54 758 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om några år kommer Global Cooling istället.
Viktigt att vi alla hjälps åt att öka utsläppen av koldioxid för att mota bort istiderna. Jag brukar låta bilen stå på tomgång på nätterna för att dra mitt strå till stacken, så det är mitt tips!
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-jorden-pa-vag-mot-liten-istid
Viktigt att vi alla hjälps åt att öka utsläppen av koldioxid för att mota bort istiderna. Jag brukar låta bilen stå på tomgång på nätterna för att dra mitt strå till stacken, så det är mitt tips!
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-jorden-pa-vag-mot-liten-istid
Hej! Har kanske missat någon utläggning från dig, men är nyfiken på ditt resonemang om att mänsklig påverkan inte är en del av klimatförändringarna (så väl globalt som lokalt?). Det anses ju råda en hög grad av konsensus i frågan, så hade varit intressant att få ta del av dina tankarSuvi5700 skrev:
Lennart Bengtsson är utan tvekan Sveriges mest kunniga på området. Ta och lyssna/läs honom.M Makondele skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Varför inte?Claes Sörmland skrev:
Fjällräven har varit väl anpassad till sin miljö och överlevt där. Många andra djur kan inte leva i den miljön. Fjällräven har alltså varit framgångsrik i den miljön pga. den utveckling som ledde fram till dem.
Om fjällräven fick några 100 år på sig för att anpassa sig till en annan miljö, precis som när evolutionen "skapade" dem, kanske de skulle kunna anpassa sig. Men nu går det alldeles för fort för många arter. @Abies koreana tar ibland upp exempel med flyttfåglar.
Sen verkar "evolutionär framgång" inte vara någon vanlig term. Men jag hittade en text som löd:
"Evolutionär framgång beskrivs bäst som en arts förmåga att överleva och reproducera i en viss miljö. "
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det var ingen klimatförändring i Sverige på 1800-talet som ledde till utvandringen till Amerika. Det var dåligt väder några år som ledde till missväxt, samt en stor befolkningsökning.Suvi5700 skrev:
Om du läst inläggen ordentligt hade du vetat vsrför jag tog upp det.
Men jag kan bespara dig letandet. Det var någon som sade att människor idag måste flytta från sina länder därför att klimatet gjort jordbruket olönsamt och dom inte kunde försörja sig.
Så än en gång jag ville bara hänvisa att klimatet alltid ändrats genom tiderna och att folk blir drabbade.
Skillnaden mellan då och nu är fortfarande att för 150 år sen fanns det länder som välkomnade européer som ville flytta av ett eller annat skäl. Idag är det inte så, men folk kommer att fortsätta att flytta om de anser att det behövs för deras överlevnad. När de inte är välkomna kommer det att leda till konflikter och andra problem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Bengtsson utgår från IPCC och annan forskning, och anser att de har rätt, samt vill absolut inte klumpas ihop med klimatskeptiker etc.Suvi5700 skrev:
"LB skriver på Kvartal: ”Det stora flertalet naturvetenskapliga forskare och experter med relevant kunskap inom meteorologi och klimatologi är här nästan undantagslöst eniga med IPCC [att människan är den huvudsakliga orsaken till uppvärmningen].”"
https://mathsnilsson.se/2024/09/15/lennart-bengtsson-lyssna-pa-experter-svds-ledarsida/
I en artikel av Bengtsson:
"Det borde rimligtvis vara självklart att lyssna på välutbildade experter i stället för på ideologiskt besatta aktivister. Det var precis därför som FN:s klimatpanel IPCC en gång sattes samman. Dess naturvetenskapliga rapporter har genomgående producerat tillförlitliga analyser."
https://www.svd.se/a/zA4GM9/lyssna-pa-experter-i-stallet-for-pa-aktivister
Det verkar som att du har lyssnat och läst alldeles för lite av honom.
Tr
Tror det är du som får läsa på lite mer än dom få artiklar du länkar till. Du väljer att ta till dig det i artiklarna som passar dig.BirgitS skrev:
Bengtsson utgår från IPCC och annan forskning, och anser att de har rätt, samt vill absolut inte klumpas ihop med klimatskeptiker etc.
"LB skriver på Kvartal: ”Det stora flertalet naturvetenskapliga forskare och experter med relevant kunskap inom meteorologi och klimatologi är här nästan undantagslöst eniga med IPCC [att människan är den huvudsakliga orsaken till uppvärmningen].”"
[länk]
I en artikel av Bengtsson:
"Det borde rimligtvis vara självklart att lyssna på välutbildade experter i stället för på ideologiskt besatta aktivister. Det var precis därför som FN:s klimatpanel IPCC en gång sattes samman. Dess naturvetenskapliga rapporter har genomgående producerat tillförlitliga analyser."
[länk]
Det verkar som att du har lyssnat och läst alldeles för lite av honom.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Vad, i de artiklarna jag länkade till, har jag missat enligt dig?Suvi5700 skrev:
Du får väl länka till andra sidor, som Bengtsson har skrivit, som tar upp det du tycker är viktigt.

