54 758 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
10-15% är relaterat till exporten. Men det tar inte hänsyn till att enbart fossilt kan stängas. Räknar man så, då blir det nästan det dubbla, runt 20%.B Bitterhetsakademin skrev:
Att man ändå har så höga utsläpp bor mycket på att man bygger vägar, höghus mm. Dvs, expansionen av den kinesiska ekonomin kostar CO².
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Vad bra!B Bitterhetsakademin skrev:
Tyvärr verkar det inte vara så bland alla som delar dina åsikter.
Det har ju t.ex. Sida hållit på med, de har satsat på kvinnors utbildning och företagsamhet samt familjeplanering, vilket är det man vet minskar antalet födda barn. Nu drar man in på pengarna de får för sånt, bistånd ska gå till att köpa svenska produkter i stället (ungefär), i den mån det ska existera över huvud taget. Det saknas alltså politisk vilja för det för närvarande.B Bitterhetsakademin skrev:
I Afrika har antalet barn per kvinna varit stadigt sjunkande sen 50 år.
https://en.wikipedia.org/wiki/Projections_of_population_growth#Other_projections
Men i många andra länder minskar den arbetsföra befolkningen i relation till antalet pensionärer, så det finns ett omflyttningsbehov från båda håll.
När det gäller energi har det förekommit satsningar på t.ex. solenergi. Men det går ju inte att göra stora centrala anläggningar som i Sverige, t.ex. eftersom det inte går att distribuera elen långa sträckor och det saknas kompetens för underhållet.
https://karnavfallsradet.se/solenergi-i-afrika-mojligheter-och-utmaningar/
Javisst. En färdig grafik visar vilka länder som genererar CO2 i tillverkarländer, det är ganska tydligt att en stor del av Kinas utsläpp alstras i väst...B Bitterhetsakademin skrev:
Jag tycker ändå det nästan är lite futtigt att allt reduceras till en penningfråga. Typ vi kommer att få betala lite mer i skatt/försäkringspremier p.g.a. klimatförändringarna. Känns i alla fall som att det är hanterbart.BirgitS skrev:
Sen finns det ju positiva effekter av det du tar upp. Ökade regnmängder borde ge ökad tillgång på vatten både för att dricka och att bevattna grödor. Idag är uppenbarligen vattentillgång ett problem för jordbruket på vissa platser och bönder tvingas till investeringar i bevattningsdammar och liknande.
Sen med dagens omhuldade frihandel så finns väl ingen större anledning att emigrera bara för att jordbruket producerar mindre. Lösningen är givetvis att importera från de som blir vinnare på ett varmare klimat, för deras jordbruk lär producerar mer. Såg någon Japan uttala sig och där fick man intrycket att de nästan välkomnade klimatförändringarna eftersom de såg en möjlighet att de äntligen skulle kunna bli självförsörjande på mat vilket varit lite av en akilleshäl för ö-nationen Japan.
Sen kan man konstatera att varken myndigheter eller näringsliv verkar ta hotet om ökade havsnivåer på allvar. Hade någon trott att den risken var hög så skulle givetvis inte många byggen påbörjas på platser som förväntas bli översvämmade relativt snart.
Har man jordbruk där konstbevattning behövs, då skickar man upp den mest potenta växthusgasen i luften (den som nästan ingen vill prata om) - vattenånga. I Denver, Colorado, införde man ett bevattningsförbud pga torka för runt tio år sedan. Man kunde då se hur temperaturen sjönk, vilket kunde härledas till mindre vattenånga i luften.L lbgu skrev:Jag tycker ändå det nästan är lite futtigt att allt reduceras till en penningfråga. Typ vi kommer att få betala lite mer i skatt/försäkringspremier p.g.a. klimatförändringarna. Känns i alla fall som att det är hanterbart.
Sen finns det ju positiva effekter av det du tar upp. Ökade regnmängder borde ge ökad tillgång på vatten både för att dricka och att bevattna grödor. Idag är uppenbarligen vattentillgång ett problem för jordbruket på vissa platser och bönder tvingas till investeringar i bevattningsdammar och liknande.
Havshöjningarna är nog ett av de mindre problemen här. Visserligen kostar det pengar att skydda sig, men det går att ta steg för steg längs vägen. Man behöver inte bygga in sig med höga betongmurar som man gjort i Cairo, Illinois (de har riktiga översvämningsproblem där).L lbgu skrev:Sen med dagens omhuldade frihandel så finns väl ingen större anledning att emigrera bara för att jordbruket producerar mindre. Lösningen är givetvis att importera från de som blir vinnare på ett varmare klimat, för deras jordbruk lär producerar mer. Såg någon Japan uttala sig och där fick man intrycket att de nästan välkomnade klimatförändringarna eftersom de såg en möjlighet att de äntligen skulle kunna bli självförsörjande på mat vilket varit lite av en akilleshäl för ö-nationen Japan.
Sen kan man konstatera att varken myndigheter eller näringsliv verkar ta hotet om ökade havsnivåer på allvar. Hade någon trott att den risken var hög så skulle givetvis inte många byggen påbörjas på platser som förväntas bli översvämmade relativt snart.
