Status
Inte öppen för fler kommentarer.
G gaidin skrev:
Du saknar helhetssyn i din bedömning.
Att det är varmare söderut beror på att solens strålar kommer i en brantare vinkel (Ja, jorden ÄR faktiskt rund) ju närmre ekvatorn vi kommer.

Skillnaden i höjd över havet ger dessutom i snitt ca 1 grad per 100 meter. Göteborg ligger när havet och får en jämnare temperatur. (Du fick säker lära dig om kust- och inlandsklimat i 2:a klass)

Klimatet är ett komplext system, att tro att någon som kollat några timmar på swebbtv skall förstå det är helt uteslutet.
Ja det förstår jag naturligtvis.

Men du är för dum att förstå att 1 grad mer inte är en katastrof.

Inte skiljer sig djurliv eller växtliv märkbart då medeltemperaturen är en grad högre eller hur?

Eller kan du ge exempel på hur en förflyttning söder eller norr på 15 mil från var du befinner dig ger en märkbar förändring.
 
D Diamant skrev:
Ja det förstår jag naturligtvis.

Men du är för dum att förstå att 1 grad mer inte är en katastrof.

Inte skiljer sig djurliv eller växtliv märkbart då medeltemperaturen är en grad högre eller hur?

Eller kan du ge exempel på hur en förflyttning söder eller norr på 15 mil från var du befinner dig ger en märkbar förändring.
Nu måste du väl ändå skoja?
Tror du på riktigt att en ökad global medeltemperatur är samma sak som att gå från Landvetter till Göteborg?
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nu måste du väl ändå skoja?
Tror du på riktigt att en ökad global medeltemperatur är samma sak som att gå från Landvetter till Göteborg?
Kan jag få ett exempel av dig på att en grads temperaturförändring märkbart påverkar växt eller djurliv?
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Koldioxidsutsläppen skulle också minska om Klimatjesus nedsteg på jorden och utmätte den yttersta domen. Lika verklighetsförankrat förslag som drömmar om världsregeringar som med våld implementerar koldoxidransoneringar.
Då kan man ju ännu en gång fråga sig -vad tjänar EUs ledare bå att ruinera sina medborgare?
 
Intet Intet skrev:
Då kan man ju ännu en gång fråga sig -vad tjänar EUs ledare bå att ruinera sina medborgare?
Makt och att kortsiktigt berika sig själva.

Vi arma medborgare får betala med en betydande sänkning av vår levnadsstandard.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Ja det förstår jag naturligtvis.

Men du är för dum att förstå att 1 grad mer inte är en katastrof.

Inte skiljer sig djurliv eller växtliv märkbart då medeltemperaturen är en grad högre eller hur?

Eller kan du ge exempel på hur en förflyttning söder eller norr på 15 mil från var du befinner dig ger en märkbar förändring.

Nu har jag inte läst igenom tråden men en vild gissning är att dina meningsmotståndare varken har hävdat att CO2 är det enda som påverkar jordens medeltemperatur vilket du verkar argumentera mot i inlägg #372 eller att det enkom är temperaturökningen i sig som förändrar förutsättningarna för flora och fauna.
Ej heller har väl någon hävdat att växtzoner krasst kan indelas i segment baserade på Celsius skalan?


Eftersom ingen rimligtvis har hävdat något sådant så kan du heller inte vinna din valda strid på walkover när du inte får svar. Det är snarast så att bevisbördan vänds mot dig själv i dubbelbemärkelse. Dels har du att bevisa att din meningsmotståndare faktiskt hävdat att ex. CO2 är det enda som påverkar jordens medeltemperatur, dels har du också att bevisa att argumentet du för är riktigt. Du gillrar en fälla och sätter foten i den direkt.


Det är ju så att man inte är upplyst bara för att man väljer att vara motvals, de flesta av oss kommer nog till den insikten ganska snart i livet. Förespeglingen att klimatforskningen skulle vara nys och påhitt förutsätter ju därtill att det finns en konspiration som främjar klimatforskningen, och det är väl egentligen det som ska avkrävas dig:
- Vilka intressen anser du ligger bakom denna konspiration?
- Hur finansieras de?
- Vad har de för målsättning?
 
  • Gilla
LaT och 6 till
  • Laddar…
Kanske en bra ide att läsa tråden innan man svarar?
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Kanske en bra ide att läsa tråden innan man svarar?
Kanske en bra idé att läsa lite och försöka förstå komplexiteten i det globala klimatet? På så vis slipper man sådana märkliga frågor som dina. Klimat är mer än bara temperator.

Jämför t ex en svensk högsommardag med klimatet i Kap Verde. Samma temperatur. Ganska stor skillnad på klimatet.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Kanske en bra ide att läsa tråden innan man svarar?

Det är ju sedan länge god sed att citera den man svarar annars kan det ju ses som smitning, som att man försöker undvika att bli uppmärksammad. Men visst, har du inte svar på mina frågor så är det väl så.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Kanske en bra idé att läsa lite och försöka förstå komplexiteten i det globala klimatet? På så vis slipper man sådana märkliga frågor som dina. Klimat är mer än bara temperator.

Jämför t ex en svensk högsommardag med klimatet i Kap Verde. Samma temperatur. Ganska stor skillnad på klimatet.
Varför skall jag jämföra vädret en Svensk högsommardag med klimatet på Kap Verde?

Du verkar inte begripa någonting.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Varför skall jag jämföra vädret en Svensk högsommardag med klimatet på Kap Verde?

Du verkar inte begripa någonting.
Det är ju samma temperatur, enligt det resonemang du för så är det alltså samma klimat på Kap Verde som i Malmö.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det är ju samma temperatur, enligt det resonemang du för så är det alltså samma klimat på Kap Verde som i Malmö.
Om det alltid är 1 – 2 grader kallare i Landvetter än i Göteborg är det inte samma klimat.

Begriper du inte det?
 
D Diamant skrev:
Om det alltid är 1 – 2 grader kallare i Landvetter än i Göteborg är det inte samma klimat.

Begriper du inte det?
Jaja... Skönt att man kan få känna sig både smart, påläst och klok. Tack för det ;)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
G gaidin skrev:
Nu måste du väl ändå skoja?
Tror du på riktigt att en ökad global medeltemperatur är samma sak som att gå från Landvetter till Göteborg?
När ni pk stollar får sådana bra exempel som Diamant skriver. Då ska ni genast hitta något att hugga på. Ta och tänk själva istället på vad han frågar. Vore det en karastrof om medeltemperaturen ökade 1 grad?
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Mycket av det som sägs och skrivs på s.k. alternativmedia är mycket manipulativt med vinklingar, ignorans av sånt som talar för något annat än den förenklade huvudtes man har. Rena lögner har jag sett där. Dålig kunskap om biologi, meteorologi, historia etc. Det är ofta som Trump i miniformat.
Jaså! Du läser alternativmedia. Trevligt. Då kanske du kan lära dig att allt inte är svart eller vitt.
Och givetvis vinklas artiklar hos alla media.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.