54 760 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Inget jag funderar över. Vem vet med säkerhet hur temperaturen var för tusentals år sedan.BirgitS skrev:
Du kan väl betrakta bilden på den här sidan (från inlägg #99): [länk]
Och fundera på varför det tog över 20 000 år för den globala temperaturen att öka 4 grader, från senaste istiden till 1800-talet, men varför den globala temperaturen nu har ökat 4 grader på mindre150 år.
Så vad tror du är anledningen till det?
Nu dör ju fjällräven ut även av andra orsaker än uppvärmningen. Det tycks vara ett särdeles känsligt djur med en extremt smal nisch. Ingen evolutionär framgång om man säger så.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 153 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 153 inlägg
Invandringsnettot var litet 2024 så det stämmer inte.B Bitterhetsakademin skrev:
Men visst beror en del på minskad reduktionsplikt, men också ökade utsläpp från förbränning av avfall (plast) precis som det står i artikeln.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 153 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 153 inlägg
Det var du som började:Suvi5700 skrev:
Så varför började du ta upp något som du själv tycker inte har med saken att göra?Suvi5700 skrev:
Vi har gjort vårt med utsläpp på under 3,5 ton att jämföra med Kina som ligger på långt över nio och Ryssland på femton ton per capita.
Lägg därtill att Kina har långt över hundra gånger större befolkning då framstår det att vårt bidrag inte ens är en piss i Mississippi. Om vi samtliga i Sverige valde att lämna detta jordiska och dö för klimatet skulle utsläppen inte minska med mer än ungefär tio procent av vad Kinas största stad släpper ut.
Lägg därtill att Kina har långt över hundra gånger större befolkning då framstår det att vårt bidrag inte ens är en piss i Mississippi. Om vi samtliga i Sverige valde att lämna detta jordiska och dö för klimatet skulle utsläppen inte minska med mer än ungefär tio procent av vad Kinas största stad släpper ut.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 153 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 153 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 153 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 153 inlägg
För att veta om det var en evolutionär framgång så är det väl mer väsentligt att kolla på hur länge det har funnits fjällrävar.Claes Sörmland skrev:
Bra, då har vi konstaterat att du accepterar att om det inte varit för ”växthusgaserna” i vår atmosfärs undre delar så hade planeten bebotts av någonting annat än idag. Accepterar du också att dagens atmosfär är ett jämviktsläge som det tagit miljoner år att skapa och att det är just detta jämviktsläge som öppnat ett fönster för livet som vi upplever det idag. Nog om detta🤔Suvi5700 skrev:
Nej, jag tycker INTE att vi ska vara rädda för framtiden MEN vi måste acceptera att det vi gör idag kommer att förskjuta/förstärka svängningarna i det vi kallar för klimatet och att ”vädret” kommer att bli mer extremt när temperaturkontraster och mängden vattenånga i luften ökar.
Dessutom kommer ”känsliga” livsformer att slåss ut med konsekvenser som vi inte känner idag.
Nej, det vi ser är inte ”normala variationer” det är en trend och det går inte att förneka, oavsett hur bekvämt detta än är för den egna livsföringen eller samvetet.
Faktiskt inte. Kinas importerade och exporterade utsläpp skiljer inte så mycket (knappt 10% för några år sen).BirgitS skrev:
Sverige har betydligt lägre utsläpp per capita än Kina även inräknat vår import (och hade vi flyttat hit produktionen istället för importera hade det varit en miljövinst, mycket tack vare renare energi).
https://ourworldindata.org/grapher/consumption-co2-per-capita
Enligt källa har Indien nu större befolkning än Kina, vad det betyder i ämnet har jag ingen aning om..B Bitterhetsakademin skrev:
Men, Sverige har typ 0,1% av världens folkmängd (tillsammans med massor av andra länder som också är typ 0,1% av totalfolkmängden (men det är 78 länder med mer än 0,1% innan vi kommer dit).
Om du läst inläggen ordentligt hade du vetat vsrför jag tog upp det.BirgitS skrev:
Men jag kan bespara dig letandet. Det var någon som sade att människor idag måste flytta från sina länder därför att klimatet gjort jordbruket olönsamt och dom inte kunde försörja sig.
Så än en gång jag ville bara hänvisa att klimatet alltid ändrats genom tiderna och att folk blir drabbade.