Nu har man i och för sig höjt nivån över vattenytans medelnivå för att godkänna nybyggnation. Jag tror vi har 280 cm idag om jag inte minns fel.L lbgu skrev:Jag tycker ändå det nästan är lite futtigt att allt reduceras till en penningfråga. Typ vi kommer att få betala lite mer i skatt/försäkringspremier p.g.a. klimatförändringarna. Känns i alla fall som att det är hanterbart.
Sen finns det ju positiva effekter av det du tar upp. Ökade regnmängder borde ge ökad tillgång på vatten både för att dricka och att bevattna grödor. Idag är uppenbarligen vattentillgång ett problem för jordbruket på vissa platser och bönder tvingas till investeringar i bevattningsdammar och liknande.
Sen med dagens omhuldade frihandel så finns väl ingen större anledning att emigrera bara för att jordbruket producerar mindre. Lösningen är givetvis att importera från de som blir vinnare på ett varmare klimat, för deras jordbruk lär producerar mer. Såg någon Japan uttala sig och där fick man intrycket att de nästan välkomnade klimatförändringarna eftersom de såg en möjlighet att de äntligen skulle kunna bli självförsörjande på mat vilket varit lite av en akilleshäl för ö-nationen Japan.
Sen kan man konstatera att varken myndigheter eller näringsliv verkar ta hotet om ökade havsnivåer på allvar. Hade någon trott att den risken var hög så skulle givetvis inte många byggen påbörjas på platser som förväntas bli översvämmade relativt snart.
Alla ni som dissar och har sådant förakt för alternativ media( vilket är ett dumt ord).kashieda skrev:
Har ni tagit er en funderare varför dessa finns, behövs och hela tiden växer.?
Min önskan är att dessa medier inte hade behövts. Att all media kunde få vara fri och oberoende.
Behövs de? Jag tror det finns en nisch och möjlighet att bedriva propaganda där. Så, ja, kanske behövs de, men för vem? Är det rörelser vi som samhälle mår bra av?Suvi5700 skrev:
Jag har en gissning: många tycker det är bekvämt att få lyssna till en grovt förenklad bild av världen, för då slipper man tänka själv. Vitt bra, svart dåligt. Grått jobbigt, undvik.
Jag misstänker att de som hellre gör detta är de som i mindre grad övat sig på att tänka själva.
Det kallas "alternativa media" för det låter bättre än "propaganda maskin".Suvi5700 skrev:
Ja vattenånga påverkar strålningsbalansen i det dagliga förloppet, mulet kontra klart väder etc. Vattenångan absorberar utstrålningen från markytan som minskar avkylningen. En annan intressant egenskap är att vattenånga inte absorberar strålningen från solen på samma sätt. Men framförallt är det vattenångan som driver vädersystemen när fuktmättad luft avkyls-kondenseras och den ”lagrade solenergin” frigörs (jämför med en torrkokning och tänk att all den energi som tillfördes kommer tillbaks vid kondensationen). Större vatteninnehåll (som styrs av luftvolymens stigande temperatur) leder till termodynamiska och dynamiska processer som resulterar i allt från lokala åskväder till tropiska och extratropiska cykloner. Så att ingen vill tala om vattenånga betvivlar jag då det är fundamentet inom meteorologin.pacman42 skrev:
Har man jordbruk där konstbevattning behövs, då skickar man upp den mest potenta växthusgasen i luften (den som nästan ingen vill prata om) - vattenånga. I Denver, Colorado, införde man ett bevattningsförbud pga torka för runt tio år sedan. Man kunde då se hur temperaturen sjönk, vilket kunde härledas till mindre vattenånga i luften.
Havshöjningarna är nog ett av de mindre problemen här. Visserligen kostar det pengar att skydda sig, men det går att ta steg för steg längs vägen. Man behöver inte bygga in sig med höga betongmurar som man gjort i Cairo, Illinois (de har riktiga översvämningsproblem där).
Produkter som diskuteras: "fuktmättad"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Men det är väldigt bekvämt som distraktionsmoment för de som inte vill prata om fossilbränslen.P Pallewea skrev:Ja vattenånga påverkar strålningsbalansen i det dagliga förloppet, mulet kontra klart väder etc. Vattenångan absorberar utstrålningen från markytan som minskar avkylningen. En annan intressant egenskap är att vattenånga inte absorberar strålningen från solen på samma sätt. Men framförallt är det vattenångan som driver vädersystemen när fuktmättad luft avkyls-kondenseras och den ”lagrade solenergin” frigörs (jämför med en torrkokning och tänk att all den energi som tillfördes kommer tillbaks vid kondensationen). Större vatteninnehåll (som styrs av luftvolymens stigande temperatur) leder till termodynamiska och dynamiska processer som resulterar i allt från lokala åskväder till tropiska och extratropiska cykloner. Så att ingen vill tala om vattenånga betvivlar jag då det är fundamentet inom meteorologin.
Nja, för det första så tror jag att orsaken att man inte vill prata om vattenånga är för att det är en direkt attack på jordbruket.kashieda skrev:
För det andra så utesluter det ena inte det andra. Folk verkar dock ha svårt att ha mer än en tanke i huvudet samtidigt.
