54 758 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vi kan ju inte planera och ändra vårt samhälle för varje osannolikt scenario som någon kan fantisera fram kan utspela sig. Det innebär inte att jag inte tror de kan hända. Vem vet, vi kanske får en serie omfattande vulkanutbrott som helt slår ut vår världsekonomi? Eller nedslag av rymdstenar? Eller varför inte någon sorts tröskeleffekt i klimatsystemet avseende uppvärmningen?L lbgu skrev:Men det betyder ju att du inte heller tror på det här undergångsperspektivet som ofta förs fram. Typ att ifall vi inte stoppar klimatförändringarna så blir det katastrof. Det är väl just de som har denna inställning som jag riktade mina frågor. Du verkar ju ha en rätt sansad bild av vad som kan hända.
Men detta är ju scenarion som mänskligheten inte kan hantera oavsett. Vi vet att det har gått åt helsike förr globalt med klimatet, vare sig det är lilla istiden i Europa, 540-talets enorma nedkylning p g a vulkanutbrott/kometnedslag, bronsålderskollapsen kring 1200 BC med alla dessa besvärliga naturkatastrofer eller betydligt äldre geologiska händelser som fördaterar människan. Eller diverse pandemier som har lett till massdöd genom åren. Det är en del av verkligheten som inträffar emellanåt, man får som människa förlika sig med en verkligheten.
Du är alldeles för grundad i dina inlägg här. Varken trådtypen eller kanske ens BH är rätt för sånt tyvärr.A Abies koreana skrev:Jag har alltid fascinerats av vackra texter i allmänhet och Björn Wimans begåvning i synnerhet när det gäller språklig förmåga. Det stora och det lilla flyter elegant i hans texter liksom allvar och glädje, han känns aldrig tillgjord och tankeskärpa och känslighet är ständigt närvarande. Är det detta som kallas bildning ?
Hans krönikor i DN varje söndag har alltid en allvarlig ton som den som vill lyssna kan höra eller så kan man bara njuta av det vackra språket.
Såhär inleds hans krönika i dagens DN;
"Under OS i Cortina 1956 kördes skridskoloppen på en frusen sjö. Svensken Sigge Ericsson tog sina medaljer, ett guld och ett silver, på den kristalliskt vackra Lago di Misurina, mot en fond av Dolomiternas draktandade kalkstensväggar.
I dag ligger bergssidorna bakom de svenska längddamernas medaljdramer i Val di Fiemme bruna och gröna, kliniskt fria från naturlig snö. Alpernas vinterkultur är obarmhärtigt på väg mot döden. I OS-huvudstaden Milano har medeltemperaturen i februari stigit med 5,6 grader på de sjuttio år som gått sedan 1956."
En del av hans texter finns förövrigt samlade i denna lilla bok;
[länk]
Ett nöje att läsa mycket av vad du skriver. Hoppas några uppfattar det på rätt sätt åtmintone.
Fritz Haber mannen som var orsaken till befolkningsexplosionenGK100 skrev:
genom konstgödningen var en ganska kontroversiell vetenskapsman genom utveckling av stridsgaser under första värlskriget. En ödets ironi var att han var delaktig vid utvecklingen av Zyklon B som kom att kosta så många av hans folkgrupp livet några årtionden senare. Då var han iofs död sedan ett antal år tillbaka.
97% av koldioxid i atmosfären är av icke människor. Alltså är 3%, av 0.04% av vår luft orsakad av människor. Begriper du hur liten påverkan av oss det är? Typ 0.00012%BirgitS skrev:
Om det årligen släpps ut 38 miljarder ton koldioxid i atmosfären genom mänskliga aktiviteter så är det rimligt att anta att halterna stiger, sedan vad det blir för följder är en senare fråga. Ville bara visa att du underskattade de antropogena utsläppen kraftigt.J Jorel03 skrev:
Min poäng var att klimatet ändras och har alltid gjort. Oavsett om det funnits maskiner drivna av olja eller gräsbetande djur som fiser.GK100 skrev: