Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Vad, i de artiklarna jag länkade till, har jag missat enligt dig?
Du får väl länka till andra sidor, som Bengtsson har skrivit, som tar upp det du tycker är viktigt.
Varför ska jag lägga energi på det.

• Haha
Carpetos och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Varför ska jag lägga energi på det.
Det är helt upp till dig om du vill ha någon framgång i att påstå att jag har missat något. Om du inte gör det så kommer jag fortsätta att hävda att Bengtsson tycker precis det som han skrev att han tyckte, dvs. Bengtsson håller med IPCC och andra forskare om att människan är den huvudsakliga orsaken till uppvärmningen

• Gilla
LaT och 5 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Lennart Bengtsson är utan tvekan Sveriges mest kunniga på området. Ta och lyssna/läs honom.
Okej, men kan du förklara med egna ord hur du tänker? Så vitt jag tolkar Bengtsson så förnekar han inte mänsklig påverkan på klimatet. Däremot verkar han inte vara lika oroad över konsekvenserna som många andra forskare. I en ledare i Svd från 2024 skriver Bengtsson "Dess (IPCC - mitt förtydligande) naturvetenskapliga rapporter har genomgående producerat tillförlitliga analyser.", samt "Jordens klimat påverkas av växthusgaser och aerosoler men även av naturliga processer[...]."

I en artikel från nm, 2020, finns följande att läsa "Bengtsson är tydlig med att forskningen visar att ökade koldioxidhalter leder till ett varmare klimat och att människan har en stor inverkan på den kraftiga ökningen av koldioxidhalterna i atmosfären sedan industrialiseringen."

https://www.svd.se/a/zA4GM9/lyssna-pa-experter-i-stallet-for-pa-aktivister

https://naringslivets-medieinstitut.se/ar-klimatjournalsitiken-aktivistisk/

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Behöver du lite eau-de-vie till ditt halmstrå?
@kashieda
Det här var intressant. Kan du utveckla din tanke om temperaturmätningar i en stad utan industri, bilar och smog med samma stad sjuttio år senare, formligen fullknökad av industrier, massiv trafikkollaps och därför ett mycket tjockt lager av föroreningar som gör att strålande soliga dagar ger ett tjockt dis. Det är först när man kommer upp en bit på Alpernas sluttningar som man ser att det är en strålande vacker dag. Vänder man sig om syns ingen stad. Bara ett dishav.
Tror du verkligen inte att det påverkar stadens medeltemperatur?
Eller kommenterade du något helt annat?

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att årsmedeltemperaturen i en stad påverkas betydligt mer av luften utanför staden än vad som sker just i ett visst kvarter.

Med tanke på att årsmedeltemperaturen ökat på i stort sett alla platser man mätt, känns det som ett rimligt antagande.

Men absolut, det kan verkligen bero på att vi släpper ut saker som påverkar temperaturen över hela världen. Undrar vad det skulle kunna vara.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har ju ordet seriös en viss betydelse.
allvarlig; på allvar intresserad; allvarligt menad
som framträder med anspråk på att tas på allvar och respekteras
[länk]
Vad ordet "seriös" betyder behöver du inte förklara, men jag vet att du gillar skollärarinnerollen. Så helt okay.
BirgitS BirgitS skrev:
Rysstroll, antivaxxare etc. är inte på allvar intresserade av frågan, deras påståenden är inte allvarligt menade och de framträder inte med anspråk om att tas på allvar och respekteras, de kan t.ex. utan problem komma med motsägande påståenden. De är alltså inte seriösa utan oseriösa.
Oj oj. Det var en personlig reflektion som heter duga. Mycket skrik för lite ull. 😁
BirgitS BirgitS skrev:
Vems världsbild är det som ifrågasätts, din, Bitterhetsakademins och Suvi5700s?
Vems det än vara månde. Men eftersom jag kommenterade dvärggranens inlägg är/borde det inte vara svårt att förstå att även hon var inkluderad i "ens världsbild". Även du, är självklart en av oss.
BirgitS BirgitS skrev:
Är det därför som ni inte vågar ta till er kunskap utan stänger in er i er bubbla och inte vill se vad som händer (stoppar huvudet i sanden, låtsas som det regnar etc.) och klagar på alla som inte gör likadant?
Det påståendet känner jag inte igen mig i.

