Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
På 1800 talet flyttade Svenskar utomlands för att det inte gick att leva på jordarna här.
Så vad vill du ha sagt med din text?
Det var före Haber-Bosch och de för tiden oändliga antalet sötoljedrivna hästarnas tid Ta med det i dina tankar och analyser.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Men det betyder ju att du inte heller tror på det här undergångsperspektivet som ofta förs fram. Typ att ifall vi inte stoppar klimatförändringarna så blir det katastrof. Det är väl just de som har denna inställning som jag riktade mina frågor. Du verkar ju ha en rätt sansad bild av vad som kan hända.
Vi kan ju inte planera och ändra vårt samhälle för varje osannolikt scenario som någon kan fantisera fram kan utspela sig. Det innebär inte att jag inte tror de kan hända. Vem vet, vi kanske får en serie omfattande vulkanutbrott som helt slår ut vår världsekonomi? Eller nedslag av rymdstenar? Eller varför inte någon sorts tröskeleffekt i klimatsystemet avseende uppvärmningen?

Men detta är ju scenarion som mänskligheten inte kan hantera oavsett. Vi vet att det har gått åt helsike förr globalt med klimatet, vare sig det är lilla istiden i Europa, 540-talets enorma nedkylning p g a vulkanutbrott/kometnedslag, bronsålderskollapsen kring 1200 BC med alla dessa besvärliga naturkatastrofer eller betydligt äldre geologiska händelser som fördaterar människan. Eller diverse pandemier som har lett till massdöd genom åren. Det är en del av verkligheten som inträffar emellanåt, man får som människa förlika sig med en verkligheten.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag har alltid fascinerats av vackra texter i allmänhet och Björn Wimans begåvning i synnerhet när det gäller språklig förmåga. Det stora och det lilla flyter elegant i hans texter liksom allvar och glädje, han känns aldrig tillgjord och tankeskärpa och känslighet är ständigt närvarande. Är det detta som kallas bildning ?

Hans krönikor i DN varje söndag har alltid en allvarlig ton som den som vill lyssna kan höra eller så kan man bara njuta av det vackra språket.

Såhär inleds hans krönika i dagens DN;

"Under OS i Cortina 1956 kördes skridskoloppen på en frusen sjö. Svensken Sigge Ericsson tog sina medaljer, ett guld och ett silver, på den kristalliskt vackra Lago di Misurina, mot en fond av Dolomiternas draktandade kalkstensväggar.

I dag ligger bergssidorna bakom de svenska längddamernas medaljdramer i Val di Fiemme bruna och gröna, kliniskt fria från naturlig snö. Alpernas vinterkultur är obarmhärtigt på väg mot döden. I OS-huvudstaden Milano har medeltemperaturen i februari stigit med 5,6 grader på de sjuttio år som gått sedan 1956."


En del av hans texter finns förövrigt samlade i denna lilla bok;

[länk]
Du är alldeles för grundad i dina inlägg här. Varken trådtypen eller kanske ens BH är rätt för sånt tyvärr.

Ett nöje att läsa mycket av vad du skriver. Hoppas några uppfattar det på rätt sätt åtmintone.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det var före Haber-Bosch och de för tiden oändliga antalet sötoljedrivna hästarnas tid Ta med det i dina tankar och analyser.
Fritz Haber mannen som var orsaken till befolkningsexplosionen
genom konstgödningen var en ganska kontroversiell vetenskapsman genom utveckling av stridsgaser under första värlskriget. En ödets ironi var att han var delaktig vid utvecklingen av Zyklon B som kom att kosta så många av hans folkgrupp livet några årtionden senare. Då var han iofs död sedan ett antal år tillbaka.
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Klimatet har inte ändrats så fort som det gör nu sen senaste istiden.
Den globala temperaturen ökade väldigt lite framtill för 100 år sen, men sen har det gått mycket fort.

Förnekar du att aktivitet orsakad av människor släpper ut t.ex. koldioxid eller förnekar du att koldioxid påverkar klimatet?
97% av koldioxid i atmosfären är av icke människor. Alltså är 3%, av 0.04% av vår luft orsakad av människor. Begriper du hur liten påverkan av oss det är? Typ 0.00012%
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Suvi5700
GK100 GK100 skrev:
Det var före Haber-Bosch och de för tiden oändliga antalet sötoljedrivna hästarnas tid Ta med det i dina tankar och analyser.
Nä, nu får du nog utveckla lite
 
J Jorel03 skrev:
97% av koldioxid i atmosfären är av icke människor. Alltså är 3%, av 0.04% av vår luft orsakad av människor. Begriper du hur liten påverkan av oss det är? Typ 0.00012%
I förindustriell tid ca 280ppm och idag runt 420 så visst har människan påverkat i viss mån.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
J Jorel03 skrev:
97% av koldioxid i atmosfären är av icke människor. Alltså är 3%, av 0.04% av vår luft orsakad av människor. Begriper du hur liten påverkan av oss det är? Typ 0.00012%
Hur mycket botulismtoxin är du beredd att ha i din mat? Är 0,00012% för mycket?
 
  • Gilla
  • Haha
Carpetos och 1 till
  • Laddar…
J
kashieda kashieda skrev:
Hur mycket botulismtoxin är du beredd att ha i din mat? Är 0,00012% för mycket?
Vilken fantastiskt poänglöst irrelevant fråga. 👌
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
J
B Bitterhetsakademin skrev:
I förindustriell tid ca 280ppm och idag runt 420 så visst har människan påverkat i viss mån.
Ja vi har ju blivit 2 miljarder fler människor i världen, så... Vad är din poäng?
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ett nöje att läsa mycket av vad du skriver. Hoppas några uppfattar det på rätt sätt åtmintone.
Tack ....
 
J Jorel03 skrev:
Ja vi har ju blivit 2 miljarder fler människor i världen, så... Vad är din poäng?
Om det årligen släpps ut 38 miljarder ton koldioxid i atmosfären genom mänskliga aktiviteter så är det rimligt att anta att halterna stiger, sedan vad det blir för följder är en senare fråga. Ville bara visa att du underskattade de antropogena utsläppen kraftigt.
 
  • Gilla
Pallewea
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nä, nu får du nog utveckla lite
Just vad gäller jordbruk först processen som möjliggör konstgödning och sen mekaniseringen byggd på industri och maskiner det senare tex traktorer drivna av råoljederivat. En riktig Texas-gusher så är framtiden ljus på alla sätt eller? ....
 
Suvi5700
GK100 GK100 skrev:
Just vad gäller jordbruk först processen som möjliggör konstgödning och sen mekaniseringen byggd på industri och maskiner det senare tex traktorer drivna av råoljederivat. En riktig Texas-gusher så är framtiden ljus på alla sätt eller? ....
Min poäng var att klimatet ändras och har alltid gjort. Oavsett om det funnits maskiner drivna av olja eller gräsbetande djur som fiser.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Min poäng var att klimatet ändras och har alltid gjort.
Fast... det är ju ingen poäng och blir det inte heller hur många ggr du än upprepar "din poäng" Ingen har någonsin förnekat att klimatet förändras och skulle någon göra det så har personen fel
 
  • Gilla
Pallewea och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.