Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Mycket av det som sägs och skrivs på s.k. alternativmedia är mycket manipulativt med vinklingar, ignorans av sånt som talar för något annat än den förenklade huvudtes man har. Rena lögner har jag sett där. Dålig kunskap om biologi, meteorologi, historia etc. Det är ofta som Trump i miniformat.
Låter precis som Aftonbladet.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
Intet Intet skrev:
Då kan man ju ännu en gång fråga sig -vad tjänar EUs ledare bå att ruinera sina medborgare?
Konstig fråga. EUs ledare agerar som alla andra i hierarkier och gör vad som förväntas av dem utifrån sin sociala roll. Detta sociala spel ger ett visst utfall som ingen individ kontrollerar.
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
När ni pk stollar får sådana bra exempel som Diamant skriver. Då ska ni genast hitta något att hugga på. Ta och tänk själva istället på vad han frågar. Vore det en karastrof om medeltemperaturen ökade 1 grad?
Bara ett litet påpekande. Det handlar om Globens medeltemperatur som ökar, det är något helt annat än hur du upplever en grads skillnad.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 4 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Detta är en beklämmande tråd. Den visar hur pk propagandan har förblindat en stor del av befolkningen att tro att co2 skulle vara ett problem av betydelse. Det är det inte.

Co2 är en växthusgas men dess betydelse är marginell för jordens temperatur. Dess verkan är logaritmiskt avtagande. En fördubbling ger 1 grads ökning. Vi har idag en co2 halt på ca 425 ppm med dagens ökningstakt 2 ppm tar det 200 år att fördubbla den till 850 ppm vilket skulle teoretiskt ge en temperaturökning på 1 grad.

Det är mycket tveksamt om det finns tillräckligt mycket fossila bränslen för att kunna åstadkomma detta.

Sverige har idag en årsmedeltemperaturskillnad på 10 grader mellan södra Skåne och Riksgränsen dvs förflyttar man sig 15 mil söder ut upplever man den katastrofala effekten av en fördubbling av co2.

Ni dumskallar som tror på att en grads ökning skulle vara en katastrof res 15 mil söder ut från var ni befinner er. Är det en katastrof där jämfört var ni bor?

Har roat mig att jämföra smhi temperaturen för Landvetter flygplats och Göteborg. Den är alltid 1 – 2 högre i Göteborg. Hur många som landar på Landvetter märker att den så kallade katastrofala temperaturhöjningen har inträffat under resan mellan flygplatsen och Göteborg?
Göteborgs mätstation står vid E6 i ett betonglandskap. Den är inte representativ för vad det är för temperatur några kilometer bort ens.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
Bara ett litet påpekande. Det handlar om Globens medeltemperatur som ökar, det är något helt annat än hur du upplever en grads skillnad.
Det är dessutom över en 30 års period som man mäter klimatförändring, detta för att sortera ut extremer.
Den förra 30 års perioden var den varmaste hittills (i industriell tid) och mycket pekar på att nästa period blir varmare.
Sedan finns det olika filosofiska skolor kring detta. Varför skall vi bry oss om nästkommande generationer? Vi vet ju inte alls hur de kommer att bete sig och agera.
 
Suvi5700
P Pallewea skrev:
Bara ett litet påpekande. Det handlar om Globens medeltemperatur som ökar, det är något helt annat än hur du upplever en grads skillnad.
Vad är skillnaden på en grad i Göteborg. Eller en grad i Sydafrika?
 
klimatförändringar på global skala är ok om det sker långsamt, då hinner naturen med att ställa om. Just nu sker det för fort för naturen. Vi människor är anpassningsbara och har inte några problem med förändringstakten just nu.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vad är skillnaden på en grad i Göteborg. Eller en grad i Sydafrika?
Globen dvs jordens strålningsbalans är någonting helt annat än medeltemperatur i A kontra B.
Du kan se det såhär (fuskar lite med enheterna). I princip all energi som tillförs globen kommer från solen, brukar benämnas kortvågig strålning (bestäms av strålningskällans temperatur). I sin tur strålar också jorden ut energi dygnet runt men jordytans utstrålning har längre våglängd eftersom ytan är kallare (+15 brukar man räkna med). Det jämviktsläge (jag försökte få dig att förstå tidigare i tråden) som vi kallar strålningsbalans bygger på att på totalen lämnar lika mycket LV-strålning planeten som den inkommande KV-strålningen. Är det inte så, så kyls eller värms planeten.
Generaliserar vi lite till så kan vi konstatera att dagens atmosfär är i princip transparent för solens KV-strålning MED ett viktigt undantag och det är Ozonskiktet i atmosfärens ”övre” delar som filtrerar bort det kortaste våglängderna (UV-ljuset) från solen. LV-strålningen däremot interagerar med ett flertal gaser, naturliga eller av oss skapade, som finns i luften omkring oss. Resultatet absorption och returstrålning kan vi t.ex märka nu på vintern när temperaturen stiger en klar morgon om det driver in ett lägre molntäcke. Dvs utstrålningen från molnet mot marken är större än den lilla instrålningen från solen.
Vattenångan är en växthusgas men den ingår iden hydrologiska cykeln i atmosfärens lägre delar (”Troposfären”) så när det gäller övriga växthusgaser brukar men tala om koldioxiekvivalenter eller populärt koldioxid vilket ju egentligen inte är helt korrekt.
Det hela kokar alltså ner till om människan har rubbat balansen eller ej. Jag påstår att vetenskapen har visat att så är fallet.
 
