Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Suvi5700
kashieda kashieda skrev:
Såklart inte. Ni skulle ju inte göra något sånt medvetet.
Du behöver inte godta ursäkten om det känns jobbigt

Det känns inte särskilt jobbigt när folk erkänner att de skrivit fel.

Vissa kanske kan göra det oftare när de blir påkomna.

D Diamant skrev:
Nej säsonger är vissa perioder då en viss företeelse förekommer rikligare än andra perioder.

Ex svampsäsongen i Sverige är under sensommaren och hösten. Det finns svampar under större delen av året så med ditt konstiga sätt att resonera är det lika fel att säga att vi har en svampsäsong.

Så vi har fortfarande en orkansäsong.
Jag resonerar så som seglare gör. Det är inget konstigt alls, det är helt normalt.

Du är väl iofs som andra förnekare, kan inte förstå sammanhang ochbi ditt fall här så förstår du inte semantik.

Detta är alltså något jag följt i många år och diskuterat med andra seglare och skapat mig en uppfattning.

Vad har du för kunskap i ämnet annat än att bara vägra ta in information som inte passar ert lite konstiga narrativ.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Så vi har fortfarande en orkansäsong.
Ja, 365,25 dagar om året.

Förr var det knappt 6 månader.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ja och i Öresund var vattenståndet extremlågt i nästan hela februari.
Tur då att vattnet är så förorenat att det inte duger till driksvatten 😮

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Kan du inte bara stå för att du kläckte ur dig något utan att ha belägg för det. Istället för försöka förlöjliga mig med kränkande inlägg.
Du och Kasheida är lika duktiga på det.
Alltså, att du är korkad är ju inte mitt fel. Du verkar ju inte förstå svenska.

• Gilla
  • Haha
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
D Diamant skrev:
Duger detta svaret bättre?

Är civ.ing. och kan detta.
Utmärkt, då borde du ju förstå att när haven blir varmare så att mer vatten avdunstar från dem och när luften blir varmare så att mer vattenånga kan samlas innan den kondenseras till moln, så regnar det mer när det väl regnar. Man ser den förändringen i Sverige. Den genomsnittliga årsnederbörden har ökat från 600 mm till 700 mm på några årtionden, medan antalet regntillfällen är oförändrat.

Det innebär att risken för skyfall och översvämningar har ökat.

• Gilla
Abies koreana och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jag har full koll på hur vatten förångas. Och ser det dagligen då jag kokar mina ägg till frukost.
Utmärkt!
Då kommer nästa fråga:
Känner du till begreppen absolut och relativ luftfuktighet samt hur de påverkas av luftens temperatur?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag resonerar så som seglare gör. Det är inget konstigt alls, det är helt normalt.

Du är väl iofs som andra förnekare, kan inte förstå sammanhang ochbi ditt fall här så förstår du inte semantik.

Detta är alltså något jag följt i många år och diskuterat med andra seglare och skapat mig en uppfattning.

Vad har du för kunskap i ämnet annat än att bara vägra ta in information som inte passar ert lite konstiga narrativ.
Då borde du tänka om och rätt.

Under tyfonsäsongen (som du säger inte finns) är risken för ett oväder mycket högre så man bör undvika att segla då om man kan. Likväl som man bör plocka svamp under svampsäsongen för att ha rimlig sannolikhet att hitta några.

För seglare är det en viktig information när tyfonsäsongen (som ju inte finns) är.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Men jag har även en regnvattenbrunn som är på ca 1kubik.
Det är för lite.
Jag har 5 st IBC 1000 liter som samlar regnvatten från taken och det räcker inte heller när torrsommaren kommer.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Utmärkt, då borde du ju förstå att när haven blir varmare så att mer vatten avdunstar från dem och när luften blir varmare så att mer vattenånga kan samlas innan den kondenseras till moln, så regnar det mer när det väl regnar. Man ser den förändringen i Sverige. Den genomsnittliga årsnederbörden har ökat från 600 mm till 700 mm på några årtionden, medan antalet regntillfällen är oförändrat.

Det innebär att risken för skyfall och översvämningar har ökat.
Att risken för översvämningar kan ha ökat något behöver inte alls bero på lite mer regn.

Eftersatt underhåll av dagvattenledningar och mycket fler hårdgjorda ytor är den troligaste orsaken.

• Wow
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D Diamant skrev:
Att risken för översvämningar kan ha ökat något behöver inte alls bero på lite mer regn.

Eftersatt underhåll av dagvattenledningar och mycket fler hårdgjorda ytor är den troligaste orsaken.
Men nu vet vi att det i snitt regnar mer när det regnar i Sverige. Om det regnar mer så innebär det att det i snitt är mer vatten som dagvattenledningarna ska ta hand om varje gång. Det innebär att risken för att de inte räcker till ökar.

Naturligtvis finns det annat som t.ex. hårdgjorda ytor som påverkar också, men mer regn per gång innebär ökad påfrestning på dagvattenledningarna även om inget annat har förändrats.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men nu vet vi att det i snitt regnar mer när det regnar i Sverige. Om det regnar mer så innebär det att det i snitt är mer vatten som dagvattenledningarna ska ta hand om varje gång. Det innebär att risken för att de inte räcker till ökar.

Naturligtvis finns det annat som t.ex. hårdgjorda ytor som påverkar också, men mer regn per gång innebär ökad påfrestning på dagvattenledningarna även om inget annat har förändrats.
Det har förändrats mycket. Nya bostadsområden och industriområden har tillkommit och de har bara kopplats på befintliga dagvattenssystem utan att beakta om de är dimensionerade för den ökade mängd vatten som de skall klara.

• Gilla
FG och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D Diamant skrev:
Du nedvärderar gång på gång skribenter och ifrågasätter deras kunskap och kompetens. Vad har du själv för bakgrund? Professor i termodynamik eller annan högre utbildning i teknik eller naturvetenskap?

Eller är du anställd som miljöstrateg i någon kommun?
Jag har ställt frågor till Suvi5700 förut utan att få några svar.
Hans inlägg verkar ofta sakna grundläggande kunskap om hur det fungerar i naturen och därför frågar jag för att försöka förstå vad problemet är.

Jag är civ.ing. i Teknisk fysik och under utbildningen hade jag en kurs i termodynamik. Jag har alltid varit intresserad av hur världen/naturen fungerar och läst mycket om det under åren.

Som jag många gånger har skrivit när folk tror att jag jobbar på folkhälsomyndigheten, sjukhus, transportstyrelsen och andra ställen inom den offentliga verksamheten, så är det inte så, jag har bara jobbat inom det privata näringslivet.

• Gilla
hempularen och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
D Diamant skrev:
Det har förändrats mycket. Nya bostadsområden och industriområden har tillkommit och de har bara kopplats på befintliga dagvattenssystem utan att beakta om de är dimensionerade för den ökade mängd vatten som de skall klara.
Blir det lättare eller svårare för dagvattensystemen när det dessutom i snitt regnar mer varje gång?

Det var inte så mycket hårdgjorda ytor i närheten när vattenmassorna förstörde järnvägens banvall i Västernorrland för ungefär ett halvår sen.
https://www.jarnvagsnyheter.se/20251027/17971/tagursparningarna-i-norr-vacker-nya-varningssignaler

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.