54 758 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Swebbtv kan vi lita på dem, de nekades ju statligt presstöd.kashieda skrev:
Däremot fick följande tidningar miljoner i stöd och statligt godkännande: Al Kompis, Dagens ETC, Flamman, Offensiv och Proletären så det som står där måste väl vara sant och riktigt.😆🤡
@kashiedakashieda skrev:
Nu blir jag jätteintresserad, för jag har fått uppfattningen att du inte har lyssnat på SWEBBTV speciellt mycket. Eller rättare sagt -nästan inte alls.
Så. Då uppstår naturligtvis den relevanta frågan. -Vet du vad du talar om. Eller gissar du bara?
Svara gärna utförligt, för jag är verkligen intresserad av din välgrundade analys eftersom jag själv lagt den kanalen mer eller mindre på hyllan.
Det stämmer att de pengar Sverige lägger på rening och klimatåtgärder skulle få mycket bättre effekt om de lades på åtgärder i andra länder - men det finns det som sagt ingen politisk vilja för, och troligen ingen större folkvilja heller. Nä, svenska skattepengar ska gynna svenskarna!
Det bästa för klimatet hade nog varit om vi haft en världs”regering” där alla länder var tvungna att betala in en avgift till en klimatfond utifrån hur stora utsläpp man har per capita, och sedan betalade fonden ut pengarna där de gör mest klimatnytta.
Då hade dessutom länderna själva haft ett incitament att minska sina egna utsläpp, då de hade betytt en lägre avgift.
Det bästa för klimatet hade nog varit om vi haft en världs”regering” där alla länder var tvungna att betala in en avgift till en klimatfond utifrån hur stora utsläpp man har per capita, och sedan betalade fonden ut pengarna där de gör mest klimatnytta.
Då hade dessutom länderna själva haft ett incitament att minska sina egna utsläpp, då de hade betytt en lägre avgift.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Jag hoppas att även du kan hålla flera tankar i huvudet samtidigt så att du kan tänka på flera aspekter av klimatförändringarna, varav en är ekonomin.L lbgu skrev:
Problemet är att det blir ojämnt, ibland torkar skörden bort, ibland förstörs den av skyfall. Jordbrukarna vill ha regn som kommer ofta men inte för mycket. När det kommer mycket regn efter torka så rinner vattnet bort på ytan i stället för att tränga ner i jorden.L lbgu skrev:Sen finns det ju positiva effekter av det du tar upp. Ökade regnmängder borde ge ökad tillgång på vatten både för att dricka och att bevattna grödor. Idag är uppenbarligen vattentillgång ett problem för jordbruket på vissa platser och bönder tvingas till investeringar i bevattningsdammar och liknande.
För att i längden ha pengar att importera för behöver man exportera något annat. Det är inte den situationen som råder generellt i t.ex. Afrika. Det är antingen en rätt lokal marknad eller import betald av någon annan. Eller vad säger du @Dilato ?L lbgu skrev:
Det är ju inte något större problem i Sverige, förutom i vissa låglänta kustområden i Halland och Skåne. Någonstans i Skåne skrevs det för några år sen om att vattnet hade ätit sig in typ 50 m så fritidshustomterna försvann. Det är annorlunda i en del små och mycket låga önationer i Stilla havet. I något fall har ett land gjort ett avtal med Australien om att folket ska få flytta dit, där minskar ytan märkbart varje år.L lbgu skrev:
Det är precis därför majoriteten av svenskar ser ner på nymedia: över 100 år av att inte behöva tänka själv, att lita 100% på att staten och politikerna vill en väl.Suvi5700 skrev:
Om staten bryr sig om en, tar hand om en, berättar vad man ska tycka, vad behöver man då nymedia till, när gammalmedia finns?
Det är så synd att se hur ett så snällt och naivt folk som svenskarna blivit totalt överrumplade av globalismen.
Propagandan kommer från Svt, Tv 4, Expressen, m.fl.kashieda skrev:
Behövs de? Jag tror det finns en nisch och möjlighet att bedriva propaganda där. Så, ja, kanske behövs de, men för vem? Är det rörelser vi som samhälle mår bra av?
Jag har en gissning: många tycker det är bekvämt att få lyssna till en grovt förenklad bild av världen, för då slipper man tänka själv. Vitt bra, svart dåligt. Grått jobbigt, undvik.
Jag misstänker att de som hellre gör detta är de som i mindre grad övat sig på att tänka själva.
Dom är experter på att tänka till folk och påverka vad dom ska tycka. Vore hemskt om folk tycker annorlunda.
