Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Blev det något av det vansinnesprojekt med att fånga in koldioxid?
Tydligen och med gigantiska subventioner som skattebetalarna står för, Samnytt har i dag en läsvärd artikel om projektet.
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Konstigt, var det inte livets gas?

Menar du att du förenklat ett komplext samband?
Jo. som livets vatten är det välgörande i lagom mängder.

Flaska med Eau de Vie, brun vätska och etikett med mönster, beskriven som "livets vatten" i texten.
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jo. som livets vatten är det välgörande i lagom mängder.

[bild]
Konstigt då att det inte behövs mer, dygnet runt. Men det kanske är därför det kommer så konstiga inlägg från vissa håll?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Konstigt då att det inte behövs mer, dygnet runt. Men det kanske är därför det kommer så konstiga inlägg från vissa håll?
Inte från mig. Har denna helg kombinerat arbete med nykterhet.
Tanken med inläggen är väl att visa att koldioxid inte är ett gift mer än brännvin. Lagom är bäst. Vad detta lagom är, är individuellt.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så min slutsats är att vi får leva med ett varmare klimat. Det vi borde göra är att acceptera det och bygga infrastruktur för just detta. T ex se över vår dagvattenhantering, ordna med AC på våra äldreboenden, massplantera lämpliga träd för ett varmare klimat i skogsbruket (t ex bok, avenbok och lind) o s v. Se till att halkbekämpningen av vägar och tätorter fungerar bättre på vintern o s v.
Det är väl ungefär min inställning med. Temperaturen har ju gått upp och ner förr och på något sätt har det klarats av. Man får anpassa sig efter hand.

Men det betyder ju att du inte heller tror på det här undergångsperspektivet som ofta förs fram. Typ att ifall vi inte stoppar klimatförändringarna så blir det katastrof. Det är väl just de som har denna inställning som jag riktade mina frågor. Du verkar ju ha en rätt sansad bild av vad som kan hända.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Forskningen anser inte att det blir en katastrof utan stora, dyra och svårförutsägbara problem.
Många gör uppenbarligen tolkningen att det snarare är en katastrof det handlar om. Din inställning är väl rätt lik den Claes verkar ha som jag svarade på nyss.
Alltså att det mest handlar om att det kan bli dyrt att parera för de problem som kan komma. Som jag skrev till Claes vände sig mitt inlägg till de som har synen att det blir riktig katastrof om inget effektivt görs.
Min uppfattning är att vi kommer att anpassa oss. Visst det kommer kanske att kosta, men bättre att ta den kostnaden om det verkligen behövs.
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
B Bitterhetsakademin skrev:
Tydligen och med gigantiska subventioner som skattebetalarna står för, Samnytt har i dag en läsvärd artikel om projektet.
Ska läsa om eländet
 
Jag har alltid fascinerats av vackra texter i allmänhet och Björn Wimans begåvning i synnerhet när det gäller språklig förmåga. Det stora och det lilla flyter elegant i hans texter liksom allvar och glädje, han känns aldrig tillgjord och tankeskärpa och känslighet är ständigt närvarande. Är det detta som kallas bildning ?

Hans krönikor i DN varje söndag har alltid en allvarlig ton som den som vill lyssna kan höra eller så kan man bara njuta av det vackra språket.

Såhär inleds hans krönika i dagens DN;

"Under OS i Cortina 1956 kördes skridskoloppen på en frusen sjö. Svensken Sigge Ericsson tog sina medaljer, ett guld och ett silver, på den kristalliskt vackra Lago di Misurina, mot en fond av Dolomiternas draktandade kalkstensväggar.

I dag ligger bergssidorna bakom de svenska längddamernas medaljdramer i Val di Fiemme bruna och gröna, kliniskt fria från naturlig snö. Alpernas vinterkultur är obarmhärtigt på väg mot döden. I OS-huvudstaden Milano har medeltemperaturen i februari stigit med 5,6 grader på de sjuttio år som gått sedan 1956."


