Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D Diamant skrev:
Rena dumheter golfströmen kommer inte att stopp såvida inte jorden kommer att stoppa rotera och det kommer den inte att göra.
Jag kan förstås inte tvinga dig att tro på att en ökad motström av kallt smältvatten från Arktis minskar mängden av varmt Golfströmsvatten som når Nordeuropa.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Så nu plötsligt gäller det att antropogena utsläpp spelar roll...
Nej men det hotas med mänskliga utsläpp och det är därför vi skall diskutera det
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det var inte någon särskilt varm period under Romarriket. Det var varmare för 9000 år sen än för 2000 år sen.
[länk]
Ja det stämmer men Romarriket varade under en värmeperiod liknande den vi har idag. När det blev kallare gick det inte så bra.
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Nej men det hotas med mänskliga utsläpp och det är därför vi skall diskutera det
Det är imponerande av molykylerna att veta om de är antropogena och därför är farliga eller inte och då är ofarliga.
 
D Diamant skrev:
Ja det stämmer men Romarriket varade under en värmeperiod liknande den vi har idag. När det blev kallare gick det inte så bra.
Fast det är bara en teori att Romarriket gick under pga klimatförändringar. Dick Harrison tror snarare att det beror på att de gick över till marknadsekonomi och lejde ut försvaret till underleverantörer… https://www.svd.se/a/lVqq7k/darfor-...e-intresserade-av-att-lagga-pengar-pa-falttag
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Kan du inte snälla förklara vad som driver Golfströmmen?
Jordrotationen i kombination med kalt ytvatten som sjunker ner i Arktis. Jordrotationen kommer inte i praktiken att ändras.

Att tro att kallt ytvatten kommer att försvinna inom överskådlig framtid är enbart ett alarmistiskt hittepå som sakna verklighetsförankring.
 
BirgitS
D Diamant skrev:
Du påstår att temperaturen har stigit med 1,5 grader under de tre senaste åren!?
Trodde det inte behövde förtydligas i det här sammanhanget. De tre senaste åren har den globala temperaturen legat på ungefär 1,5 grad över förindustriell tid.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
D Diamant skrev:
Ja det stämmer men Romarriket varade under en värmeperiod liknande den vi har idag. När det blev kallare gick det inte så bra.
Du menar när "engelsmännen" och germanerna slängde ut romarna från de ockuperade områdena ? 😉
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
D Diamant skrev:
Ja det stämmer men Romarriket varade under en värmeperiod liknande den vi har idag. När det blev kallare gick det inte så bra.
Nej, se https://xkcd.com/1732/
Det är nu 1-2 grader varmare än då.

Menar du att Romarriket varade till ungefär år 1100?
Under tidsperioden 600-900 var det lite varmare än under 100 f.Kr - 500.

Eller pratar du om något ointressant lokalt klimat?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du menar när "engelsmännen" och germanerna slängde ut romarna från de ockuperade områdena ? 😉
Nej
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
P
kashieda kashieda skrev:
Hur vet du att det ändrats mycket? Hur lång är mätserien du baserar det på?
Perioden mellan de stora solstormarna är ungefär 11 år, även kallad solmaximum.
Under solmaximum sänder solen extra mycket partiklar med hög energi.
Här kan du lära dig lite om solens cykler.

https://share.google/QzAiZBwc9GYRJSYvx
 
P
D Diamant skrev:
Nej
Det var ett skämt...
 
BirgitS
D Diamant skrev:
Jordrotationen i kombination med kalt ytvatten som sjunker ner i Arktis. Jordrotationen kommer inte i praktiken att ändras.

Att tro att kallt ytvatten kommer att försvinna inom överskådlig framtid är enbart ett alarmistiskt hittepå som sakna verklighetsförankring.
Forskare idag påstår inte att golfströmmen kommer att lämna Norges kust de närmsta 100 åren.

Däremot verkar det som att Golfströmmen numera är svagare än under de senaste 1600 åren och temperaturen på djup nivå i Nordatlanten har sjunkit.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Golfströmmen#cite_note-Nature2018-04-11-16
 
P
kashieda kashieda skrev:
Kan du inte snälla förklara vad som driver Golfströmmen?
Du måste varit ett väldigt curlat barn som liten.
Googla "vad driver golfströmmen" så får du svar. 🙄
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du måste varit ett väldigt curlat barn som liten.
Googla "vad driver golfströmmen" så får du svar. 🙄
Prova gärna att googla på ”Vad bromsar golfströmmen” också. Man ska ta in båda sidorna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.