Om nu det som förs fram i andra medier bara är lögn. Varför blir ni så upprörda då?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Mycket av det som sägs och skrivs på s.k. alternativmedia är mycket manipulativt med vinklingar, ignorans av sånt som talar för något annat än den förenklade huvudtes man har. Rena lögner har jag sett där. Dålig kunskap om biologi, meteorologi, historia etc. Det är ofta som Trump i miniformat.Suvi5700 skrev:
Vem har påstått att allt där är lögn?Suvi5700 skrev:
Projicerar du dina egna känslor på andra nu?Suvi5700 skrev:
Jag är inte upprörd i alla fall.
Jag har inte sett mycket, men det jag har sett har verkligen inte gjort mig särskilt intresserad av mer.Intet skrev:
@kashieda
Nu blir jag jätteintresserad, för jag har fått uppfattningen att du inte har lyssnat på SWEBBTV speciellt mycket. Eller rättare sagt -nästan inte alls.
Så. Då uppstår naturligtvis den relevanta frågan. -Vet du vad du talar om. Eller gissar du bara?
Svara gärna utförligt, för jag är verkligen intresserad av din välgrundade analys eftersom jag själv lagt den kanalen mer eller mindre på hyllan.
Den tyska ekonomijournalisten Ulrike Herrmann driver i boken Kapitalismens slut tesen att vi nått vägs ände i klimatfrågan och att den enda slutgiltiga lösningen är att avskaffa den ekonomiska tillväxten och ransonera knappa resurser med fasta personliga kvoter. Vidare är en starkt minskad befolkning önskvärd enligt henne.
Hon skriver vidare i boken att köttkonsumtionen i stort ska ner till noll, lag stiftas om max femtio kvadratmeter boendeyta per person och endast handikappade ska tillåtas äga bil. Vidare kommer sparandet att påverkas eftersom tillgångar i en krympande ekonomi förlorar större delen av sitt värde.B Bitterhetsakademin skrev:Den tyska ekonomijournalisten Ulrike Herrmann driver i boken Kapitalismens slut tesen att vi nått vägs ände i klimatfrågan och att den enda slutgiltiga lösningen är att avskaffa den ekonomiska tillväxten och ransonera knappa resurser med fasta personliga kvoter. Vidare är en starkt minskad befolkning önskvärd enligt henne.
Hon förespråkar till att börja med en halvering av ekonomin tillbaka till sjuttiotalets nivå.
Att en ekofascist med en tidigare ledande roll i Die Grünen landar i tankar om slutgiltiga lösningar med en samhällsorganism där statens totalt tar över de enskildas liv för ett högre syfte kanske inte är så oväntat. Lyssna inte på tokar som dessa, särskilt inte från landet där nazismen uppfanns och tog makten och som efterföljdes av ett karbonkopielikt kommunistiskt styre i ett halvsekel. Det finns som ett aggressivt kollektivistiskt virus som ligger latent och väntar i tysk kultur, sprid det inte.B Bitterhetsakademin skrev:Den tyska ekonomijournalisten Ulrike Herrmann driver i boken Kapitalismens slut tesen att vi nått vägs ände i klimatfrågan och att den enda slutgiltiga lösningen är att avskaffa den ekonomiska tillväxten och ransonera knappa resurser med fasta personliga kvoter. Vidare är en starkt minskad befolkning önskvärd enligt henne.
Detta är en beklämmande tråd. Den visar hur pk propagandan har förblindat en stor del av befolkningen att tro att co2 skulle vara ett problem av betydelse. Det är det inte.
Co2 är en växthusgas men dess betydelse är marginell för jordens temperatur. Dess verkan är logaritmiskt avtagande. En fördubbling ger 1 grads ökning. Vi har idag en co2 halt på ca 425 ppm med dagens ökningstakt 2 ppm tar det 200 år att fördubbla den till 850 ppm vilket skulle teoretiskt ge en temperaturökning på 1 grad.
Det är mycket tveksamt om det finns tillräckligt mycket fossila bränslen för att kunna åstadkomma detta.
Sverige har idag en årsmedeltemperaturskillnad på 10 grader mellan södra Skåne och Riksgränsen dvs förflyttar man sig 15 mil söder ut upplever man den katastrofala effekten av en fördubbling av co2.
Ni dumskallar som tror på att en grads ökning skulle vara en katastrof res 15 mil söder ut från var ni befinner er. Är det en katastrof där jämfört var ni bor?
Har roat mig att jämföra smhi temperaturen för Landvetter flygplats och Göteborg. Den är alltid 1 – 2 högre i Göteborg. Hur många som landar på Landvetter märker att den så kallade katastrofala temperaturhöjningen har inträffat under resan mellan flygplatsen och Göteborg?
