Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Suvi5700
G gaidin skrev:
Hele forskningsvärlden är ju alltid i förändring. Man hittar något, försöker lära sig, läser av konsekvenser, förnyar sig, hittar nytt...

Den som misstror vetenskapen på grund av att de inte redan vet allt har en ganska lång väg att gå för att förstå hur världen fungerar.

Att människosynen förändras (Homosexualitet, lobotomi och "hysteri") är ju såklart en faktor för hur vi hanterar varandra. Förr ansågs homosexualitet vara en sjukdom, sedan omvärderade vi vår människosyn och öppnade ögonen...

På vilket sätt är detta applicerbart på klimatforskningen? Hur förklaras de mätningar som görs som faktiskt visar att temperaturen höjs snabbare än någonsin? Hur stor andel av historiens forskning med vetenskapliga metoder är helt fel i jämförelse med det vi vet i dag?

T ex Einstein hade ju fel i det mesta han kom fram till, ändå är hans forskning grunden i den moderna fysiken. Utan hans tankar hade vi inte haft t ex GPS.
Att temperaturen höjs snabbare än någonsin är något nytt ni klimatalarmister börjat hävda.
Detta efter att ni inte hade argument när era motståndare gjorde klart att klimatet alltid förändrats.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Så kan det vara. Men många gånger är det ju tvärtom. Konspirationsteorier, foliehatt och galenskap kastas på folk. Som sedan hisar sig vara belagd fakta och verklighet.
Jag hade en granne som brukade tala mycket och länge om hur satanistisk världen är och hur globalister är horribla pedofiler och kannibaler.

Sedan dök Epsteinfilerna upp.

Jag klarade bara av några mails där de talade om småbarn som rena köttbitar innan jag behövde gå ut och umgås med naturen.

Världen är ond. Allt styrs av pengar och man kan inte lita på någon dess inkomst är beroende av att de säger rätt sak (=politiker, forskare, myndigheter, osv).

Naturen ljuger inte för mig, åtminstone.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Att 10% ökning i sverige skulle ge en global temperaturökning tror jag däremot inte.

Jag ser att en stor del av detta beror på minskade luftföroreningar. Jag vill minnas att jag lästa redan för 15 år sedan att det var ett problem i t ex Brasilien som började minska sina partikelutsläpp och att forskarna hade med detta i sina beräkningar.
Så du tror att ökningen bara gäller för Sverige himla otur att vi inte bor i Norge eller Finland så hade vi sluppit detta.

Det är nog så att det är stora områden i världen som globalstrålningen har ökat.
 
D Diamant skrev:
[länk]

Att inte 10 % ökning skulle påverka temperaturen vore konstigt.
Om du klarat av att läsa hela sidan hade du sett att det som mäts är hur mycket strålning som når jordytan.

Hur mycket som når planeten är nära oförändrat, men mycket mindre "fastnar" på partiklar i atmosfären.

Så, nu kan du leta efter en ny halmgubbe att slåss mot.
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Att temperaturen höjs snabbare än någonsin är något nytt ni klimatalarmister börjat hävda.
Detta efter att ni inte hade argument när era motståndare gjorde klart att klimatet alltid förändrats.
Helt rätt och det är väl dokumenterat.

En annan myt är att antalet orkaner har ökat.
 
  • Graf som visar 10 000 års temperaturanomalier från Grönlands iskärnor, med nuvarande (2007) temperatur markerad, och nio uppvärmningsperioder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över global frekvens av stora orkaner, åren 1980-2022, visar antal per år för både alla orkaner och större orkaner över 96 knop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Diamant skrev:
[länk]

Att inte 10 % ökning skulle påverka temperaturen vore konstigt.
Ledsen, men fel igen. SMHI data avser Sverige och som man säger ”De beräknade förändringarna i solinstrålning kan i huvudsak kopplas till förändringar i molnigheten.” Du måste skilja på globalt och ”lokalt” när man talar om jordens strålningsbalans. Men solinstrålningen varierar med de processer som sker på solen, fenomen som dessutom påverkar gps m.m
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om du klarat av att läsa hela sidan hade du sett att det som mäts är hur mycket strålning som når jordytan.

