Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju lämpligen läsa början av tråden där det diskuteras t.ex. just hur man vet det.

Du funderar alltså inte. Hmm, undrar varför jag inte är förvånad.
Menar du din länk till en artikel i DN. Som ingen kan läsa eftersom den är låst.
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Menar du din länk till en artikel i DN. Som ingen kan läsa eftersom den är låst.
jag kan läsa den..men jag kostade ju på mig..

Reklambild med texten "Välkommen till +Allt!" och loggor för olika tidningstjänster, inklusive DN, Amelia och Arcy.
Beställningsdatum: 2025-11-24
Produkt: Ystads Allehanda +Allt, 3 månader för 3 kr

sådana erbjudanden kommer hela tiden, jag har inte betalat mer än så på flera år.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Suvi5700
D Dilato skrev:
jag kan läsa den..men jag kostade ju på mig..

[bild]
Beställningsdatum: 2025-11-24
Produkt: Ystads Allehanda +Allt, 3 månader för 3 kr

sådana erbjudanden kommer hela tiden, jag har inte betalat mer än så på flera år.
Skulle aldrig falla mig in att gynna lögnmedia
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Skulle aldrig falla mig in att gynna lögnmedia
och därför är du oinformerad och lever per definition i en bubbla (eftersom du inte har en aning om vad andra än dina åsiktskompisar säger eller tycker).

Vilka "sanningsmedia" läser du?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
LaT och 12 till
  • Laddar…
  • Haha
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nej, det säger jag inte. Men jag säger att det är inte människan som påverkar klimatet.
Hej! Har kanske missat någon utläggning från dig, men är nyfiken på ditt resonemang om att mänsklig påverkan inte är en del av klimatförändringarna (så väl globalt som lokalt?). Det anses ju råda en hög grad av konsensus i frågan, så hade varit intressant att få ta del av dina tankar
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
M Makondele skrev:
Hej! Har kanske missat någon utläggning från dig, men är nyfiken på ditt resonemang om att mänsklig påverkan inte är en del av klimatförändringarna (så väl globalt som lokalt?). Det anses ju råda en hög grad av konsensus i frågan, så hade varit intressant att få ta del av dina tankar
Lennart Bengtsson är utan tvekan Sveriges mest kunniga på området. Ta och lyssna/läs honom.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför det?
Varför inte?

Fjällräven har varit väl anpassad till sin miljö och överlevt där. Många andra djur kan inte leva i den miljön. Fjällräven har alltså varit framgångsrik i den miljön pga. den utveckling som ledde fram till dem.

Om fjällräven fick några 100 år på sig för att anpassa sig till en annan miljö, precis som när evolutionen "skapade" dem, kanske de skulle kunna anpassa sig. Men nu går det alldeles för fort för många arter. @Abies koreana tar ibland upp exempel med flyttfåglar.

Sen verkar "evolutionär framgång" inte vara någon vanlig term. Men jag hittade en text som löd:
"Evolutionär framgång beskrivs bäst som en arts förmåga att överleva och reproducera i en viss miljö. "
 
Suvi5700
Jag har bara väntat på denna😅
Text-TV-sida som rapporterar att global uppvärmning kan orsaka kalla vintrar enligt klimatexpert Martin Hedberg, publicerad 15 feb 2026.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Om du läst inläggen ordentligt hade du vetat vsrför jag tog upp det.
Men jag kan bespara dig letandet. Det var någon som sade att människor idag måste flytta från sina länder därför att klimatet gjort jordbruket olönsamt och dom inte kunde försörja sig.
Så än en gång jag ville bara hänvisa att klimatet alltid ändrats genom tiderna och att folk blir drabbade.
Det var ingen klimatförändring i Sverige på 1800-talet som ledde till utvandringen till Amerika. Det var dåligt väder några år som ledde till missväxt, samt en stor befolkningsökning.

Skillnaden mellan då och nu är fortfarande att för 150 år sen fanns det länder som välkomnade européer som ville flytta av ett eller annat skäl. Idag är det inte så, men folk kommer att fortsätta att flytta om de anser att det behövs för deras överlevnad. När de inte är välkomna kommer det att leda till konflikter och andra problem.
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Menar du din länk till en artikel i DN. Som ingen kan läsa eftersom den är låst.
Nej, det finns många inlägg som behandlar det.
 
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Lennart Bengtsson är utan tvekan Sveriges mest kunniga på området. Ta och lyssna/läs honom.
Bengtsson utgår från IPCC och annan forskning, och anser att de har rätt, samt vill absolut inte klumpas ihop med klimatskeptiker etc.

"LB skriver på Kvartal: ”Det stora flertalet naturvetenskapliga forskare och experter med relevant kunskap inom meteorologi och klimatologi är här nästan undantagslöst eniga med IPCC [att människan är den huvudsakliga orsaken till uppvärmningen].”"
https://mathsnilsson.se/2024/09/15/lennart-bengtsson-lyssna-pa-experter-svds-ledarsida/

I en artikel av Bengtsson:
"Det borde rimligtvis vara självklart att lyssna på välutbildade experter i stället för på ideologiskt besatta aktivister. Det var precis därför som FN:s klimatpanel IPCC en gång sattes samman. Dess naturvetenskapliga rapporter har genomgående producerat tillförlitliga analyser."
https://www.svd.se/a/zA4GM9/lyssna-pa-experter-i-stallet-for-pa-aktivister

Det verkar som att du har lyssnat och läst alldeles för lite av honom.
 
  • Gilla
Pallewea och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jag har bara väntat på denna😅
[bild]
Välkänt
Se #150.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700
Tr
BirgitS BirgitS skrev:
Bengtsson utgår från IPCC och annan forskning, och anser att de har rätt, samt vill absolut inte klumpas ihop med klimatskeptiker etc.

"LB skriver på Kvartal: ”Det stora flertalet naturvetenskapliga forskare och experter med relevant kunskap inom meteorologi och klimatologi är här nästan undantagslöst eniga med IPCC [att människan är den huvudsakliga orsaken till uppvärmningen].”"
[länk]

I en artikel av Bengtsson:
"Det borde rimligtvis vara självklart att lyssna på välutbildade experter i stället för på ideologiskt besatta aktivister. Det var precis därför som FN:s klimatpanel IPCC en gång sattes samman. Dess naturvetenskapliga rapporter har genomgående producerat tillförlitliga analyser."
[länk]

Det verkar som att du har lyssnat och läst alldeles för lite av honom.
Tror det är du som får läsa på lite mer än dom få artiklar du länkar till. Du väljer att ta till dig det i artiklarna som passar dig.
 
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Tr

Tror det är du som får läsa på lite mer än dom få artiklar du länkar till. Du väljer att ta till dig det i artiklarna som passar dig.
Vad, i de artiklarna jag länkade till, har jag missat enligt dig?
Du får väl länka till andra sidor, som Bengtsson har skrivit, som tar upp det du tycker är viktigt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.