Status
Inte öppen för fler kommentarer.
kashieda kashieda skrev:
Sååå... någon har nämnt att det finns någonstans i en kanal för folk som inte gillar annat än blekrosa och som inte tror på människans påverkan på klimatet?

Låter superbra.
Döm innehållet och avfärda inte enbart för att du har förutfattade meningar om Swebbtv.
Vad gäller koldioxidens avtagande verkan vid högre halter kan man grovt förenklat jämföra det med att måla en yta med vit färg, två strykningar gör det lite vitare. Tio strykningar till gör knappast någon skillnad för ytans albedo.
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Döm innehållet och avfärda inte enbart för att du har förutfattade meningar om Swebbtv.
Vad gäller koldioxidens avtagande verkan vid högre halter kan man grovt förenklat jämföra det med att måla en yta med vit färg, två strykningar gör det lite vitare. Tio strykningar till gör knappast någon skillnad för ytans albedo.
Jag har inte dömt innehållet. Jag har dömt ryktet om ett påstått eventuellt innehåll.
 
  • Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag har inte dömt innehållet. Jag har dömt ryktet om ett påstått eventuellt innehåll.
Ännu mer fördomsfullt i så fall.😆
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Ännu mer fördomsfullt i så fall.😆
Du vet ju hur det gamla ordspråket går:

"Om det låter för bra för att vara sant, finns det stora pengar att tjäna på att kränga det till de som går på alla populistiska utspel som SwebbTV sänder ut."
 
  • Gilla
Klacken och 4 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Du vet ju hur det gamla ordspråket går:

"Om det låter för bra för att vara sant, finns det stora pengar att tjäna på att kränga det till de som går på alla populistiska utspel som SwebbTV sänder ut."
Självklart finns den möjligheten men det kan också vara sant. Om katastrofen nalkas och havet stiger vore det väl konstigt att så många i eliten köpa lyxboenden vid stranden. De verkar inte själva tror att undergången är nära men det är ett bra narrativ att spinna på om man vill ha mera makt och kunna detaljstyra undersåtarna och beskatta dem hårdare.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Självklart finns den möjligheten men det kan också vara sant. Om katastrofen nalkas och havet stiger vore det väl konstigt att så många i eliten köpa lyxboenden vid stranden. De verkar inte själva tror att undergången är nära men det är ett bra narrativ att spinna på om man vill ha mera makt och kunna detaljstyra undersåtarna och beskatta dem hårdare.
Eller så är de också folk som hoppas, eller har råd att blåsa några miljoner på ett boende som hamnar under vatten om några år.

Om man vill se konspirationer överallt kommer själva avsaknaden av bevis för konspirationer att utgöra bevis för Den Stora Superkonspirationen.

Att det skulle kräva att miljontals människor a) enas och b) håller tyst är ytterligare ett bevis.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Har detta ökat extremt på 70 år?

Att städerna kan vara npgon eller npgra grader varmare är välkänt, men det förklarar (nog) inte hela ökningen, och det förklarar inte alls ökningen utanför städerna.

Om två olika platser (stad och land) samvarierar, kanske det är mindre meningsfullt att fokusera på skillnaderna mellan dem?
Jag tolkade ditt tidigare inlägg som att du menade att temperaturen var högre utanför staden än inuti, men kanske missförstod.

Angående frågan om ökning, urbana värmeöeffekter har ju absolut ökat under senaste 70 åren.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Anika Sweetland har talat om ämnet i en intervju i GB News som för en vecka sedan refererades till i Swebbtv.
Samma Anika Sweetland som representerar en politisk tankesmedja och har en kandidatexamen i miljöstudier? Jag har ingen kommentar till hennes uttalande i fråga, men är lite nyfiken på varför du tycks anse att hon är en legitim källa när du verkar vara skeptisk mot övriga klimatvetare?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M Makondele skrev:
Samma Anika Sweetland som representerar en politisk tankesmedja och har en kandidatexamen i miljöstudier? Jag har ingen kommentar till hennes uttalande i fråga, men är lite nyfiken på varför du tycks anse att hon är en legitim källa när du verkar vara skeptisk mot övriga klimatvetare?
Hon är inte ensam om att rikta kritik mot åsikten att vi befinner oss i en klimatkris men dessa röster har svårt att komma fram i mainstreammedia.
Om hon och de andra kritikerna har rätt får framtiden utvisa. Vad jag vänder mig mot är flockmentaliteten där avvikande åsikter ska tystas ner.
Vi har sett fenomenet i ett antal andra frågor som invandringen, covid och Ukrainafrågan där avvikare slentrianmässigt stämplades som rasister foliehattar eller rysstroll för att bara nämna några av de invektiv som drogs fram mot de som avvek från mittfåran i debatten.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
G
Klimatförändringen är inte en bluff men mycket av dom åtgärder som vi svenskar blir påtvingade att göra av våra politiker är en bluff...


