Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J Jorny skrev:
Vad utmärkt att du vill minska biltrafiken i våra städer, öka kollektivtrafikåkandet och få folk att gå mer. För visst vill du det? Om du på riktigt oroar dig för luftkvalitet?
Jag har absolut ingenting emot en väl utbyggd kollektivtrafik med låga biljettpriser och att folk cyklar och går är väl bara positivt för folkhälsan.
Men alla bor inte centralt och i de fallen är bilen det enda realistiska alternativet. Mycket tyder på en rödgrön röra efter valet i höst och då lär det bli sådana drivmedelspriser att luften i städerna kommer att vara renare än någonsin förr.
Lägg till krisen efter anfallet mot Iran och krydda med feministisk snöröjning så kommer avgaserna vara ett minne blott.😆
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jag antar att Birgitt, Kasheida m.fl vurmar för elbilar.
Ett elbilsbatteri väger i snitt 500 kg vissa modeller mindre andra mer.
Hur mycket co2 tror ni det går åt för att tillverka dessa batterier?
Du får i så fall jämföra det med vad motorn i en fossilbil kostar i CO2 att tillverka.

Men oavsett, är det då inte viktigt att se till så att den energi som används för att tillverka batterier kommer från förnybara källor?

Tror du att en fossilmotor under sin livstid släpper ut mindre CO2 är tillverkningen av ett batteri?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
G gaidin skrev:
Du får i så fall jämföra det med vad motorn i en fossilbil kostar i CO2 att tillverka.

Men oavsett, är det då inte viktigt att se till så att den energi som används för att tillverka batterier kommer från förnybara källor?

Tror du att en fossilmotor under sin livstid släpper ut mindre CO2 är tillverkningen av ett batteri?
Du kan ju inte räkna att din elbil inte släpper ut något co2. Var kommer strömnen ifrån som du laddar bilen med?
Jag anser att alla som gått och köpt en svindyr elbil är riktigt grundlurade. Där är så många kringkostnader och nackdelar.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Du kan ju inte räkna att din elbil inte släpper ut något co2. Var kommer strömnen ifrån som du laddar bilen med?
Mestadels från kärnkraft, vattenkraft och vindkraft i Sverige. Släpper det ut mycket CO2 menar du?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Du kan ju inte räkna att din elbil inte släpper ut något co2. Var kommer strömnen ifrån som du laddar bilen med?
Det har det räknats på, tom i de europeiska länder som är mest koldioxidtunga så är elbilen bättre sett över sin livscykel.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
Fairlane Fairlane skrev:
Mestadels från kärnkraft, vattenkraft och vindkraft i Sverige. Släpper det ut mycket CO2 menar du?
J Jorny skrev:
Det har det räknats på, tom i de europeiska länder som är mest koldioxidtunga så är elbilen bättre sett över sin livscykel.
Cirkeldiagram över världens elproduktion 2024: kol 34%, naturgas och olja 25%, traditionell förnybar 17%, sol- och vindkraft 15%, kärnkraft 9%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kan ju ta ett globalt exempel från Tesla själva. Tycker inte att det ser så lovande ut.
Det är ju inte bara i Sverige man kör elbil.
 
Om vi ska börja diskutera VAD som drar upp elkonsumtionen så är det ju inte bara elbilar utan även kryptovalutor, AI-datacenter mm.
 
  • Gilla
jawen och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700
B b8q skrev:
Om vi ska börja diskutera VAD som drar upp elkonsumtionen så är det ju inte bara elbilar utan även kryptovalutor, AI-datacenter mm.
Så riktigt
 
Fairlane
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Du kan ju inte räkna att din elbil inte släpper ut något co2. Var kommer strömnen ifrån som du laddar bilen med?
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det är ju inte bara i Sverige man kör elbil.
Ovanstående citat borde få dig att fundera om du verkligen ställde en vettig fråga.
"Var kommer strömnen ifrån som du laddar bilen med?"
Ja, inte kommer den från något oljedrivet verk i USA etc...