Birgit. Varför detta substanslösa inlägg när jag vet att du kan så mycket bättre!
Invita Minerva?😀

• Älska
Suvi5700
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag tror att årsmedeltemperaturen i en stad påverkas betydligt mer av luften utanför staden än vad som sker just i ett visst kvarter.

Med tanke på att årsmedeltemperaturen ökat på i stort sett alla platser man mätt, känns det som ett rimligt antagande.

Men absolut, det kan verkligen bero på att vi släpper ut saker som påverkar temperaturen över hela världen. Undrar vad det skulle kunna vara.
Här var det en mycket lokal påverkan. Jämför det med att mäta havstemperaturen utanför Värö. Före och efter att Ringhals kärnkraftverk togs i drift.

Intet Intet skrev:
Här var det en mycket lokal påverkan. Jämför det med att mäta havstemperaturen utanför Värö. Före och efter att Ringhals kärnkraftverk togs i drift.
Visa gärna dina jämförande studier. Du kan klistra in diagrammen här och länka till datan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:

Temperaturen i urbana miljöer påverkas ju mycket av markanvändning (se urbana värmeöar). Vi ser en mycket högre andel hårdgjorda ytor idag än förr. Städer har sämre luftflöden, mycket spillvärme (bilar, ac etc), andra albedovärden osv. Så det är absolut ofta varmare i städer än omgivande landsbygd. Just Milano specifikt kan jag dock inte uttala mig om.

• Gilla
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
M Makondele skrev:
Vi ser en mycket högre andel hårdgjorda ytor idag än förr.
Har detta ökat extremt på 70 år?

Att städerna kan vara npgon eller npgra grader varmare är välkänt, men det förklarar (nog) inte hela ökningen, och det förklarar inte alls ökningen utanför städerna.

Om två olika platser (stad och land) samvarierar, kanske det är mindre meningsfullt att fokusera på skillnaderna mellan dem?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
För den globala uppvärmningen har ju spruckit denna vinter.
Dom vänder kappan efter vinden. För just en ny istid har det varnats för förr.
Du missade visst betydelsen av ordet ”globalt”? Sett till Jorden som helhet har vi återigen en mycket varm vinter.

• Gilla
LaT och 3 till
  • Laddar…
Modern forskning hävdar att det finns en gräns för koldioxidens förmåga att bidra till uppvärmningen och att vi till nittionio procent nått denna så kallade mättnadspunkt. I stället ska vi vara glada för att växtligheten frodas.
Det som kan vara ett problem är att havsvattnet blir surare vilket kan skada koraller och andra organismer med kalkhaltiga skal.

B Bitterhetsakademin skrev:
Modern forskning hävdar att det finns en gräns för koldioxidens förmåga att bidra till uppvärmningen och att vi till nittionio procent nått denna så kallade mättnadspunkt. I stället ska vi vara glada för att växtligheten frodas.
Det som kan vara ett problem är att havsvattnet blir surare vilket kan skada koraller och andra organismer med kalkhaltiga skal.
Länka gärna till denna forskning.

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Länka gärna till denna forskning.
Anika Sweetland har talat om ämnet i en intervju i GB News som för en vecka sedan refererades till i Swebbtv.

B Bitterhetsakademin skrev:
Anika Sweetland har talat om ämnet i en intervju i GB News som för en vecka sedan refererades till i Swebbtv.
Sååå... någon har nämnt att det finns någonstans i en kanal för folk som inte gillar annat än blekrosa och som inte tror på människans påverkan på klimatet?

Låter superbra.

Edit: om det inte framgick så är jag inte superövertygad.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
LaT och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.