54 785 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS första bevis för sin tro på att vi har en klimatkris.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Nu är ju även du fel, eftersom jag inte tror att vi har en klimatkris.D Diamant skrev:
Men det låter som att du anser att det stämmer att mer vatten avdunstar från en vattenyta ju varmare vattnet är.
Känner du till begreppen absolut och relativ luftfuktighet samt hur de förhåller sig till luftens temperatur?
Är expert på det då jag hade översvämning i min källare för ett år sedan.BirgitS skrev:
Men orsaken var inte någon klimatförändring. Visserligen ett kraftigt regn men det var dräneringens funktion som hade försämrats.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
På vilket sätt tänker du att det är relevant för frågan gällande absolut och relativ luftfuktighet samt deras samband med luftens temperatur?D Diamant skrev:
Jag har full koll på hur vatten förångas. Och ser det dagligen då jag kokar mina ägg till frukost.BirgitS skrev:
Givetvis tror jag på orkaner och lågtryck.G gaidin skrev:Det är ju inte bara vatten som avdunstar som ger kraftigare oväder. Högre temperaturer är ju helt enkelt mer energi. Ju mer energi, desto kraftigare stormar.
Det är ju inte raketforskning direkt, det är simpel logik.
För att orkaner/tropiska lågtryck bildas krävs en vattentemperatur på över 26 grader. Bältet där detta sker, och säsongen när detta sker, ökar. I stilla havet slutade man räkna med cyklonsäsonger för mer än tio år sedan då de numera kan inträffa året runt.
Att Suvi inte tror på detta är ungefär lika smart som att tro att vatten inte är blött.
Men jag tror inte på dig som påstår att man inte räknar med cyklonsäsonger längre.
Du kan läsa lite här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tropisk_cyklonSuvi5700 skrev:
Det är lite roligt att du inte tror på vedertagna sanningar, vad är det som driver dig till detta?Eftersom tropiska cykloner behöver varmt havsvatten bildas de flesta under sommaren och hösten. I Atlanten är högriskperioden från början av augusti till slutet av oktober. Emellertid bildas en del cykloner i denna del av världen även utanför denna period. Den region i världen som drabbas av i särklass flest oväder är västra Stilla havet norr om ekvatorn. Här varar "cyklonsäsongen" året om även om merparten bildas augusti-november.
Vad vill du ha sagt? Och vad är det du påstår att jag inte tror på?G gaidin skrev:
Det är ju du som hävdar att cyklonsäsonger inte finns längre, vilket det klart och tydligt står i din Wikipedia att det gör.
Jag skrev att man inte räknar med säsonger längre.Suvi5700 skrev:
Det är inte en säsong om det är året runt.
Nu är jag övertygad om att du trollar, ingen riktig vuxen människa resonerar såhär.
Vad är det jag resonerar om som du inte gillar.G gaidin skrev:
Jag har på inget sätt påstått att orkaner, cykloner och stormar är overkliga. Vad är det du försöker komma till?
Jag skrev att dom inte har ökat på grund av den globala uppvärmningen.
Jag skrev att man inte räknar med säsonger i Stilla havet längre.Suvi5700 skrev:
Du trodde inte på det.
Är ni många troll på er sida som skriver? Du verkar inte veta vad du har skrivit...
Var på wikipedia står att man inte längre räknar med säsonger? Det står att dom kan förekomna året runt. Vilket dom alltid kunnat. Men är vanligast exempelvis augusti till oktober.G gaidin skrev:
Nej, det har inte alltid varit så.Suvi5700 skrev:
När jag började planera för min segling var det säsong där, ca 15 år sedan men sedan ändrades rekommendationerna.