Det är lite som:
- Varför kör du omkring i en bil utan katalysator?
- ?? Min bil har katalysator?!
- Ja men det finns bilar i andra delar av världen som inte har det
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
Ännu ett idiotexempel på hur känslostyrda politiker tror dom ska påverka klimatet.🤣😅🤣

Stockholms rödgröna styre vill använda den offentliga måltiden för att styra vad människor äter. Genom politiskt riktad upphandling ska köttet trängas undan, vegetabilier prioriteras och valfriheten på tallriken minska. Särskilt skolor och förskolor pekas ut att gå före, men även äldreomsorgen omfattas av omläggningen. Kritiker ser ett växande kostpolitiskt förmynderi där barn och äldre görs till redskap för symbolisk klimatpolitik.
 
  • En PDF-sida med text om Stockholms hållbara livsmedelssystem och en grafik om globala mål för hållbar utveckling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om vi ska börja diskutera VAD som drar upp elkonsumtionen så är det ju inte bara elbilar utan även kryptovalutor, AI-datacenter mm.
Redan för fem år sedan drog Bitcoin globalt mer än Finlands totala elförbrukning så det är betydande mängder el, lägg sedan till alla andra kryptovalutor som bryts så blir det stora utsläpp.
 
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ännu ett idiotexempel på hur känslostyrda politiker tror dom ska påverka klimatet.🤣😅🤣
Det är tur att vi har sådana faktastyrda personer som dig då, ja bortsett från att du inte orkar sätta dig in i fakta såklart, men givetvis är du inte det minsta känslostyrd. 😂😂😂
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
Fairlane Fairlane skrev:
Ovanstående citat borde få dig att fundera om du verkligen ställde en vettig fråga.
"Var kommer strömnen ifrån som du laddar bilen med?"
Ja, inte kommer den från något oljedrivet verk i USA etc...

Det är lite som:
- Varför kör du omkring i en bil utan katalysator?
- ?? Min bil har katalysator?!
- Ja men det finns bilar i andra delar av världen som inte har det
Dina tankar är ju som många andras. Vi i Sverige måste vara bäst i världen. Vi är så duktiga. Men blundar för hur andra länder skitar ner och släpper ut.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ännu ett idiotexempel på hur känslostyrda politiker tror dom ska påverka klimatet.🤣😅🤣

Stockholms rödgröna styre vill använda den offentliga måltiden för att styra vad människor äter. Genom politiskt riktad upphandling ska köttet trängas undan, vegetabilier prioriteras och valfriheten på tallriken minska. Särskilt skolor och förskolor pekas ut att gå före, men även äldreomsorgen omfattas av omläggningen. Kritiker ser ett växande kostpolitiskt förmynderi där barn och äldre görs till redskap för symbolisk klimatpolitik.
Kommer de som lider av fläskfobi att serveras nöt och kycklingkött, så har det varit i en del kommuner som satsat på vegetarisk kost tidigare.
I vilket fall behöver de äldre fullvärdig kost med animaliskt protein och att beröva dem detta är vanvård.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Dina tankar är ju som många andras. Vi i Sverige måste vara bäst i världen. Vi är så duktiga.
Det har jag inte påstått på något vis. Jag svarade på din fråga "Var kommer strömmen ifrån som du laddar bilen med?"

Var tror du att strömmen kommer ifrån om jag laddar bilen? Tror du den kommer från kärnkraft, vattenkraft, vindkraft i Sverige/Norge/Danmark, eller tror du att den kommer från ett kolkraftverk i Kina eller USA?
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Men blundar för hur andra länder skitar ner och släpper ut.
Nej, det gör jag inte och har inte heller kommenterat.

Jag tycker dock ditt, och många av dina åsiktsvänner, tänker ungefär som småbarn i sandlådan när man säger till de att de inte får kasta sant "men han kastade också sand!".
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.