Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D Diamant skrev:
Det sk problemet är mänskligt co2 utsläpp och det hade vi definitivt inte före slutet av 1700 talet.
Så nu plötsligt gäller det att antropogena utsläpp spelar roll...
 
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Att temperaturen höjs snabbare än någonsin är något nytt ni klimatalarmister börjat hävda.
Detta efter att ni inte hade argument när era motståndare gjorde klart att klimatet alltid förändrats.
Den globala temperaturen har de senaste 100 åren ökat snabbare än någon gång sen den senaste istiden. Lärde du dig inte det av grafen jag länkade till?
Vi tar den en gång till: https://xkcd.com/1732/
 
  • Haha
  • Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Har du hört talas om solstormar ?
Du får nog läsa på lite...
Hur vet du att det ändrats mycket? Hur lång är mätserien du baserar det på?
 
BirgitS
D Diamant skrev:
Vid de tidigare snabba temperaturökningarna under Holocen hade vi inte några utsläpp av co2 vilket visar att naturliga processer klarar av att snabbt öka jordens temperatur på samma sätt som idag.
Det har inte varit några snabba globala temperaturökningar tidigare under Holocen. Du visade ju bara en mycket lokal graf, vilket naturligtvis inte kan tas som bevis för globala temperaturökningar.

Den globala temperaturen kan studeras här: https://xkcd.com/1732/
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Den globala temperaturen har de senaste 100 åren ökat snabbare än någon gång sen den senaste istiden. Lärde du dig inte det av grafen jag länkade till?
Vi tar den en gång till: [länk]
Alla temperaturer så långt tillbaka är bara gissningar och uppskattningar.
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Alla temperaturer så långt tillbaka är bara gissningar och uppskattningar.
Ah, så du säger att det inte trovärdigt kan sägas att temperaturen ökat så här fort tidigare?

Intressant.
 
BirgitS
D Diamant skrev:
Just nu lever det 8 miljarder människor under Holocen som fortfarande pågår.

Historiskt har det alltid varit under kalla perioder som mänskligheten har fått stora problem medan de varmare perioderna sammanfaller med stora framgångsrika samhällen ex Romarriket m.fl.
Det var inte någon särskilt varm period under Romarriket. Det var varmare för 9000 år sen än för 2000 år sen.
https://xkcd.com/1732/
 
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Det var inte någon särskilt varm period under Romarriket. Det var varmare för 9000 år sen än för 2000 år sen.
[länk]
Det är ju bara gissningar. Fanns inga säkra mätdata då
 
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Alla temperaturer så långt tillbaka är bara gissningar och uppskattningar.
Nej, såg du inte grafen om temperaturen på ett ställe på Grönland som det länkades till av Diamant. #440
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det är ju bara gissningar. Fanns inga säkra mätdata då
Så du anser att Diamant ljuger?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Så du anser att Diamant ljuger?
Har inte sagt att någon ljuger. Men det ginns inga mätdata för tusentals år tillbaka. Bara uppskattning och antagande.
Precis som vår historia om kungar och vikingar. Så är mycket gissningar.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Senaste 3 åren.

Eller att din utgångspunkt är felaktig.
Om grafen där ska vara någon sorts bevis så är den ju 15 år gammal. Vetenskapen har inte stått still under dessa år. Den säger inte heller något om att koldioxiden inte skulle ha andra effekter.

Däremot har ingen forskare påstått att all uppvärmning bara beror på koldioxidutsläpp. Men får vi en temperaturökning pga. andra orsaker så är det ju desto viktigare att göra något åt den del av temperaturökningen som vi kan påverka.
Du påstår att temperaturen har stigit med 1,5 grader under de tre senaste åren!?

Men den officiella siffran är något mer än 1,5 grader sedan förindustriell tid då måste hela temp ökningen skett de tre senaste 3 åren.

Vänligen förklara närmare ditt märkliga påstående.

Att just denna graf är 15 år gammal ändrar ju inte de historiska temp värdena går mycket lätt att hitta nyare grafer som visar samma sak v.g. Holocen.
 
B b8q skrev:
Tycker ni att det varit kallt i Nordeuropa i år? Ja, Golfströmmen mår ju inte heller så bra just nu…
[bild]
Källa: [länk]
Rena dumheter golfströmen kommer inte att stopp såvida inte jorden kommer att stoppa rotera och det kommer den inte att göra.
 
  • Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Rena dumheter golfströmen kommer inte att stopp såvida inte jorden kommer att stoppa rotera och det kommer den inte att göra.
Kan du inte snälla förklara vad som driver Golfströmmen?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det beror helt på vad du menar med "utsläpp".
Vulkaner har historiskt sett varit stora källor till CO2 "utsläpp", glöm inte alla förmultnande växter och ruttnde djur, de processerna genererade också CO2.
Men så många bilar fanns ju inte, så miljöpartiet hade inget att klaga på 🤣
Och det var väl väldigt bra, för annars hade inte växterna överlevt och producerat O2, och då hade inte djur och människor överlevt...
Ju mer co2 desto bättre för växter och desto mer o2 kommer de att producera.
 
  • Wow
  • Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.