaganda.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
- - - förkunnar att i år ökade temperaturen från 1,48 grader till 1,54 grader.
….vilket som sagt är en skillnad som moderna satelliter kan mäta upp.
Skilj på fakta (”temperaturen ökar hastigt”) och propaganda (”Det är förödande!, vi måste agera nu!” Eller ”Det är ofarligt, fortsätt bränna olja som ni vill”)
 
Redigerat:
  • Gilla
Pallewea och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
….vilket som sagt är en skillnad som moderna satelliter kan mäta upp.
Skilj på fakta (”temperaturen ökar hastigt”) och propaganda (”Det är förödande!, vi måste agera nu!” Eller ”Det är ofarligt, fortsätt bränna olja som ni vill”)
Åter igen ett exempel på en indoktrinerad skribent som tror att en satellit 1000 tals km upp kan mäta jordens medeltemperatur med 2 decimalers noggrannhet.

Då dessutom startvärdet för 150 år sedan är i praktiken okänt kan man inte säga att sedan förindustriell tid har temperaturen ökat med x,yz grader det är inte möjligt att ha den noggrannheten.
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Åter igen ett exempel på en indoktrinerad skribent som tror att en satellit 1000 tals km upp kan mäta jordens medeltemperatur med 2 decimalers noggrannhet.

Då dessutom startvärdet för 150 år sedan är i praktiken okänt kan man inte säga att sedan förindustriell tid har temperaturen ökat med x,yz grader det är inte möjligt att ha den noggrannheten.
Jag är naturvetare och civilingenjör och jobbar ibland med satellitdata (dock inte temperatursensorer, det medger jag) , så innan du anklagar mig för att vara indoktrinerad så tycker jag att du ska läsa på lite om hur satellitsensorer fungerar och hur globala medeltemperaturer beräknas.

Du kan börja här: https://climate.copernicus.eu/climate-bulletin-about-data-and-analysis
 
Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag är naturvetare och civilingenjör och jobbar ibland med satellitdata (dock inte temperatursensorer, det medger jag) , så innan du anklagar mig för att vara indoktrinerad så tycker jag att du ska läsa på lite om hur satellitsensorer fungerar och hur globala medeltemperaturer beräknas.

Du kan börja här: [länk]
Det har jag gjort och det är inte en långdistans ir termometer som man använder. Man mäter viss strålning som sedan via någon algoritm blir till en temperatur. Visserligen är även jag civ.ing. Men det är inte mitt område så jag kan inte i detalj bedöma hur bra och exakt värdet är.

Men extrem noggrannhet på långt avstånd gör mig misstänksam om det verkligen stämmer att man kan ha den nogranheten.

Stämmer det att man har denna noggrannhet så är det ju fantastiskt bra för framtida mätningar men det hjälper ju inte för hittepå värdet temp ökning från förindustriell tid då vi inte vet dess startvärde.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Det finns mätdata från Grönland som omfattar drygt 10 000 år, vilket är vad Diamant redovisar i inlägg #440.
Ändå lite förvirrande. Får vi en kall vinter så sägs det att det är inget att bry sig om för vi ska se på jordens medeltemperatur.
Men dessa grönländska iskärnor lär väl berätta om den lokala temperaturen på Grönland. Att det skulle ge någon info om jordens medeltemperatur måste ju vara en ren gissning, eller kan man från dessa grönländska iskärnor avgöra temperaturen på t.ex. Nya Zeeland? Låter tveksamt.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.