Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
B Bitterhetsakademin skrev:
Kommer de som lider av fläskfobi att serveras nöt och kycklingkött, så har det varit i en del kommuner som satsat på vegetarisk kost tidigare.
I vilket fall behöver de äldre fullvärdig kost med animaliskt protein och att beröva dem detta är vanvård.
Fläskfobi? Serverar man vegetariskt så behöver man väl inte oroa sig för att få i sig fläsk?

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fläskfobi? Serverar man vegetariskt så behöver man väl inte oroa sig för att få i sig fläsk?
Vissa grupper accepterar inte vegankost utan kräver sin traditionella mat

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
Vegan eller vegetarian, förstår ändå inte kopplingen till fläsk.

- Idag får du vegetarisk (eller vegansk) mat
- Nej jag vill inte ha fläsk
- Nehej, då blir det kyckling eller nöt

?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Problemet som du inte förstår eftersom du förenklar världen för mycket, är att samhällets kostnader för osäkra bilar (behov av ökad sjukvårdskapacitet, sjukskrivningar och kanske livslånga handikapp, lidande för anhöriga) är betydligt större än den samlade kostnaden för att installera dessa skyddsmekanismer. Man skulle kunna argumentera att samhället lägger en gemensam kostnad på köparen av det enskilda fordonet, men även det ses totalt som en vinst.
Ifall det vore anledningen så är det ju rätt underligt att mopedbilar får framföras, eller motorcyklar. För att inte tala om innebandy, såg för länge sen någon uträkning vad innebandyskador kostade samhället.

Anledningen att bilar har så mycket regler är till största delen att skydda europeisk bilindustri mot massimport av simpla billiga bilar som kostar en bråkdel av vad nya bilar kostar idag. Givetvis kan inte detta sägas öppet så istället hittar man på en massa om säkerhet för det vågar ingen ifrågasätta. Billobbyn är stark i EU.

• Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
Fairlane Fairlane skrev:
Det har jag inte påstått på något vis. Jag svarade på din fråga "Var kommer strömmen ifrån som du laddar bilen med?"

Var tror du att strömmen kommer ifrån om jag laddar bilen? Tror du den kommer från kärnkraft, vattenkraft, vindkraft i Sverige/Norge/Danmark, eller tror du att den kommer från ett kolkraftverk i Kina eller USA?
Du vet inte var strömmen kommer från. Absolut merparten av el dom produceras i Sverige är fossilfri.
Men var strömmen som just du har i din kabel den dagen kommer från kan du inte veta. Om du nu inte har en egen vindmölla i trädgården.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
[bild] Vi kan ju ta ett globalt exempel från Tesla själva. Tycker inte att det ser så lovande ut.
Det är ju inte bara i Sverige man kör elbil.
Poängen är ju att en elbil som laddas med kolkraft fortfarande har ett lägre utsläpp av koldioxid än en elbil. Även med Polens elmix 2020 (idag har andelen kol minskat, och andelen förnybart ökat) så är utsläppet ca 30% lägre än en fossilbil om man gör en LCA-analys.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Du vet inte var strömmen kommer från. Absolut merparten av el dom produceras i Sverige är fossilfri.
Men var strömmen som just du har i din kabel den dagen kommer från kan du inte veta. Om du nu inte har en egen vindmölla i trädgården.
I den genomsnittliga europeiska elmixen så är det en minskning på ca 60%. Med tanke på att Sverige importerar väldigt lite el så kan man räkna med en större minskning om man laddar i Sverige.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Både förskolor, skolor och äldreomsorg är väl numera så privatiserade att det inte borde vara något som helst problem att hitta ett privat alternativ som erbjuder den kost man vill ha, utan att behöva hålla sig till vad några politiker beslutar för SINA verksamheter?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Men var strömmen som just du har i din kabel den dagen kommer från kan du inte veta.
Givetvis vet man inte det, men det är inte heller intressant vad just en enskild elbil, vid ett enskilt tillfälle laddas med. Eller tänker du att eftersom det finns en väldigt liten risk att en elbil en enskild gång laddas med ström producerad av sämsta tänkbara källa så är det bättre i längden att ta en bil som släpper ut mer ändå, alltid, garanterat?
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Om du nu inte har en egen vindmölla i trädgården.
Solceller skulle jag tro är vanligare isåfall.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Du kan ju inte räkna att din elbil inte släpper ut något co2. Var kommer strömnen ifrån som du laddar bilen med?
Jag anser att alla som gått och köpt en svindyr elbil är riktigt grundlurade. Där är så många kringkostnader och nackdelar.
Jag har en liten fundering....
Om jag köpte min första elbil 2008... trasig... lagade den... vattnade batterierna och meckade... köpte en annan elbil... Och sen gick över till litiumbatteri i elbilen.
Och idag kan köpa en bil med det bränsle jag önskar...
Men ändå utan att tveka kommer köra el igen...
Då måste jag vara så grundlurad att jag inte fattar det själv.
Men o andra sidan så har jag timpris och laddar bilarna när det är som billigast också...
Lustigt nog så laddas den ena elbilen med el för under 1öre per kwh just nu i se4 ( inkl allt blir det runt 70öre/kwh eller 140öre per mil)