  • Gilla
skoxberra och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
D Diamant skrev:
Co2 är en växthusgas men dess betydelse är marginell för jordens temperatur. Dess verkan är logaritmiskt avtagande. En fördubbling ger 1 grads ökning. Vi har idag en co2 halt på ca 425 ppm med dagens ökningstakt 2 ppm tar det 200 år att fördubbla den till 850 ppm vilket skulle teoretiskt ge en temperaturökning på 1 grad.
Det där verkar ju helt fel eftersom man de senaste åren har uppmätt 1,5 graders förhöjning.
Upp till bevis för att din teori är korrekt!
D Diamant skrev:
Ni dumskallar som tror på att en grads ökning skulle vara en katastrof res 15 mil söder ut från var ni befinner er. Är det en katastrof där jämfört var ni bor?
Dumskalle kan du vara själv. Ingen har påstått att 1 grads temperaturhöjning är en katastrof.
D Diamant skrev:
Inte skiljer sig djurliv eller växtliv märkbart då medeltemperaturen är en grad högre eller hur?
Eller kan du ge exempel på hur en förflyttning söder eller norr på 15 mil från var du befinner dig ger en märkbar förändring.
Jo, på vissa ställen är det mycket mindre skillnad som påverkar mycket. Har du aldrig hört talas om trädgränsen i fjällen eller att vissa träd och växter bara finns upp till en viss geografisk gräns, t.ex. Dalälven?
Vid trädgränsen räcker det alltså med att förflytta sig 1 m för att man ska vara omgiven av helt andra växter.
Trädgränsen har rört sig uppåt de senaste årtiondena. Det orsakar att vissa växter och djur får allt mindre yta att leva på.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jaså! Du läser alternativmedia. Trevligt. Då kanske du kan lära dig att allt inte är svart eller vitt.
Och givetvis vinklas artiklar hos alla media.
Det är alternativmedia som förespeglar att allt är svart eller vitt. Du har alltså fel i ditt påstående.
Nej, alla artiklar vinklas inte. Forskningsrapporter är normalt väldigt objektiva, förutom de som betalas av oljebolag, tobaksbolag etc.
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Låter precis som Aftonbladet.
Därför läser jag inte Aftonbladet normalt. Om det är därifrån din kunskap kommer (du verkar veta mycket om Aftonbladet) så är jag inte förvånad över din åsikter.
 
  • Gilla
  • Haha
Klacken och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vad är skillnaden på en grad i Göteborg. Eller en grad i Sydafrika?
Det är ju uppenbart en väldigt stor skillnad för länder i Stilla havet, där stora markytor hamnar under havsvattnet varje år.
 
Intet Intet skrev:
Men visst skulle växthusgaserna minska om alla följde hennes råd.
Problemet är ju att alla sneglar över axeln och säger -"Men, han då!" när det skall minskas utsläpp. Ja, nästan alla. Vi självdestruktiva européer vill vara extra rediga genom att själva minska hela jordens utsläpp. Helt på egen hand.
Så nära, men tvärtom.
 
P1 och SVT är enkelspåriga och alarmistiska från sitt håll, det är inte bara alternativmedia som ska lastas.
MSM övertrumfar varandra med domedagspredikningar och extrainsatta sändningar med klimattema.
"Tror ni världen ska förgås?
Har ni hamnat i klimatpsykos?"😆
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
P1 och SVT är enkelspåriga och alarmistiska från sitt håll, det är inte bara alternativmedia som ska lastas.
MSM övertrumfar varandra med domedagspredikningar och extrainsatta sändningar med klimattema.
"Tror ni världen ska förgås?
Har ni hamnat i klimatpsykos?"😆
Jag vet inte vad du läser för media, inget av det du skriver känner jag igen. Var har du läst allt detta?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.