54 758 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Döm innehållet och avfärda inte enbart för att du har förutfattade meningar om Swebbtv.kashieda skrev:
Vad gäller koldioxidens avtagande verkan vid högre halter kan man grovt förenklat jämföra det med att måla en yta med vit färg, två strykningar gör det lite vitare. Tio strykningar till gör knappast någon skillnad för ytans albedo.
Jag har inte dömt innehållet. Jag har dömt ryktet om ett påstått eventuellt innehåll.B Bitterhetsakademin skrev:Döm innehållet och avfärda inte enbart för att du har förutfattade meningar om Swebbtv.
Vad gäller koldioxidens avtagande verkan vid högre halter kan man grovt förenklat jämföra det med att måla en yta med vit färg, två strykningar gör det lite vitare. Tio strykningar till gör knappast någon skillnad för ytans albedo.
Självklart finns den möjligheten men det kan också vara sant. Om katastrofen nalkas och havet stiger vore det väl konstigt att så många i eliten köpa lyxboenden vid stranden. De verkar inte själva tror att undergången är nära men det är ett bra narrativ att spinna på om man vill ha mera makt och kunna detaljstyra undersåtarna och beskatta dem hårdare.kashieda skrev:
Eller så är de också folk som hoppas, eller har råd att blåsa några miljoner på ett boende som hamnar under vatten om några år.B Bitterhetsakademin skrev:Självklart finns den möjligheten men det kan också vara sant. Om katastrofen nalkas och havet stiger vore det väl konstigt att så många i eliten köpa lyxboenden vid stranden. De verkar inte själva tror att undergången är nära men det är ett bra narrativ att spinna på om man vill ha mera makt och kunna detaljstyra undersåtarna och beskatta dem hårdare.
Om man vill se konspirationer överallt kommer själva avsaknaden av bevis för konspirationer att utgöra bevis för Den Stora Superkonspirationen.
Att det skulle kräva att miljontals människor a) enas och b) håller tyst är ytterligare ett bevis.
Jag tolkade ditt tidigare inlägg som att du menade att temperaturen var högre utanför staden än inuti, men kanske missförstod.kashieda skrev:
Har detta ökat extremt på 70 år?
Att städerna kan vara npgon eller npgra grader varmare är välkänt, men det förklarar (nog) inte hela ökningen, och det förklarar inte alls ökningen utanför städerna.
Om två olika platser (stad och land) samvarierar, kanske det är mindre meningsfullt att fokusera på skillnaderna mellan dem?
Angående frågan om ökning, urbana värmeöeffekter har ju absolut ökat under senaste 70 åren.
Samma Anika Sweetland som representerar en politisk tankesmedja och har en kandidatexamen i miljöstudier? Jag har ingen kommentar till hennes uttalande i fråga, men är lite nyfiken på varför du tycks anse att hon är en legitim källa när du verkar vara skeptisk mot övriga klimatvetare?B Bitterhetsakademin skrev:
Hon är inte ensam om att rikta kritik mot åsikten att vi befinner oss i en klimatkris men dessa röster har svårt att komma fram i mainstreammedia.M Makondele skrev:
Om hon och de andra kritikerna har rätt får framtiden utvisa. Vad jag vänder mig mot är flockmentaliteten där avvikande åsikter ska tystas ner.
Vi har sett fenomenet i ett antal andra frågor som invandringen, covid och Ukrainafrågan där avvikare slentrianmässigt stämplades som rasister foliehattar eller rysstroll för att bara nämna några av de invektiv som drogs fram mot de som avvek från mittfåran i debatten.
Klimatförändringen är inte en bluff men mycket av dom åtgärder som vi svenskar blir påtvingade att göra av våra politiker är en bluff...
Istället för att slösa bort pengarna borde vi spendera dom på R&D att utveckla saker som gör nytta på riktigt.
Istället för att slösa bort pengarna borde vi spendera dom på R&D att utveckla saker som gör nytta på riktigt.
Där prickade du min åsikt.G Greger_08 skrev:
Kommer ihåg i ungefär samma veva som vi blev välsignade med plastpåseskatten, så såg jag en artikel där Afrikas första (!!) sopförbränningskraftvärmeverk invigdes.
En teknik där vi rimligtvis är världsledande och med lätthet hade kunnat använda biståndspengar till att starta upp och driva.
Och hade nog besparat världshaven några fler plastpåsar..
Jag har inte sagt att jag håller med Lennart i allt han säger. Som vissa vil tro.M Makondele skrev:Okej, men kan du förklara med egna ord hur du tänker? Så vitt jag tolkar Bengtsson så förnekar han inte mänsklig påverkan på klimatet. Däremot verkar han inte vara lika oroad över konsekvenserna som många andra forskare. I en ledare i Svd från 2024 skriver Bengtsson "Dess (IPCC - mitt förtydligande) naturvetenskapliga rapporter har genomgående producerat tillförlitliga analyser.", samt "Jordens klimat påverkas av växthusgaser och aerosoler men även av naturliga processer[...]."
I en artikel från nm, 2020, finns följande att läsa "Bengtsson är tydlig med att forskningen visar att ökade koldioxidhalter leder till ett varmare klimat och att människan har en stor inverkan på den kraftiga ökningen av koldioxidhalterna i atmosfären sedan industrialiseringen."
[länk]
[länk]
Men Lennart står för det sakliga och icke känslostyrda.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 145 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 145 inlägg
Det framgick inte av ditt inlägg att du verkligen förstod vad ordet seriös innebär. Snarare tvärtom.Intet skrev:
Osökt får det mig att tänka på dina inlägg.Intet skrev:
Därför att det var svar på ett substanslöst inlägg.Intet skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 145 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 145 inlägg
B Bitterhetsakademin skrev:
Då får du ju ta och länka till forskningsrapporterna och inte bara till någon som tjänar pengar på att komma med uppseendeväckande påståenden.B Bitterhetsakademin skrev:
Har du gjort "follow the money" på Anika Sweetland?
Hur förtjänar hon sin inkomst?
Men det intressant är ju varför vi just nu skulle ha kommit till nivån som motsvarar två strykningar!B Bitterhetsakademin skrev:Döm innehållet och avfärda inte enbart för att du har förutfattade meningar om Swebbtv.