En del av hans texter finns förövrigt samlade i denna lilla bok;

https://www.bokus.com/bok/9789178110193/sent-pa-jorden-33-tankar-om-varldens-storsta-nyhet/
 
Redigerat:
  • Gilla
trähandtag och 5 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Kan du inte prova att lokalt höja halten till, säg, 90% i ditt hus över en vecka och sen berätta om hur bra dina krukväxter mår?

Snälla?
Du vet väl att halten nu "bara" är 0.043% så dina 90% är ju enbart löjligt.
 
Klart jag gör. Att låtsas som att man inte förstår att ett par grader betyder stora problem för jordens befolkning är ungefär lika löjligt.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Många gör uppenbarligen tolkningen att det snarare är en katastrof det handlar om. Din inställning är väl rätt lik den Claes verkar ha som jag svarade på nyss.
Alltså att det mest handlar om att det kan bli dyrt att parera för de problem som kan komma. Som jag skrev till Claes vände sig mitt inlägg till de som har synen att det blir riktig katastrof om inget effektivt görs.
Min uppfattning är att vi kommer att anpassa oss. Visst det kommer kanske att kosta, men bättre att ta den kostnaden om det verkligen behövs.
Det beror ju helt på vad man menar med katastrof.
Är det katastrof om hus inte längre går att försäkra därför att risken för skadeverkningar pga. skyfall ökar mycket?
De som bor i hus som blir värdelösa tycker nog att det är katastrof. Det finns gott om motsv. exempel över världen.
Är det katastrof om 100 miljoner sydeuropéer flyttar norrut därför att det inte längre går att leva på jordbruk där?
Eller krävs det att hälften av jordens befolkning dör för att det ska räknas som katastrof?
Det kommer att leda till förstörd ekonomi för de länder vars befolkning överlever.

Försäkringsbolagen hade kostnader på 1,5 miljarder för den stora översvämningen i Gävle för några år sen. De kräver Gävle kommun på det beloppet, och några kommer att få betala oavsett hur det går i domstolarna. Antingen får alla högre försäkringspremier eller så får varje innevånare i Gävle betala det på ett eller annat sätt.

Det är alltså inget "kanske" eller "om" utan det kommer att kosta.
Den genomsnittliga årsnederbörden i Sverige har ökat från ungefär 600 mm/år till 700 mm/år på några årtionden, utan att antalet regntillfällen har ökat. Det regnar alltså mer när det regnar (i snitt).
 
Redigerat:
  • Gilla
jawen och 6 till
  • Laddar…
Suvi5700
A Abies koreana skrev:
Jag har alltid fascinerats av vackra texter i allmänhet och Björn Wimans begåvning i synnerhet när det gäller språklig förmåga. Det stora och det lilla flyter elegant i hans texter liksom allvar och glädje, han känns aldrig tillgjord och tankeskärpa och känslighet är ständigt närvarande. Är det detta som kallas bildning ?

Hans krönikor i DN varje söndag har alltid en allvarlig ton som den som vill lyssna kan höra eller så kan man bara njuta av det vackra språket.

Såhär inleds hans krönika i dagens DN;

"Under OS i Cortina 1956 kördes skridskoloppen på en frusen sjö. Svensken Sigge Ericsson tog sina medaljer, ett guld och ett silver, på den kristalliskt vackra Lago di Misurina, mot en fond av Dolomiternas draktandade kalkstensväggar.

I dag ligger bergssidorna bakom de svenska längddamernas medaljdramer i Val di Fiemme bruna och gröna, kliniskt fria från naturlig snö. Alpernas vinterkultur är obarmhärtigt på väg mot döden. I OS-huvudstaden Milano har medeltemperaturen i februari stigit med 5,6 grader på de sjuttio år som gått sedan 1956."


En del av hans texter finns förövrigt samlade i denna lilla bok;

[länk]
Jaha, inget konstigt med det. Klimatet förändras och har alltid gjort.
 
