Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Det är alternativmedia som förespeglar att allt är svart eller vitt. Du har alltså fel i ditt påstående.
Nej, alla artiklar vinklas inte.
Du får läsa noggrannare. Jag skrev att all media vinklar sina artiklar. Oavsett om det är Samhällsnytt, Expressen eller Hemnets journal.
 
  • Gilla
ReMaxBerea och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag vet inte vad du läser för media, inget av det du skriver känner jag igen. Var har du läst allt detta?
Lyssna bara på vetenskapsprogrammen o "Klotet" i P1 så får du se hur agendadrivet det är.
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
G gaidin skrev:
Jag vet inte vad du läser för media, inget av det du skriver känner jag igen. Var har du läst allt detta?
Du får ta av skygglapparna när du kollar på Svt. Så kanske du ser vad som menas.
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Lyssna bara på vetenskapsprogrammen o "Klotet" i P1 så får du se hur agendadrivet det är.
Har de extrainsatta sändningar där?
Jag lyssnar en del på P1 men har aldrig hört några extrainsatta sändningar med klimatlarm.

I övrigt verkar det vara en hel del ren vetenskap. Om man inte förstår den vetenskapliga metoden, terminologin och annat så är det klart att det är svårt att förstå, man behöver ju faktiskt tänka till lite själv när man hör forskares resultat och slutsatser.

Är man van vid att få en åsikt serverad rakt upp och ner och tror att denna åsikt är någon form av fakta så är det ju såklart ganska komplicerat att lyssna på nyheter för vuxna.
 
  • Gilla
Karrock och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Du får ta av skygglapparna när du kollar på Svt. Så kanske du ser vad som menas.
När det gäller just SVT så kollar jag bara på "Svenska nyheter", vad är det som kräver skygglappar menar du?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är alternativmedia som förespeglar att allt är svart eller vitt. Du har alltså fel i ditt påstående.
Nej, alla artiklar vinklas inte. Forskningsrapporter är normalt väldigt objektiva, förutom de som betalas av oljebolag, tobaksbolag etc.

Därför läser jag inte Aftonbladet normalt. Om det är därifrån din kunskap kommer (du verkar veta mycket om Aftonbladet) så är jag inte förvånad över din åsikter.
Dina specialkunskaper om "alternativmedia". Vad det nu är, är imponerande med tanke på att du inte tar del av dom.😁 Synsk?
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
R Ring skrev:
Se här (jag tror att sidan är trovärdig, data som används återfinns i IPCC): [länk]
På tal om IPCC, jag hoppas alla ni läsare inte missat e-postläckagen som kom ut i 2009.

https://en.wikipedia.org/wiki/Climatic_Research_Unit_email_controversy

[angående en uppmätt temperatursänkning]
I've just completed Mike's Nature trick of adding in the real temps to each series for the last 20 years (ie, from 1981 onwards) and from 1961 for Keith's to hide the decline.
Can you delete any emails you may have had with Keith re AR4? Keith will do likewise. ... Can you also email Gene and get him to do the same? I don't have his new email address.[54]
Vad är IPCC?
The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) is an intergovernmental body of the United Nations (UN). Its job is to "provide governments at all levels with scientific information that they can use to develop climate policies".
Observera att organisationen finns till för regeringar, inte för folket. IPCCs fortsatta existens hänger på om de levererar siffror som är användbara för regeringar.

Som alltid när det gäller sådana organisationer: Cui bono?
 
  • Gilla
Suvi5700 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Du får läsa noggrannare. Jag skrev att all media vinklar sina artiklar. Oavsett om det är Samhällsnytt, Expressen eller Hemnets journal.
Du utelämnade en viktig mening när du citerade mitt inlägg. Väldigt fult.
Jag skrev:
"Nej, alla artiklar vinklas inte. Forskningsrapporter är normalt väldigt objektiva, förutom de som betalas av oljebolag, tobaksbolag etc."
Även forskningsrapporter är artiklar och media.
 
G gaidin skrev:
Har de extrainsatta sändningar där?
Jag lyssnar en del på P1 men har aldrig hört några extrainsatta sändningar med klimatlarm.

I övrigt verkar det vara en hel del ren vetenskap. Om man inte förstår den vetenskapliga metoden, terminologin och annat så är det klart att det är svårt att förstå, man behöver ju faktiskt tänka till lite själv när man hör forskares resultat och slutsatser.

