54 758 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har absolut ingenting emot en väl utbyggd kollektivtrafik med låga biljettpriser och att folk cyklar och går är väl bara positivt för folkhälsan.J Jorny skrev:
Men alla bor inte centralt och i de fallen är bilen det enda realistiska alternativet. Mycket tyder på en rödgrön röra efter valet i höst och då lär det bli sådana drivmedelspriser att luften i städerna kommer att vara renare än någonsin förr.
Lägg till krisen efter anfallet mot Iran och krydda med feministisk snöröjning så kommer avgaserna vara ett minne blott.😆
Du får i så fall jämföra det med vad motorn i en fossilbil kostar i CO2 att tillverka.Suvi5700 skrev:
Men oavsett, är det då inte viktigt att se till så att den energi som används för att tillverka batterier kommer från förnybara källor?
Tror du att en fossilmotor under sin livstid släpper ut mindre CO2 är tillverkningen av ett batteri?
Du kan ju inte räkna att din elbil inte släpper ut något co2. Var kommer strömnen ifrån som du laddar bilen med?G gaidin skrev:Du får i så fall jämföra det med vad motorn i en fossilbil kostar i CO2 att tillverka.
Men oavsett, är det då inte viktigt att se till så att den energi som används för att tillverka batterier kommer från förnybara källor?
Tror du att en fossilmotor under sin livstid släpper ut mindre CO2 är tillverkningen av ett batteri?
Jag anser att alla som gått och köpt en svindyr elbil är riktigt grundlurade. Där är så många kringkostnader och nackdelar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Suvi5700 skrev:
Ovanstående citat borde få dig att fundera om du verkligen ställde en vettig fråga.Suvi5700 skrev:
"Var kommer strömnen ifrån som du laddar bilen med?"
Ja, inte kommer den från något oljedrivet verk i USA etc...
Det är lite som:
- Varför kör du omkring i en bil utan katalysator?
- ?? Min bil har katalysator?!
- Ja men det finns bilar i andra delar av världen som inte har det
Ännu ett idiotexempel på hur känslostyrda politiker tror dom ska påverka klimatet.🤣😅🤣
Stockholms rödgröna styre vill använda den offentliga måltiden för att styra vad människor äter. Genom politiskt riktad upphandling ska köttet trängas undan, vegetabilier prioriteras och valfriheten på tallriken minska. Särskilt skolor och förskolor pekas ut att gå före, men även äldreomsorgen omfattas av omläggningen. Kritiker ser ett växande kostpolitiskt förmynderi där barn och äldre görs till redskap för symbolisk klimatpolitik.
Stockholms rödgröna styre vill använda den offentliga måltiden för att styra vad människor äter. Genom politiskt riktad upphandling ska köttet trängas undan, vegetabilier prioriteras och valfriheten på tallriken minska. Särskilt skolor och förskolor pekas ut att gå före, men även äldreomsorgen omfattas av omläggningen. Kritiker ser ett växande kostpolitiskt förmynderi där barn och äldre görs till redskap för symbolisk klimatpolitik.
Redan för fem år sedan drog Bitcoin globalt mer än Finlands totala elförbrukning så det är betydande mängder el, lägg sedan till alla andra kryptovalutor som bryts så blir det stora utsläpp.B b8q skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Dina tankar är ju som många andras. Vi i Sverige måste vara bäst i världen. Vi är så duktiga. Men blundar för hur andra länder skitar ner och släpper ut.Fairlane skrev:
Ovanstående citat borde få dig att fundera om du verkligen ställde en vettig fråga.
"Var kommer strömnen ifrån som du laddar bilen med?"
Ja, inte kommer den från något oljedrivet verk i USA etc...
Det är lite som:
- Varför kör du omkring i en bil utan katalysator?
- ?? Min bil har katalysator?!
- Ja men det finns bilar i andra delar av världen som inte har det
Kommer de som lider av fläskfobi att serveras nöt och kycklingkött, så har det varit i en del kommuner som satsat på vegetarisk kost tidigare.Suvi5700 skrev:
Ännu ett idiotexempel på hur känslostyrda politiker tror dom ska påverka klimatet.🤣😅🤣
I vilket fall behöver de äldre fullvärdig kost med animaliskt protein och att beröva dem detta är vanvård.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Det har jag inte påstått på något vis. Jag svarade på din fråga "Var kommer strömmen ifrån som du laddar bilen med?"Suvi5700 skrev:
Var tror du att strömmen kommer ifrån om jag laddar bilen? Tror du den kommer från kärnkraft, vattenkraft, vindkraft i Sverige/Norge/Danmark, eller tror du att den kommer från ett kolkraftverk i Kina eller USA?
Nej, det gör jag inte och har inte heller kommenterat.Suvi5700 skrev:
Jag tycker dock ditt, och många av dina åsiktsvänner, tänker ungefär som småbarn i sandlådan när man säger till de att de inte får kasta sant "men han kastade också sand!".