Co2 är en växthusgas men dess betydelse är marginell för jordens temperatur. Dess verkan är logaritmiskt avtagande. En fördubbling ger 1 grads ökning. Vi har idag en co2 halt på ca 425 ppm med dagens ökningstakt 2 ppm tar det 200 år att fördubbla den till 850 ppm vilket skulle teoretiskt ge en temperaturökning på 1 grad.
Det är mycket tveksamt om det finns tillräckligt mycket fossila bränslen för att kunna åstadkomma detta.
Sverige har idag en årsmedeltemperaturskillnad på 10 grader mellan södra Skåne och Riksgränsen dvs förflyttar man sig 15 mil söder ut upplever man den katastrofala effekten av en fördubbling av co2.
Ni dumskallar som tror på att en grads ökning skulle vara en katastrof res 15 mil söder ut från var ni befinner er. Är det en katastrof där jämfört var ni bor?
Har roat mig att jämföra smhi temperaturen för Landvetter flygplats och Göteborg. Den är alltid 1 – 2 högre i Göteborg. Hur många som landar på Landvetter märker att den så kallade katastrofala temperaturhöjningen har inträffat under resan mellan flygplatsen och Göteborg?
Men visst skulle växthusgaserna minska om alla följde hennes råd.Claes Sörmland skrev:
Att en ekofascist med en tidigare ledande roll i Die Grünen landar i tankar om slutgiltiga lösningar med en samhällsorganism där statens totalt tar över de enskildas liv för ett högre syfte kanske inte är så oväntat. Lyssna inte på tokar som dessa, särskilt inte från landet där nazismen uppfanns och tog makten och som efterföljdes av ett karbonkopielikt kommunistiskt styre i ett halvsekel. Det finns som ett aggressivt kollektivistiskt virus som ligger latent och väntar i tysk kultur, sprid det inte.
Problemet är ju att alla sneglar över axeln och säger -"Men, han då!" när det skall minskas utsläpp. Ja, nästan alla. Vi självdestruktiva européer vill vara extra rediga genom att själva minska hela jordens utsläpp. Helt på egen hand.
Du saknar helhetssyn i din bedömning.D Diamant skrev:Detta är en beklämmande tråd. Den visar hur pk propagandan har förblindat en stor del av befolkningen att tro att co2 skulle vara ett problem av betydelse. Det är det inte.
Co2 är en växthusgas men dess betydelse är marginell för jordens temperatur. Dess verkan är logaritmiskt avtagande. En fördubbling ger 1 grads ökning. Vi har idag en co2 halt på ca 425 ppm med dagens ökningstakt 2 ppm tar det 200 år att fördubbla den till 850 ppm vilket skulle teoretiskt ge en temperaturökning på 1 grad.
Det är mycket tveksamt om det finns tillräckligt mycket fossila bränslen för att kunna åstadkomma detta.
Sverige har idag en årsmedeltemperaturskillnad på 10 grader mellan södra Skåne och Riksgränsen dvs förflyttar man sig 15 mil söder ut upplever man den katastrofala effekten av en fördubbling av co2.
Ni dumskallar som tror på att en grads ökning skulle vara en katastrof res 15 mil söder ut från var ni befinner er. Är det en katastrof där jämfört var ni bor?
Har roat mig att jämföra smhi temperaturen för Landvetter flygplats och Göteborg. Den är alltid 1 – 2 högre i Göteborg. Hur många som landar på Landvetter märker att den så kallade katastrofala temperaturhöjningen har inträffat under resan mellan flygplatsen och Göteborg?
Att det är varmare söderut beror på att solens strålar kommer i en brantare vinkel (Ja, jorden ÄR faktiskt rund) ju närmre ekvatorn vi kommer.
Skillnaden i höjd över havet ger dessutom i snitt ca 1 grad per 100 meter. Göteborg ligger när havet och får en jämnare temperatur. (Du fick säker lära dig om kust- och inlandsklimat i 2:a klass)
Klimatet är ett komplext system, att tro att någon som kollat några timmar på swebbtv skall förstå det är helt uteslutet.
Koldioxidsutsläppen skulle också minska om Klimatjesus nedsteg på jorden och utmätte den yttersta domen. Lika verklighetsförankrat förslag som drömmar om världsregeringar som med våld implementerar koldoxidransoneringar.Intet skrev:
Men visst skulle växthusgaserna minska om alla följde hennes råd.
Problemet är ju att alla sneglar över axeln och säger -"Men, han då!" när det skall minskas utsläpp. Ja, nästan alla. Vi självdestruktiva européer vill vara extra rediga genom att själva minska hela jordens utsläpp. Helt på egen hand.