54 760 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
I Sverige eldas restavfall i fjärrvärmeverk, dvs. restavfallet kommer till nytta. I t.ex. England och Italien finns det alldeles för få fjärrvärmeverk för att kunna ta till vara allt deras restavfall, utan energin i restavfallet skulle gå helt till spillo. På vilket sätt skulle det vara bättre?D Diamant skrev:Nej dumheterna med soporna kan jag inte. Vi importerar rekordmycket sopor (mer än 2000000ton per år) för förbränning i våra värmekraftverk istället för att bränna våra lokalt producerade sopor. Jag skall sortera mina sopor och inte sända dem till kraftvärmeverket 20 km bort istället skall vi importera från Norge, England och Italien.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Jag tror inte att jag någonsin har använt uttrycket "den gemensamma forskarkåren". Inte lyssnar jag på SVT heller. Det verkar faktiskt vara ett väldigt ovanligt uttryck.Suvi5700 skrev:
Du har varit väldigt bra på att öva in några mantran däremot.
Allt behöver ju inte vara lögn. Folk och samhällen ("communities", hittar inte svenskt ord nu) sprider en mängd falska uppgifter hela tiden utan att någon medvetet ljuger.kashieda skrev:
Jo, det är väl rimligt att den som bemöts tillitsfullt i högre grad tenderar att lita på att folk inte ljuger än att den som ofta blir ljugen för gör det.
Edit: det är väl lite som att säga att den som växer upp i en svensktalig miljö troligen kommer att kunna plocka upp grammatiska fel än den som vuxit upp i en helt annan språkmiljö?
Om det finns forskare som sprider falska resultat och ljuger om sina forskningsresultat där ett av incitamenten är att de gör det för att få forskningsanslag? Ja, det vet vi ju att det finns exempel på.BirgitS skrev:
Men frågan är väl mer om detta generellt karaktäriserar akademisk forskning, det tror jag inte. Men att vi har rätt sjuka incitamentsstrukturer med anslagssystemen är ju rätt klart och det är ungefär samma system både i Sverige, EU och internationellt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Det finns alltså de i tråden som anser att det gäller de allra flesta som forskar inom områden som har med klimatförändringar att göra. De verkar också tycka att det är enda anledningen till att det råder konsensus om att det existerar en klimatförändring orsakad av mänsklig verksamhet, dvs. alla andra resultat (de som stödjer deras åsikt) förtigs.Claes Sörmland skrev:
Nu vill du få detta till att Sverige är så humana och hjälper andra. Nej låt varv och en ta hand om sina egna sopor och avfall. Tyvärr är det pengar inblandat vilket gör att det hela fortgår.BirgitS skrev:
Även här ser jag att du har en övertro på att Sverige gör goda saker och systemet funkar bra.
Du är väldigt slarvig med fakta när du skriver och det gör att du blir mindre trovärdig.Suvi5700 skrev:
Det finns drygt 50 000 legitimerade läkare i Sverige, majoriteten då är mer än 25 000 läkare som du påstår är enkelspåriga och negativa till ny kunskap. För att uttala dig så nedsättande om så många individer som avlagt läkarexamen måste du dels har träffat dem och/eller undersökt deras status samt även besitta en kompetens som gör det möjligt att dra de slutsatser du gör.
Jag själv har inga kunskaper om "den strikt reglerade skolmedicinen" men jag litar på läkarens kunskaper att jag inte blir utsatt för kvacksalveri som saknar vetenskapligt stöd.
Såå, berätta hur du gått till väga för att skaffa dig denna information, jag kanske dömer ut dig för tidigt?
Hur vet du att dom inte gör det om de upptäcker felaktigheter, får du information om det?Suvi5700 skrev:
Du stämplar majoriteten av vår läkarkår som fegisar, det är osannolikt att det kan förhålla sig på det sättet. Berätta om hur det går till när en utbildad läkare blir stämplad som icke önskvärd utan att ha begått ett allvarligt fel i sin tjänsteutövning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Berätta vad som var felaktigt i mitt inlägg i stället för att svamla meningslöst.Suvi5700 skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Vari ligger felet att vi importerar sopor och energiåtervinner?Suvi5700 skrev:
Är det för att du "vet" att det är dåligt?
https://www.tekniskaverken.se/om-oss/hallbarhet/miljo/import-sopor/
Givetvis generaliserar jag.A Abies koreana skrev:Du är väldigt slarvig med fakta när du skriver och det gör att du blir mindre trovärdig.
Det finns drygt 50 000 legitimerade läkare i Sverige, majoriteten då är mer än 25 000 läkare som du påstår är enkelspåriga och negativa till ny kunskap. För att uttala dig så nedsättande om så många individer som avlagt läkarexamen måste du dels har träffat dem och/eller undersökt deras status samt även besitta en kompetens som gör det möjligt att dra de slutsatser du gör.
Jag själv har inga kunskaper om "den strikt reglerade skolmedicinen" men jag litar på läkarens kunskaper att jag inte blir utsatt för kvacksalveri som saknar vetenskapligt stöd.
Såå, berätta hur du gått till väga för att skaffa dig denna information, jag kanske dömer ut dig för tidigt?
Hur vet du att dom inte gör det om de upptäcker felaktigheter, får du information om det?
Du stämplar majoriteten av vår läkarkår som fegisar, det är osannolikt att det kan förhålla sig på det sättet. Berätta om hur det går till när en utbildad läkare blir stämplad som icke önskvärd utan att ha begått ett allvarligt fel i sin tjänsteutövning?
Men det är nog inte tillåtet i fin värld.