Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Då fanns det gott om plats i Nordamerika och länder där som välkomnade invandrare. Vilka länder idag är välkomnar miljontals invandrare?
Men vad har det med saken att göra? Vi pratar klimat här och inte huruvida det finns plats för folk att emigrera
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan väl betrakta bilden på den här sidan (från inlägg #99): [länk]
Och fundera på varför det tog över 20 000 år för den globala temperaturen att öka 4 grader, från senaste istiden till 1800-talet, men varför den globala temperaturen nu har ökat 4 grader på mindre150 år.
Så vad tror du är anledningen till det?
Inget jag funderar över. Vem vet med säkerhet hur temperaturen var för tusentals år sedan.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
LaT och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det där låter inkonsekvent, att t.ex. fjällräven dör ut är ju ett exempel på att djur inte är anpassade till snabba förändringar t.ex. av temperaturen.
Nu dör ju fjällräven ut även av andra orsaker än uppvärmningen. Det tycks vara ett särdeles känsligt djur med en extremt smal nisch. Ingen evolutionär framgång om man säger så.
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
I ton ja men vi har också en befolkningstillväxt genom invandringen så räknat per capita blir det inte fullt så illa. Det beror väl till stor del på ändringar i reduktionsplikten och den har tagits emot med tacksamhet av flertalet svenska bilister.
Invandringsnettot var litet 2024 så det stämmer inte.

Men visst beror en del på minskad reduktionsplikt, men också ökade utsläpp från förbränning av avfall (plast) precis som det står i artikeln.
 
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Men vad har det med saken att göra? Vi pratar klimat här och inte huruvida det finns plats för folk att emigrera
Det var du som började:
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
På 1800 talet flyttade Svenskar utomlands för att det inte gick att leva på jordarna här.
Så vad vill du ha sagt med din text?
Så varför började du ta upp något som du själv tycker inte har med saken att göra?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi har gjort vårt med utsläpp på under 3,5 ton att jämföra med Kina som ligger på långt över nio och Ryssland på femton ton per capita.
Lägg därtill att Kina har långt över hundra gånger större befolkning då framstår det att vårt bidrag inte ens är en piss i Mississippi. Om vi samtliga i Sverige valde att lämna detta jordiska och dö för klimatet skulle utsläppen inte minska med mer än ungefär tio procent av vad Kinas största stad släpper ut.
 
  • Wow
  • Älska
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Inget jag funderar över. Vem vet med säkerhet hur temperaturen var för tusentals år sedan.
Du kan ju lämpligen läsa början av tråden där det diskuteras t.ex. just hur man vet det.

Du funderar alltså inte. Hmm, undrar varför jag inte är förvånad.
 
  • Gilla
LaT och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu dör ju fjällräven ut även av andra orsaker än uppvärmningen. Det tycks vara ett särdeles känsligt djur med en extremt smal nisch. Ingen evolutionär framgång om man säger så.
För att veta om det var en evolutionär framgång så är det väl mer väsentligt att kolla på hur länge det har funnits fjällrävar.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
För att veta om det var en evolutionär framgång så är det väl mer väsentligt att kolla på hur länge det har funnits fjällrävar.
Varför det?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Givetvis inte. Om du läser mina andra inlägg så ser du vad jag skriver
Bra, då har vi konstaterat att du accepterar att om det inte varit för ”växthusgaserna” i vår atmosfärs undre delar så hade planeten bebotts av någonting annat än idag. Accepterar du också att dagens atmosfär är ett jämviktsläge som det tagit miljoner år att skapa och att det är just detta jämviktsläge som öppnat ett fönster för livet som vi upplever det idag. Nog om detta🤔

Nej, jag tycker INTE att vi ska vara rädda för framtiden MEN vi måste acceptera att det vi gör idag kommer att förskjuta/förstärka svängningarna i det vi kallar för klimatet och att ”vädret” kommer att bli mer extremt när temperaturkontraster och mängden vattenånga i luften ökar.
Dessutom kommer ”känsliga” livsformer att slåss ut med konsekvenser som vi inte känner idag.

Nej, det vi ser är inte ”normala variationer” det är en trend och det går inte att förneka, oavsett hur bekvämt detta än är för den egna livsföringen eller samvetet.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror på hur man räknar. En stor andel av Kinas utsläpp beror på tillverkning av produkter som köps i andra länder t.ex. Sverige. Skulle Sverige (och andra länder) producera de produkterna som vi behöver eller vill ha skulle utsläppen här öka enormt och Kinas minska i stället.
Faktiskt inte. Kinas importerade och exporterade utsläpp skiljer inte så mycket (knappt 10% för några år sen).
Sverige har betydligt lägre utsläpp per capita än Kina även inräknat vår import (och hade vi flyttat hit produktionen istället för importera hade det varit en miljövinst, mycket tack vare renare energi).

https://ourworldindata.org/grapher/consumption-co2-per-capita
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Behöver du lite eau-de-vie till ditt halmstrå?
Aqua vitae heter det😉
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Lägg därtill att Kina har långt över hundra gånger större befolkning då framstår det att vårt bidrag inte ens är en piss i Mississippi.
Enligt källa har Indien nu större befolkning än Kina, vad det betyder i ämnet har jag ingen aning om..

Men, Sverige har typ 0,1% av världens folkmängd (tillsammans med massor av andra länder som också är typ 0,1% av totalfolkmängden (men det är 78 länder med mer än 0,1% innan vi kommer dit).
 
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Det var du som började:

Så varför började du ta upp något som du själv tycker inte har med saken att göra?
Om du läst inläggen ordentligt hade du vetat vsrför jag tog upp det.
Men jag kan bespara dig letandet. Det var någon som sade att människor idag måste flytta från sina länder därför att klimatet gjort jordbruket olönsamt och dom inte kunde försörja sig.
Så än en gång jag ville bara hänvisa att klimatet alltid ändrats genom tiderna och att folk blir drabbade.
 
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Det var du som började:
Jaha, så då har du inte gjort något fel då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.