  • Wow
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Sedan är frågan vad Europa kan göra utan att knäcka ekonomin och vad som finns kvar av välståndet, de billiga åtgärderna som ger stor effekt är redan gjorda och vad som återstår ger allt mindre avkastning per satsad krona. Under en mansålder har befolkningen i Afrika blivit fyra gånger större och ökningen fortsätter. Dessa kommer kräva västerländsk standard såväl som deras barn. Varje vecka öppnar Kina och Indien gigantiska kolkraftverk som kommer att förorena i årtionden även om Kina numera även satsar stort på elektrifiering och solkraft. Detta till priset av förtryck och svåra förhållanden för miljontals Uigurer som drabbats hårt av utvinningen av de sällsynta jordartsmetaller som krävs.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju helt på vad man menar med katastrof.
Är det katastrof om hus inte längre går att försäkra därför att risken för skadeverkningar pga. skyfall ökar mycket?
De som bor i hus som blir värdelösa tycker nog att det är katastrof. Det finns gott om motsv. exempel över världen.
Är det katastrof om 100 miljoner sydeuropéer flyttar norrut därför att det inte längre går att leva på jordbruk där?
Eller krävs det att hälften av jordens befolkning dör för att det ska räknas som katastrof?
Det kommer att leda till förstörd ekonomi för de länder vars befolkning överlever.

Försäkringsbolagen hade kostnader på 1,5 miljarder för den stora översvämningen i Gävle för några år sen. De kräver Gävle kommun på det beloppet, och några kommer att få betala oavsett hur det går i domstolarna. Antingen får alla högre försäkringspremier eller så får varje innevånare i Gävle betala det på ett eller annat sätt.

Det är alltså inget "kanske" eller "om" utan det kommer att kosta.
Den genomsnittliga årsnederbörden i Sverige har ökat från ungefär 600 mm/år till 700 mm/år på några årtionden, utan att antalet regntillfällen har ökat. Det regnar alltså mer när det regnar (i snitt).
På 1800 talet flyttade Svenskar utomlands för att det inte gick att leva på jordarna här.
Så vad vill du ha sagt med din text?
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag har alltid fascinerats av vackra texter i allmänhet och Björn Wimans begåvning i synnerhet när det gäller språklig förmåga. Det stora och det lilla flyter elegant i hans texter liksom allvar och glädje, han känns aldrig tillgjord och tankeskärpa och känslighet är ständigt närvarande. Är det detta som kallas bildning ?

Hans krönikor i DN varje söndag har alltid en allvarlig ton som den som vill lyssna kan höra eller så kan man bara njuta av det vackra språket.

Såhär inleds hans krönika i dagens DN;

"Under OS i Cortina 1956 kördes skridskoloppen på en frusen sjö. Svensken Sigge Ericsson tog sina medaljer, ett guld och ett silver, på den kristalliskt vackra Lago di Misurina, mot en fond av Dolomiternas draktandade kalkstensväggar.

I dag ligger bergssidorna bakom de svenska längddamernas medaljdramer i Val di Fiemme bruna och gröna, kliniskt fria från naturlig snö. Alpernas vinterkultur är obarmhärtigt på väg mot döden. I OS-huvudstaden Milano har medeltemperaturen i februari stigit med 5,6 grader på de sjuttio år som gått sedan 1956."


En del av hans texter finns förövrigt samlade i denna lilla bok;

[länk]
När jag var på kombinerad skid och fylleresa i Zell am see februari 1974 var stora delar av de nedre liftsystemet stängt på grund av snöbrist. Likaså var min barndoms jular oftast grå och regniga. Så de gnistrande friska och frostiga vintrarna var inte gnistrande friska och frostiga även om jag gärna vill tro det. Samma med sommrarna. Inte fasen var det sol och bad varje dag. Nej, regn och rusk var det som gällde.

Så en viss försiktighet anbefalles när gamla minnen tas som bevis för hur mycket bättre allt var förr.

På tal om skrivandets gåva rekommenderas

https://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Henric_Kellgren

Speciellt "Dumboms lefvene".
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.