54 762 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
"Äh, bara för att man ertappats med att ha fel betyder väl inte att man ska sluta" verkar vara förnekarnas motto, här som på andra ställen. "Flood the zone" och "gish gallop" är två andra taktiker som dessa skitsnackare tar till.BirgitS skrev:
En variant på "Gör som jag säger, gör inte som jag gör"[SKPG]Zamora skrev:
Naturligtvis vet en svensk politiker alltid bäst...
Du är så lustig du. Du är nog den första seglaren i världshistorien som anpassar dig och har koll på klimatets utvecklingG gaidin skrev:
I andra länders restavfall ingår plast. Dock kanske inte Norge.Jag har god insyn i Svensk plaståtervinningBirgitS skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Även i Norge och England sorterar man vanligen ut plast. Precis som i många andra länder i Europa och andra världsdelar.Suvi5700 skrev:
Om du vet så mycket om vad som händer med plastförpackningar, varför kommer du då med ett så konstigt påstående som att, när olika sorters plastförpackningar läggs i samma tunna/container blir all plasten obrukbar?
Det kanske var sant för 15 år sen eller så men inte nu längre.
Olika plast har olika sammansättning. Exempelvis polyeten (PE), polypropen (PP), polyvinylklorid (PVC), polystyren (PS), polyuretan (PUR), polyetentereftalat (PETBirgitS skrev:
Även i Norge och England sorterar man vanligen ut plast. Precis som i många andra länder i Europa och andra världsdelar.
Om du vet så mycket om vad som händer med plastförpackningar, varför kommer du då med ett så konstigt påstående som att, när olika sorters plastförpackningar läggs i samma tunna/container blir all plasten obrukbar?
Det kanske var sant för 15 år sen eller så men inte nu längre.
Om alla dessa blandas så är det svårt att framställa nya produkter
Så Birgit det är du som borde läsa på.
Haha, jag är också seglare och har seglat på det södra halvklotet, men jag har enbart anpassat mig efter förväntat VÄDER. Klimatet är inget som påverkar planeringen, så många år har jag inte varit till sjöss ...G gaidin skrev:
Så är det. Dessutom används mycket av plasten till livsmedel vilket gör att den är starkt förorenad vilket gör det mycket svårt att återanvända den.Suvi5700 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Det finns ju ställen där plasten sorteras upp beroende vad det är för typ. Känner du inte till det?Suvi5700 skrev:
Har du märkt att svarta plastförpackningar har blivit ovanligare de senaste åren, t.ex. färskt kött brukar inte längre ligga i svarta plasttråg?
Vet du varför?