Hur mycket som når planeten är nära oförändrat, men mycket mindre "fastnar" på partiklar i atmosfären.

Så, nu kan du leta efter en ny halmgubbe att slåss mot.
Om mer solstrålning når jordytan så värms den upp mer. Jämför med en solig dag och en molnig.

Man mäter temperaturen någon meter upp från marken helt klart att 10 % mer påverkar den uppmätta temperaturen.

Sedan säger man att hela jorden har denna ökning men missar att en del av denna ökning beror på att värmen inte har fastnat i atmosfären som tidigare.
 
P Pallewea skrev:
Ledsen, men fel igen. SMHI data avser Sverige och som man säger ”De beräknade förändringarna i solinstrålning kan i huvudsak kopplas till förändringar i molnigheten.” Du måste skilja på globalt och ”lokalt” när man talar om jordens strålningsbalans. Men solinstrålningen varierar med de processer som sker på solen, fenomen som dessutom påverkar gps m.m
Så du också tror att detta är ett unikt fenomen för Sverige. Det är det inte stora områden i världen har samma tendens i större eller mindre grad.
 
D Diamant skrev:
Om mer solstrålning når jordytan så värms den upp mer. Jämför med en solig dag och en molnig.

Man mäter temperaturen någon meter upp från marken helt klart att 10 % mer påverkar den uppmätta temperaturen.

Sedan säger man att hela jorden har denna ökning men missar att en del av denna ökning beror på att värmen inte har fastnat i atmosfären som tidigare.
Vad händer med den solstrålning som "fastnar" på partiklar på vägen ner?


Tre teorier:
1) den omvandlas till glass
2) den riktas tillbaka till solen
3) den värmer upp partikeln, som värmer luften, som gör att jorden kyls av mindre, så lufttemperaturen nära jordytan blir liknande den som vi hade haft utan partiklarna.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Så du också tror att detta är ett unikt fenomen för Sverige. Det är det inte stora områden i världen har samma tendens i större eller mindre grad.
Har du räknat på vad en 10% ökning av KV- strålningen skulle innebära för vår planet? Men du sprider ett sådant påstående som sanning.
 
  • Älska
kashieda
  • Laddar…
Av en slump hittade jag just denna bild. Borde förvåna de av er som tror att ökningen av globalstråningen skulle vara ett unikt svenskt fenomen.
 
  • Karta som visar förändringar i solinstrålning globalt mellan 2001 och 2024, med färger som indikerar variationer i W/m².
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Diamant skrev:
Av en slump hittade jag just denna bild. Borde förvåna de av er som tror att ökningen av globalstråningen skulle vara ett unikt svenskt fenomen.
Väldigt underligt att solen väljer att skicka sitt ljus i ett så specifikt mönster.
 
Suvi5700
D Diamant skrev:
Helt rätt och det är väl dokumenterat.

En annan myt är att antalet orkaner har ökat.
Det som har ökat är dokumentation på allt. Människan bor och rör sig på helt andra platser på jorden än tidigare. Vi har mer och mer teknik. Och således registreras också fler oväder, temperaturer m.m
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Folk förr måste ha varit mycket tuffare, om det var ungefär lika många och lika starka oväder, men inget skadades lika mycket som det gör nu.

Nästan så man tror att våra moderna material som stål och betong är svagare än träplank.
 
  • Haha
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Den elvaåriga solcykeln påverkar också, vi befinner oss nu på toppen och den vänder eller har redan vänt för att gå mot sitt minimum. Cykeln har inverkan på solinstrålningen och tros även påverka jetströmmarna men sambandet är komplext.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.