Är man van vid att få en åsikt serverad rakt upp och ner och tror att denna åsikt är någon form av fakta så är det ju såklart ganska komplicerat att lyssna på nyheter för vuxna.
Extrainsatt var nog överord från min sida men det var en planerad lång temasändning med de vanliga klimattjatet. Jag är själv intresserad av vetenskapliga frågor men avstår från politiskt influerad propaganda som endast är till för att vi inte ska protestera mot att skattas till döds och avstå de få friheter vi ännu har kvar till förmån för ökad kontroll och detaljstyrning. Vi är ett av de länder som nått längst i energieffektivisering och ska något ytterligare göras kan de länder som står för merparten av utsläppen göra sitt. Vi har ett land långt i norr med stora uppvärmningsbehov och släpper trots det ut en bråkdel per capita mot många andra länder. Några Gulfstater spyr ut tjugo gånger mer än oss per person och ett land som Kina nästan tre gånger mer med sina dryga nio ton per kines. Lägg därtill att det finns många av dem så inser du hur obetydliga våra kvarvarande små utsläpp är.
 
  • Haha
Klacken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
P1 och SVT är enkelspåriga och alarmistiska från sitt håll, det är inte bara alternativmedia som ska lastas.
MSM övertrumfar varandra med domedagspredikningar och extrainsatta sändningar med klimattema.
"Tror ni världen ska förgås?
Har ni hamnat i klimatpsykos?"😆
Det lustiga är ju att när jag söker på ordet klimatpsykos kommer inga resultat från traditionella media upp utan bara från alternativa media. Är du säker på vem som kör med domedagspredikningar etc.?
 
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det lustiga är ju att när jag söker på ordet klimatpsykos kommer inga resultat från traditionella media upp utan bara från alternativa media. Är du säker på vem som kör med domedagspredikningar etc.?
Har inte snott det därifrån utan försökte mig bara på ett fyndigt? rim som avslutning på mitt inlägg.😀
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
Har inte snott det därifrån utan försökte mig bara på ett fyndigt? rim som avslutning på mitt inlägg.😀
Och då använder du alltså ett ord hämtat från alternativa media och påstår att det kommer från traditionell media?
Tala om att använda osanningar och vinkla sina inlägg. 🙄
Enligt dig så är det väl de traditionella medierna som gör det. Eller hur?
 
  • Gilla
  • Haha
Klacken och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och då använder du alltså ett ord hämtat från alternativa media och påstår att det kommer från traditionell media?
Tala om att använda osanningar och vinkla sina inlägg. 🙄
Enligt dig så är det väl de traditionella medierna som gör det. Eller hur?
Det var en produkt av egen språklig kreativitet även om nu någon för dig misshaglig person använt ordet tidigare. Är jag en klandervärd människa för jag använt ett ord som möjligen figurerat i ett icke mainstreammedia.?🤡
 
  • Gilla
  • Haha
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
R ReMaxBerea skrev:
På tal om IPCC, jag hoppas alla ni läsare inte missat e-postläckagen som kom ut i 2009.

[länk]

[angående en uppmätt temperatursänkning]




Vad är IPCC?

Observera att organisationen finns till för regeringar, inte för folket. IPCCs fortsatta existens hänger på om de levererar siffror som är användbara för regeringar.

Som alltid när det gäller sådana organisationer: Cui bono?
OK, så nu har du uppenbarligen inte läst granskningarna och de resultat som kom ut ifrån dessa. Vilka källor hävdar du har ett större vetenskapligt städ än IPCC?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgiS skrev när jag påpekade att en fördubbling av co2 krävs för en temp höjning på en grad.

”Det där verkar ju helt fel eftersom man de senaste åren har uppmätt 1,5 graders förhöjning.
Upp till bevis för att din teori är korrekt!”

Vad menas med senare åren? 10 år? Då är ju påståendet om 1,5 grader helt felaktigt. (även om du skulle mena 100 år så kan inte co2 vara huvudorsaken till temp. ökningen).

Den logiska slutsatsen blir därför att något annat än co2 står för merparten av uppvärmningen.

En tänkbar (del)förklaring skulle kunna vara den starkt ökande globalinstrålningen som SMHI har uppmätt.
 
  • CO2-mättnadskurva som visar minskad uppvärmningseffekt vid ökande CO2-koncentrationer, med största effekt vid de första 20 ppm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.