Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Suvi5700
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vari ligger felet att vi importerar sopor och energiåtervinner?
Är det för att du "vet" att det är dåligt?

[länk]
Om nu co2 är så dåligt som många här tycker. Då är det vansinne att transportera hit massa sopor till Sverige. Transporten hit släpper ut mängder.

• Gilla
  • Haha
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Om nu co2 är så dåligt som många här tycker. Då är det vansinne att transportera hit massa sopor till Sverige. Transporten hit släpper ut mängder.
Noterar att du inte läste länken

"Att vi tar hand om utländskt avfall i våra effektiva svenska kraftvärmeverk ger dessutom en global klimatnytta, som är större än den klimatpåverkan som transporterna av avfallet ger."

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
Noterar att du inte läste länken

"Att vi tar hand om utländskt avfall i våra effektiva svenska kraftvärmeverk ger dessutom en global klimatnytta, som är större än den klimatpåverkan som transporterna av avfallet ger."
Är en fruktansvärd dubbelmoral. Vi Svenskar ska vara duktiga på att sortera våra sopor. Medan vi importerar andra länders för att förbränna dom. 🤣

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Är en fruktansvärd dubbelmoral. Vi Svenskar ska vara duktiga på att sortera våra sopor. Medan vi importerar andra länders för att förbränna dom. 🤣
Noterar återigen att du inte verkar ha läst länken

"Det innebär att vi kontinuerligt granskar hanteringen och kontrollerar att avfallet är väl sorterat och uppfyller våra krav."

"Energiåtervinningen värmer våra hus och ger oss el genom att nyttiggöra en resurs som annars skulle gått till spillo."

https://www.tekniskaverken.se/om-oss/vilka-vi-ar/var-syn-pa-avfall/

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
När ska du berätta vilka fantastiska klimatforksningsinvationer som Sverige tjänar pengar på?
När du visar bevis för alla saker du hävdar.

D Diamant skrev:
Segling handlar om att minska risker. Väldigt bra då om man kan undvika tyfonsäsongen. Men om en sådan inte finns kan man ju segla när som helst. Vilket du kanske vill?
Jaja, du väljer att se det så, spännande. Eftersom cyklonen är allt för vanliga i stilla havet så är det samma risk året om, det är så du ser på klimatförändringarna? Det är mer rättvist att ha risk 12 månader om året än 6?

Jag börjar förstå mer och mer om hur förnekelse fungerar. Tack för att du delar med dig om dina tankar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nu har jag läst igenom alla inlägg av peter787 från 21 feb och hittar inga länkar, samt du har begränsat möjligheterna att se vilka inlägg du gör vi din profil.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700
Noterar återigen att du inte verkar ha läst länken

"Det innebär att vi kontinuerligt granskar hanteringen och kontrollerar att avfallet är väl sorterat och uppfyller våra krav."

"Energiåtervinningen värmer våra hus och ger oss el genom att nyttiggöra en resurs som annars skulle gått till spillo."

[länk]
Jo jag har läst. Är likväl en jäkla dubbelmoral.
Vårt eget plast ska sorteras, men Norges det kan vi elda.
Sen eldar vi det mesta av vårt eget ändå. För i många kommuner sorteras all plast i samma. Vilket gör den obrukbar. Är stor skillnad på plast och plast.

• Gilla
Diamant
  • Laddar…
Suvi5700
trähandtag trähandtag skrev:
Nu har jag läst igenom alla inlägg av peter787 från 21 feb och hittar inga länkar, samt du har begränsat möjligheterna att se vilka inlägg du gör vi din profil.
Att du orkar😅

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Varför detta skryt om att du har seglat? Det har jag med men känner att det är ganska orelevant här.
Som seglare lever man närmre vädret och har ganska bra koll på klimatets utveckling. Det är så man planerar långsegling, man är helt beroende av klimatet och måste anpassa sig till det.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Men sen om den gemensamma forskarkåren har rätt eller fel är inte så viktigt.
Det här med " gemensamma forskarkåren" är ett av alla mantran ni har övat in. Tror ni hört det på Svt.
Kul att du niar mig. 🥸

Gemensamma forskarkåren är två ord, inte något propagandistiskt uttryck.

Nej, "vi" har inte svt som någon källa, "vi" tittar inte på det.

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Sen eldar vi det mesta av vårt eget ändå. För i många kommuner sorteras all plast i samma. Vilket gör den obrukbar. Är stor skillnad på plast och plast.
I vilka kommuner sorteras inte plast?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Hur vet du att man inte sorterar plast i Norge?
Läs den länkade sidan igen!
Eller förstår du inte skillnaden mellan plast och restavfall?

Du verkar inte veta mycket om automatisk sortering av plast med hjälp av diverse tekniska system heller.

• Gilla
  • Haha
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror det varierar oerhört mellan de 290 kommunerna vilket ansvar man tar för dagvattensystemen i de olika verksamhetsområdena. Min kommun här i Sörmland gör t ex nästan ingenting och det beror på att styret är ointresserat av praktiska frågor som VA. Man vill prata jobb, företag och tillväxt, det är vad det ledande kommunala persongalleriet brinner för.

Man har t ex beslutat i februari att minska verksamhetsområdena för dagvatten delvis med det politiska motivet att slippa ansvara för eventuella översvämningar av allmänna platser.
Skulle tro att de gör ett fundamentalt misstag. Kommer ihåg ett inslag från Mariestad för en del år sedan när man beviljat bygglov väldigt nära vattenlinjen. Här är stor risk för översvämning i framtiden sa reportern hur löser ni det? ”Då får väl staten ta sitt ansvar” blev svaret,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.