Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
D Diamant skrev:
Nej dumheterna med soporna kan jag inte. Vi importerar rekordmycket sopor (mer än 2000000ton per år) för förbränning i våra värmekraftverk istället för att bränna våra lokalt producerade sopor. Jag skall sortera mina sopor och inte sända dem till kraftvärmeverket 20 km bort istället skall vi importera från Norge, England och Italien.
I Sverige eldas restavfall i fjärrvärmeverk, dvs. restavfallet kommer till nytta. I t.ex. England och Italien finns det alldeles för få fjärrvärmeverk för att kunna ta till vara allt deras restavfall, utan energin i restavfallet skulle gå helt till spillo. På vilket sätt skulle det vara bättre?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Men sen om den gemensamma forskarkåren har rätt eller fel är inte så viktigt.
Det här med " gemensamma forskarkåren" är ett av alla mantran ni har övat in. Tror ni hört det på Svt.
Jag tror inte att jag någonsin har använt uttrycket "den gemensamma forskarkåren". Inte lyssnar jag på SVT heller. Det verkar faktiskt vara ett väldigt ovanligt uttryck.

Du har varit väldigt bra på att öva in några mantran däremot.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vad är du nu igång och babblar om igen? Bidra till något i tråden istället.
Vad är du nu igång och babblar om igen? Bidra till något i tråden istället.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Jo, det är väl rimligt att den som bemöts tillitsfullt i högre grad tenderar att lita på att folk inte ljuger än att den som ofta blir ljugen för gör det.

Edit: det är väl lite som att säga att den som växer upp i en svensktalig miljö troligen kommer att kunna plocka upp grammatiska fel än den som vuxit upp i en helt annan språkmiljö?
Allt behöver ju inte vara lögn. Folk och samhällen ("communities", hittar inte svenskt ord nu) sprider en mängd falska uppgifter hela tiden utan att någon medvetet ljuger.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Så du håller med personerna i tråden som då och då påstår att forskare kommer med falska resultat, alltså ljuger om sina forskningsresultat, för att annars får de aldrig mer forskningsanslag?
Om det finns forskare som sprider falska resultat och ljuger om sina forskningsresultat där ett av incitamenten är att de gör det för att få forskningsanslag? Ja, det vet vi ju att det finns exempel på.

Men frågan är väl mer om detta generellt karaktäriserar akademisk forskning, det tror jag inte. Men att vi har rätt sjuka incitamentsstrukturer med anslagssystemen är ju rätt klart och det är ungefär samma system både i Sverige, EU och internationellt.
 
  • Gilla
Suvi5700 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det finns forskare som sprider falska resultat och ljuger om sina forskningsresultat där ett av incitamenten är att de gör det för att få forskningsanslag? Ja, det vet vi ju att det finns exempel på.
Det finns alltså de i tråden som anser att det gäller de allra flesta som forskar inom områden som har med klimatförändringar att göra. De verkar också tycka att det är enda anledningen till att det råder konsensus om att det existerar en klimatförändring orsakad av mänsklig verksamhet, dvs. alla andra resultat (de som stödjer deras åsikt) förtigs.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Fast de bygger på mätningar och data. Det är inte som att gissa nästa lottorad precis.
Det finns massor av exempel på hur mätdata som stöder Hockey stick teorin har manipulerats för att underbygga teorin.
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
I Sverige eldas restavfall i fjärrvärmeverk, dvs. restavfallet kommer till nytta. I t.ex. England och Italien finns det alldeles för få fjärrvärmeverk för att kunna ta till vara allt deras restavfall, utan energin i restavfallet skulle gå helt till spillo. På vilket sätt skulle det vara bättre?
Nu vill du få detta till att Sverige är så humana och hjälper andra. Nej låt varv och en ta hand om sina egna sopor och avfall. Tyvärr är det pengar inblandat vilket gör att det hela fortgår.
Även här ser jag att du har en övertro på att Sverige gör goda saker och systemet funkar bra.
 
  • Gilla
Diamant och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det finns massor av exempel på hur mätdata som stöder Hockey stick teorin har manipulerats för att underbygga teorin.
Då kan du ju inte ha några som helst problem att länka till dessa bevis, eller hus?
 
  • Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
P
kashieda kashieda skrev:
Då kan du ju inte ha några som helst problem att länka till dessa bevis, eller hus?
Jag har redan gjort det i denna tråden för några veckor sedan...
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700
kashieda kashieda skrev:
Då kan du ju inte ha några som helst problem att länka till dessa bevis, eller hus?
När ska du berätta vilka fantastiska klimatforksningsinvationer som Sverige tjänar pengar på?
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Men majoriteten av läkare är väldigt enkelspåriga. Och är inte intresserade att lära nytt. Jag har själv stor erfarenhet av det.
Dom vågar inte hellet gå utanför den strikt reglerade skolmedicinen.
Du är väldigt slarvig med fakta när du skriver och det gör att du blir mindre trovärdig.

Det finns drygt 50 000 legitimerade läkare i Sverige, majoriteten då är mer än 25 000 läkare som du påstår är enkelspåriga och negativa till ny kunskap. För att uttala dig så nedsättande om så många individer som avlagt läkarexamen måste du dels har träffat dem och/eller undersökt deras status samt även besitta en kompetens som gör det möjligt att dra de slutsatser du gör.

Jag själv har inga kunskaper om "den strikt reglerade skolmedicinen" men jag litar på läkarens kunskaper att jag inte blir utsatt för kvacksalveri som saknar vetenskapligt stöd.

Såå, berätta hur du gått till väga för att skaffa dig denna information, jag kanske dömer ut dig för tidigt?
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Om fler utbildade vågade ifrågasätta vetenskap och forskare vore det kanon. Men tyvärr har dom inte mod till det. Då är det stora risk att dom blir persona non grata.
Hur vet du att dom inte gör det om de upptäcker felaktigheter, får du information om det?

Du stämplar majoriteten av vår läkarkår som fegisar, det är osannolikt att det kan förhålla sig på det sättet. Berätta om hur det går till när en utbildad läkare blir stämplad som icke önskvärd utan att ha begått ett allvarligt fel i sin tjänsteutövning?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nu vill du få detta till att Sverige är så humana och hjälper andra. Nej låt varv och en ta hand om sina egna sopor och avfall. Tyvärr är det pengar inblandat vilket gör att det hela fortgår.
Även här ser jag att du har en övertro på att Sverige gör goda saker och systemet funkar bra.
Berätta vad som var felaktigt i mitt inlägg i stället för att svamla meningslöst.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nu vill du få detta till att Sverige är så humana och hjälper andra. Nej låt varv och en ta hand om sina egna sopor och avfall. Tyvärr är det pengar inblandat vilket gör att det hela fortgår.
Även här ser jag att du har en övertro på att Sverige gör goda saker och systemet funkar bra.
Vari ligger felet att vi importerar sopor och energiåtervinner?
Är det för att du "vet" att det är dåligt?

https://www.tekniskaverken.se/om-oss/hallbarhet/miljo/import-sopor/
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
A Abies koreana skrev:
Du är väldigt slarvig med fakta när du skriver och det gör att du blir mindre trovärdig.

Det finns drygt 50 000 legitimerade läkare i Sverige, majoriteten då är mer än 25 000 läkare som du påstår är enkelspåriga och negativa till ny kunskap. För att uttala dig så nedsättande om så många individer som avlagt läkarexamen måste du dels har träffat dem och/eller undersökt deras status samt även besitta en kompetens som gör det möjligt att dra de slutsatser du gör.

Jag själv har inga kunskaper om "den strikt reglerade skolmedicinen" men jag litar på läkarens kunskaper att jag inte blir utsatt för kvacksalveri som saknar vetenskapligt stöd.

Såå, berätta hur du gått till väga för att skaffa dig denna information, jag kanske dömer ut dig för tidigt?

Hur vet du att dom inte gör det om de upptäcker felaktigheter, får du information om det?

Du stämplar majoriteten av vår läkarkår som fegisar, det är osannolikt att det kan förhålla sig på det sättet. Berätta om hur det går till när en utbildad läkare blir stämplad som icke önskvärd utan att ha begått ett allvarligt fel i sin tjänsteutövning?
Givetvis generaliserar jag.
Men det är nog inte tillåtet i fin värld.
 
  • Haha
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.