Så idag drivs bilen av sol och vind, ganska uteslutande...

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Både förskolor, skolor och äldreomsorg är väl numera så privatiserade att det inte borde vara något som helst problem att hitta ett privat alternativ som erbjuder den kost man vill ha, utan att behöva hålla sig till vad några politiker beslutar för SINA verksamheter?
Mycket är väl fortfarande i det allmännas regi och även bland de privata alternativen finns många som drar in på allt utöver det mest grundläggande, det var debatt om privata förskolor där barnen fick gå hungriga och det knappt gavs margarin till knäckebrödet som avnjöts med ett glas kranvatten.

P Peter787 skrev:
Kan du citera texten där jag skriver att man inte tjänar pengar på grönt svammel, problemet är att hela upplägget är baserat på bedrägeri och lögner.
Alltså; Först är det ett problem att företag tjänar pengar på att ta fram gröna alternativ.
Sedan är det ett problem att företag som tar fram gröna alternativ går i konkurs.

Visst kan man ha två tankar i huvudet samtidigt men allvarligt; hur tänkte du här?

Ny teknik, nya idéer. När har det hänt att detta INTE har lett till att företag hittar nya marknader? På nya marknader blir det så. Kolla IT-boomen, solpanelsmontörer, de som monterade paraboler på 80-talet...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
Alltså; Först är det ett problem att företag tjänar pengar på att ta fram gröna alternativ.
Sedan är det ett problem att företag som tar fram gröna alternativ går i konkurs.

Visst kan man ha två tankar i huvudet samtidigt men allvarligt; hur tänkte du här?

Ny teknik, nya idéer. När har det hänt att detta INTE har lett till att företag hittar nya marknader? På nya marknader blir det så. Kolla IT-boomen, solpanelsmontörer, de som monteradera paraboler Wpå 80-talet...
Du har fortfarande inget citat att visa bara ditt vanlig svammel.
Att du ens skriver om IT-boomen 🤣
Tror du pensionsfonderna spelade med pensionspengarna då ?
Nu är politikerna köpta av den gröna religionen och ska förhoppningsvis bli straffade för sin korkade politik.
PS
Såg precis på SVT att regeringen har "synpunkter" på AP-fondernas "investering" i Northvolt...
De skulle alla hamna i fängelse för stöld av 6,8 miljarder från det svenska folket (tyvärr har vi inte längre dödsstraff ..)

Redigerat:
  • Gilla
Suvi5700 och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Såg precis på SVT att regeringen har "synpunkter" på AP-fondernas "investering" i Northvolt...
De skulle alla hamna i fängelse för stöld av 6,8 miljarder från det svenska folket (tyvärr har vi inte längre dödsstraff ..)
AP-fundernas förlust i Northvolt är inte större än en vanlig dag på börsen med några punkters nedgång.
De har garanterat tappat större belopp p g a Trumps tullar men bara för att det var en batterifabrik så skall alla klimatförnekare skylla på grön omställning.

Intressant att du verkar tycka att dödsstraff är lämpligt här...

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
AP-fundernas förlust i Northvolt är inte större än en vanlig dag på börsen med några punkters nedgång.
De har garanterat tappat större belopp p g a Trumps tullar men bara för att det var en batterifabrik så skall alla klimatförnekare skylla på grön omställning.

Intressant att du verkar tycka att dödsstraff är lämpligt här...
Idel svammel som vanligt från dig.
Så om någon stjäl 1 miljon från dig, spelar det ingen roll, för en annan tjuv stal 10 miljoner från någon annan ?
Dessutom är det frivilligt att ha sina pengar på börsen, AP-fonderna är vi tvingade att betala till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.