Istället för att slösa bort pengarna borde vi spendera dom på R&D att utveckla saker som gör nytta på riktigt.
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Suvi5700
B b8q skrev:
Du missade visst betydelsen av ordet ”globalt”? Sett till Jorden som helhet har vi återigen en mycket varm vinter.
Att du orkar
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Klimatförändringen är inte en bluff men mycket av dom åtgärder som vi svenskar blir påtvingade att göra av våra politiker är en bluff...
Där prickade du min åsikt.

Kommer ihåg i ungefär samma veva som vi blev välsignade med plastpåseskatten, så såg jag en artikel där Afrikas första (!!) sopförbränningskraftvärmeverk invigdes.
En teknik där vi rimligtvis är världsledande och med lätthet hade kunnat använda biståndspengar till att starta upp och driva.
Och hade nog besparat världshaven några fler plastpåsar..
 
Suvi5700
M Makondele skrev:
Okej, men kan du förklara med egna ord hur du tänker? Så vitt jag tolkar Bengtsson så förnekar han inte mänsklig påverkan på klimatet. Däremot verkar han inte vara lika oroad över konsekvenserna som många andra forskare. I en ledare i Svd från 2024 skriver Bengtsson "Dess (IPCC - mitt förtydligande) naturvetenskapliga rapporter har genomgående producerat tillförlitliga analyser.", samt "Jordens klimat påverkas av växthusgaser och aerosoler men även av naturliga processer[...]."

I en artikel från nm, 2020, finns följande att läsa "Bengtsson är tydlig med att forskningen visar att ökade koldioxidhalter leder till ett varmare klimat och att människan har en stor inverkan på den kraftiga ökningen av koldioxidhalterna i atmosfären sedan industrialiseringen."



[länk]

[länk]
Jag har inte sagt att jag håller med Lennart i allt han säger. Som vissa vil tro.
Men Lennart står för det sakliga och icke känslostyrda.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Vad ordet "seriös" betyder behöver du inte förklara, men jag vet att du gillar skollärarinnerollen. Så helt okay.
Det framgick inte av ditt inlägg att du verkligen förstod vad ordet seriös innebär. Snarare tvärtom.
Intet Intet skrev:
Oj oj. Det var en personlig reflektion som heter duga. Mycket skrik för lite ull. 😁
Osökt får det mig att tänka på dina inlägg.
Intet Intet skrev:
Birgit. Varför detta substanslösa inlägg när jag vet att du kan så mycket bättre!
Därför att det var svar på ett substanslöst inlägg.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
Modern forskning hävdar att det finns en gräns för koldioxidens förmåga att bidra till uppvärmningen och att vi till nittionio procent nått denna så kallade mättnadspunkt.
B Bitterhetsakademin skrev:
Anika Sweetland har talat om ämnet i en intervju i GB News som för en vecka sedan refererades till i Swebbtv.
Då får du ju ta och länka till forskningsrapporterna och inte bara till någon som tjänar pengar på att komma med uppseendeväckande påståenden.
Har du gjort "follow the money" på Anika Sweetland?
Hur förtjänar hon sin inkomst?
B Bitterhetsakademin skrev:
Döm innehållet och avfärda inte enbart för att du har förutfattade meningar om Swebbtv.
Vad gäller koldioxidens avtagande verkan vid högre halter kan man grovt förenklat jämföra det med att måla en yta med vit färg, två strykningar gör det lite vitare. Tio strykningar till gör knappast någon skillnad för ytans albedo.
Men det intressant är ju varför vi just nu skulle ha kommit till nivån som motsvarar två strykningar!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.