54 758 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Som jag förstått det så är det dom sakerna som ökar risken för tröskeleffekter som kan ge katastrofala effekter, så det är väl i högsta grad vetenskapligt förankrat? Alltså artdöden är kanske 1000ggr snabbare än "normalt" (även om det inte är enbart kopplat till klimatförändring så är den en bidragande faktor)Claes Sörmland skrev:
Fast det där är ju ett argument som återupprepas utan vetenskapligt stöd. Det låter bra men är inte korrekt. Eftersom vädret är så instabilt, mycket mer instabilt än klimatet, så är växter, djur och mikrober anpassade till just snabba förändringar av vädret och extrema väderhändelser. Det finns således inga svårigheter för naturen att snabbt anpassa sig till att frekvens av väderhändelser över tid ändrar sig, det som är ändrat klimat.
Sen kanske man ju lägga en mänsklig värdering i att man inte uppskattar en förändring i något lokalt ekosystemen. T ex att man tycker det är tråkigt att fjällräven försvinner eller att den karga ökenfaunan inte klarar sig när öknen blir grön p g a ökat regn. O s v. Men det är ju högst mänskliga värderingar och har inget att göra med att naturen har svårt att anpassa sig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Tröskeleffekter är bara teorier, alltså spekulation. Saknar empiriskt stöd. Knappast vetenskapligt belagt. Det är m a o politik.B Byggmarodören skrev:
Nu ska vi inte röra in artdöden i detta som är ett faktum men mer är kopplad till ändrad markanvändning.B Byggmarodören skrev:
Var det inte Hormoslyr man kunde ta ett glas av😆.kashieda skrev:
Likställande mellan ett varmblodigt djurs temperaturhomeostas med systemets respons till infektion och ett områdes klimats snitttemperatur är väldigt missledande på så många plan. Jag hoppas inte du använder denna form av tänkande för att förstå den fysiska världen.kashieda skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Du kan väl betrakta bilden på den här sidan (från inlägg #99): https://xkcd.com/1732/Suvi5700 skrev:
Och fundera på varför det tog över 20 000 år för den globala temperaturen att öka 4 grader, från senaste istiden till 1800-talet, men varför den globala temperaturen nu har ökat 4 grader på mindre150 år.
Så vad tror du är anledningen till det?
Inte öka men ett land vid polcirkeln har högre energibehov än ett sydligt och vi har redan gjort mycket för att sänka vår förbrukning. I takt med att de lättare målen redan klarats av blir de kommande besparingar dyrbara och kommer sänka vår levnadsstandard. Energi till låga priser är förutsättningen för ett modernt samhälle.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det där låter inkonsekvent, att t.ex. fjällräven dör ut är ju ett exempel på att djur inte är anpassade till snabba förändringar t.ex. av temperaturen.Claes Sörmland skrev:
Fast det där är ju ett argument som återupprepas utan vetenskapligt stöd. Det låter bra men är inte korrekt. Eftersom vädret är så instabilt, mycket mer instabilt än klimatet, så är växter, djur och mikrober anpassade till just snabba förändringar av vädret och extrema väderhändelser. Det finns således inga svårigheter för naturen att snabbt anpassa sig till att frekvens av väderhändelser över tid ändrar sig, det som är ändrat klimat.
Sen kanske man ju lägga en mänsklig värdering i att man inte uppskattar en förändring i något lokalt ekosystemen. T ex att man tycker det är tråkigt att fjällräven försvinner eller att den karga ökenfaunan inte klarar sig när öknen blir grön p g a ökat regn. O s v. Men det är ju högst mänskliga värderingar och har inget att göra med att naturen har svårt att anpassa sig.
Fast det är ett dåligt argument. Kinas utsläpp är nästan 4ggr högre i snitt än svenska per capita, så det är väldigt olika utgångslägen.BirgitS skrev:
Hade Kina och USA haft samma nivå på utsläpp per capita som Sverige hade de globala utsläppen närapå halverats och vi hade inte varit så långt ifrån en hållbar nivå.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Men utsläppen ökade med drygt 7 % 2024 i Sverige.B Bitterhetsakademin skrev:Inte öka men ett land vid polcirkeln har högre energibehov än ett sydligt och vi har redan gjort mycket för att sänka vår förbrukning. I takt med att de lättare målen redan klarats av blir de kommande besparingar dyrbara och kommer sänka vår levnadsstandard. Energi till låga priser är förutsättningen för ett modernt samhälle.
https://www.energi.se/artiklar/2025/december-2025/fem-fakta-om-sveriges-koldioxidutslapp-2024/
Vår levnadsstandard sänks också när mer pengar måste läggas på att se till att klimatförändringarna inte leder till ökade skador och ta hand om de skador som inträffar.
I ton ja men vi har också en befolkningstillväxt genom invandringen så räknat per capita blir det inte fullt så illa. Det beror väl till stor del på ändringar i reduktionsplikten och den har tagits emot med tacksamhet av flertalet svenska bilister.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det beror på hur man räknar. En stor andel av Kinas utsläpp beror på tillverkning av produkter som köps i andra länder t.ex. Sverige. Skulle Sverige (och andra länder) producera de produkterna som vi behöver eller vill ha skulle utsläppen här öka enormt och Kinas minska i stället.B Byggmarodören skrev:Fast det är ett dåligt argument. Kinas utsläpp är nästan 4ggr högre i snitt än svenska per capita, så det är väldigt olika utgångslägen.
Hade Kina och USA haft samma nivå på utsläpp per capita som Sverige hade de globala utsläppen närapå halverats och vi hade inte varit så långt ifrån en hållbar nivå.
