Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
Vad jag vänder mig mot är flockmentaliteten där avvikande åsikter ska tystas ner.
Ingen vill tysta dig, bara försöka få dig att förstå vad som egentligen sker i verkligheten.
Däremot upplever jag att många på din sida försöker tysta mig och andra genom att använda personangrepp etc. Är du säker på att det inte är du som tillhör flocken som försöker tysta andra som tycker annorlunda?
 
  • Gilla
LaT och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Men Lennart står för det sakliga och icke känslostyrda.
Det gör ju alla riktiga forskare, till skillnad från Anika Sweetland.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nu väntar vi bara på att det ska alarmeras för en ny istid som kommer förgöra allt liv.
För den globala uppvärmningen har ju spruckit denna vinter.
Dom vänder kappan efter vinden. För just en ny istid har det varnats för förr.
Jag såg ett tåg på stationen igår. Det stod still.

Min slutsats är nu att alla tåg står still, alltid.
 
  • Gilla
  • Haha
trähandtag och 4 till
  • Laddar…
Endast vi i väst förväntas betala extra koldioxidskatter och stänga ner kärnkraftverk för att rädda världen.

Kina och Afrika skiter fullständigt i klimatet.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
R ReMaxBerea skrev:
Endast vi i väst förväntas betala extra koldioxidskatter och stänga ner kärnkraftverk för att rädda världen.

Kina och Afrika skiter fullständigt i klimatet.
Och USA. Men då får vi ställa krav på att allt från dessa länder skall beskattas för detta. Då kommer det att bli lönsamt att producera i EU.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Koldioxidskatter och utsläppsrätter har blivit vår tids avlatsbrev och på samma sätt som då är det hädelse att ha en avvikande åsikt. Däremot råkar man mindre illa ut än under inkvisitionens dagar. Klimatrörelsen har sina överstepräster som manar till lydnad, de katolska hotade med den eviga elden medan nutidens hotar med global uppvärmning. Rockström och Holmgren har gjort sig en vacker slant och Al Gore har blivit förmögen. Går det så går det.
När det gäller liknelsen mellan klimatforskare och inkvisitionen så verkar det ju snarare som det är forskarna som är utsatta för en häxjakt.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen vill tysta dig, bara försöka få dig att förstå vad som egentligen sker i verkligheten.
Däremot upplever jag att många på din sida försöker tysta mig och andra genom att använda personangrepp etc. Är du säker på att det inte är du som tillhör flocken som försöker tysta andra som tycker annorlunda?
Jag står för en fri och livaktig debatt och har inga ambitioner att tysta meningsmotståndare. Klimatkampen i Sverige har i mitt tycke gått över styr då vi redan hör till de bästa i den industrialiserade världen då det gäller att få ner utsläppen. Jämfört med många länder släpper vi ut en bråkdel per capita och vad vi gör för att sänka våra utsläpp ytterligare är marginellt i förhållande till kostnaden. Om koldioxidutsläppen verkligen är ett problem skulle det ge mångfaldigt större avkastning att satsa på åtgärder för att stävja befolkningsexplosionen i u-länderna och genom tekniköverföring stötta energieffektivisering i dessa länder.
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
När det gäller liknelsen mellan klimatforskare och inkvisitionen så verkar det ju snarare som det är forskarna som är utsatta för en häxjakt.
Påstår du att forskare blir av med sina jobb för att de påstår att vi är på väg mot undergången?

Låter extremt konstigt. Det motsatta är betydligt vanligare.
 
  • Gilla
Suvi5700 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
R ReMaxBerea skrev:
Endast vi i väst förväntas betala extra koldioxidskatter och stänga ner kärnkraftverk för att rädda världen.

Kina och Afrika skiter fullständigt i klimatet.
Nej, så är det inte. Kina sänker sina koldioxidutsläpp.
 
  • Haha
Incinerator
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, så är det inte. Kina sänker sina koldioxidutsläpp.
Från extremt höga 9,5 ton per capita i jämförelse med Sverige som ligger på under 3,5. Men man får väl se det som en start och glädjas åt det lilla.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Från extremt höga 9,5 ton per capita i jämförelse med Sverige som ligger på under 3,5. Men man får väl se det som en start och glädjas åt det lilla.
Men å andra sidan tillverkar de det mesta som säljs här, så vi slipper få utsläppen här...
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
R ReMaxBerea skrev:
Endast vi i väst förväntas betala extra koldioxidskatter och stänga ner kärnkraftverk för att rädda världen.

Kina och Afrika skiter fullständigt i klimatet.
Jag vet inte vad du menar men enligt World Economic Forum så står Kina för flest förnybara investeringar.
China is installing more renewables than any other economy
Klimatet är även med i deras femårsplan med ambitionen att nå koldioxidneutralitet 2060 med peak-CO2 2030. Landet befinner sig fortfarande på en utvecklingsgradient som vi såg i väst på 1970-talet och alternativet att stoppa utvecklingen är lika realistisk där som här. Men att dra slutsatsen att "dom skiter i klimatet" är lite magstarkt.

The plan reiterates the previously announced target of achieving carbon neutrality by 2060 and sets a goal of seeing emissions peak in 2030.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men å andra sidan tillverkar de det mesta som säljs här, så vi slipper få utsläppen här...
Förvisso sant men det förklarar endast en mindre del av deras utsläpp av klimatgaser, de odlar även mycket ris för inhemsk konsumtion som ger höga metanutsläpp. Betänk även att metan har en mycket större effekt än koldioxid.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Förvisso sant men det förklarar endast en mindre del av deras utsläpp av klimatgaser, de odlar även mycket ris för inhemsk konsumtion som ger höga metanutsläpp. Betänk även att metan har en mycket större effekt än koldioxid.
Och vi köper ris från Asien också...

Metanet ingår i deras koldioxidekvivalenter (som det kallas).
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, så är det inte. Kina sänker sina koldioxidutsläpp.
https://edgar.jrc.ec.europa.eu/report_2025

Miljoner ton CO2 & co gaser som Kina producerar:

1990 3,713
20005 ,064
2005 7,974
2015 12,931
2020 14,230
2023 15,412
2024 15,536
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.