Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Hur vet du att man inte sorterar plast i Norge?
Läs den länkade sidan igen!
Eller förstår du inte skillnaden mellan plast och restavfall?

Du verkar inte veta mycket om automatisk sortering av plast med hjälp av diverse tekniska system heller.
"Äh, bara för att man ertappats med att ha fel betyder väl inte att man ska sluta" verkar vara förnekarnas motto, här som på andra ställen. "Flood the zone" och "gish gallop" är två andra taktiker som dessa skitsnackare tar till.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hela den här tråden är väl en flood the zone... Om nu zonen är forumet snarare än amerikansk media som Bannons strategi ursprungligen gällde.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Noterar att du inte läste länken

"Att vi tar hand om utländskt avfall i våra effektiva svenska kraftvärmeverk ger dessutom en global klimatnytta, som är större än den klimatpåverkan som transporterna av avfallet ger."
En variant på "Gör som jag säger, gör inte som jag gör"
Naturligtvis vet en svensk politiker alltid bäst...

• Haha
  • Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
G gaidin skrev:
Som seglare lever man närmre vädret och har ganska bra koll på klimatets utveckling. Det är så man planerar långsegling, man är helt beroende av klimatet och måste anpassa sig till det.
Du är så lustig du. Du är nog den första seglaren i världshistorien som anpassar dig och har koll på klimatets utveckling

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Hur vet du att man inte sorterar plast i Norge?
Läs den länkade sidan igen!
Eller förstår du inte skillnaden mellan plast och restavfall?

Du verkar inte veta mycket om automatisk sortering av plast med hjälp av diverse tekniska system heller.
I andra länders restavfall ingår plast. Dock kanske inte Norge.Jag har god insyn i Svensk plaståtervinning

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
I andra länders restavfall ingår plast. Dock kanske inte Norge.Jag har god insyn i Svensk plaståtervinning
Då kanske du kan svara på i vilka kommuner plast inte sorteras?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Då kanske du kan svara på i vilka kommuner plast inte sorteras?
Det sorteras. Men i många kommuner åker mjukplast och hårdplast i samma. Vilket är helt världelöst ur återvinning

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det sorteras. Men i många kommuner åker mjukplast och hårdplast i samma. Vilket är helt världelöst ur återvinning
Så du hade fel igen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Även i Norge och England sorterar man vanligen ut plast. Precis som i många andra länder i Europa och andra världsdelar.

Om du vet så mycket om vad som händer med plastförpackningar, varför kommer du då med ett så konstigt påstående som att, när olika sorters plastförpackningar läggs i samma tunna/container blir all plasten obrukbar?
Det kanske var sant för 15 år sen eller så men inte nu längre.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Så du hade fel igen.
Nej det hade han inte. Sorterar man ihop dem duger de enbart som bränsle i kraftvärmeverk. Helt meningslöst att sortera ut plast från övriga sopor som skall förbrännas.

• Gilla
  • Älska
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
kashieda kashieda skrev:
Så du hade fel igen.
Var har jag sagt att det inte sorteras?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Även i Norge och England sorterar man vanligen ut plast. Precis som i många andra länder i Europa och andra världsdelar.

Om du vet så mycket om vad som händer med plastförpackningar, varför kommer du då med ett så konstigt påstående som att, när olika sorters plastförpackningar läggs i samma tunna/container blir all plasten obrukbar?
Det kanske var sant för 15 år sen eller så men inte nu längre.
Olika plast har olika sammansättning. Exempelvis polyeten (PE), polypropen (PP), polyvinylklorid (PVC), polystyren (PS), polyuretan (PUR), polyetentereftalat (PET
Om alla dessa blandas så är det svårt att framställa nya produkter
Så Birgit det är du som borde läsa på.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
Som seglare lever man närmre vädret och har ganska bra koll på klimatets utveckling. Det är så man planerar långsegling, man är helt beroende av klimatet och måste anpassa sig till det.
Haha, jag är också seglare och har seglat på det södra halvklotet, men jag har enbart anpassat mig efter förväntat VÄDER. Klimatet är inget som påverkar planeringen, så många år har jag inte varit till sjöss ...

• Wow
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Olika plast har olika sammansättning. Exempelvis polyeten (PE), polypropen (PP), polyvinylklorid (PVC), polystyren (PS), polyuretan (PUR), polyetentereftalat (PET
Så är det. Dessutom används mycket av plasten till livsmedel vilket gör att den är starkt förorenad vilket gör det mycket svårt att återanvända den.

BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det finns ju ställen där plasten sorteras upp beroende vad det är för typ. Känner du inte till det?
Har du märkt att svarta plastförpackningar har blivit ovanligare de senaste åren, t.ex. färskt kött brukar inte längre ligga i svarta plasttråg?
Vet du varför?

• Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.