54 761 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tillverkningen av batterierna påverkar den lokala naturen, med dagbrott, saltlakeutvinning, förändrade vattennivåer och ekosystempåverkan. Dessa ekosystem är viktiga för klimatets naturliga balans, till exempel genom markfukt, reflektionsförmåga, lokala vädermönster och kol- och vattenkretslopp.B Bitterhetsakademin skrev:
Och med Birgitt och Kasheidas uppfattning om klimatpåverkan påverkar elbilar
indirekt klimatet genom att deras produktion förändrar naturens funktion. Det kan ha stor betydelse för klimatets dynamik, eftersom naturen inte bara är passiv utan en aktiv del av klimatregleringen
Vilka klimatkatastrofer?trähandtag skrev:
med ditt synsätt borde klimatfrågan varit borta från rampljuset för länge sedan, då klimatproblem har funnit i fokus under lång tid. Alla minns väl James Hansens brandtal 1988 i senatsförhör i USA. IPCC har släppt rapporter sådär vart 6-8 år. Många stora katastrofer har hänt under tiden, men av någon outgrundlig anledning så finns klimatfrågan kvar. Det är märkligt att frågan fortfarande är aktuell????
Får inte jag bli omnämnd?Suvi5700 skrev:
Jag har kört elektriskt sen 2008.
Men de intressanta är.... var är dessa batteri idag.. jo tro det eller ej de finns kvar och kan återvinnas om så behövs.
Skulle jag kört på något som förbränns så skulle det vara borta, eller rättare sagt gått upp i luften.
Men innan det blir en diskussion om att elbilen inte är miljövänlig.
Om jag räknar lite snabbt så har jag mer eller mindre kört för 2-4kr per mil sen 2008...
Egentligen ännu lägre i början då det till och med var gratis laddning nästan överallt.
Men snittet per mil tills idag är på 2kr per mil i elkostnad.
Rullande spargris 😉
Jag vet inte om du räknar in mig i ”m.fl.” men personligen vurmar jag inte speciellt för elbilar. Äger ingen själv, t.ex.Suvi5700 skrev:
Däremot ser jag gärna minskade transporter överlag, oavsett transportslag. Gärna betydligt mindre flygande, mindre fartygstransporter, mindre bilåkande etc.
En del. Men livstidsutsläppen för en elbil är ändå betydligt mindre än för en bensinbil, även om den laddas på kolkraft.Suvi5700 skrev:
Så nu accepterar du helt plötsligt den föreliggande verkligheten?Suvi5700 skrev:
Tillverkningen av batterierna påverkar den lokala naturen, med dagbrott, saltlakeutvinning, förändrade vattennivåer och ekosystempåverkan. Dessa ekosystem är viktiga för klimatets naturliga balans, till exempel genom markfukt, reflektionsförmåga, lokala vädermönster och kol- och vattenkretslopp.
Och med Birgitt och Kasheidas uppfattning om klimatpåverkan påverkar elbilar
indirekt klimatet genom att deras produktion förändrar naturens funktion. Det kan ha stor betydelse för klimatets dynamik, eftersom naturen inte bara är passiv utan en aktiv del av klimatregleringen
Fortfarande så är miljöpåverkan för elbilsbatterier betydligt mindre än vad miljöpåverkan av förbränning och framställning av fossila bränslen.
Har lite olika "land"Intet skrev:
Odlar nog runt 30kvm blommor(dropp)
Ca 150kvm grönsaksland (spridare)
Ca 40kvm am,blåbär(dropp)
Sen 20kvm trädplantor( spridare vid behov)
Och ca 30kvm pumpor( kör ut vatten med vagn)
Och 10kvm växthus.(dropp)
Tyvärr har jag bra 200liter vattentunna.
Men jag har även en regnvattenbrunn som är på ca 1kubik.
Sen den byggdes för ca 10 år sen har jag inte haft nån "nytta" av den under sommaren.
Skulle det komma vatten i den så har ankorna fått ett bad upptappat.
Men under sommaren när det behövs så väntar den på sin premiär än.
Mot elmotorns runt 90 procent verkningsgrad står batteriernas 25-30 gånger lägre energikapacitet än bensin och diesel. Batterier väger ca 7 kg per kWh. Med 2 kWh förbrukning per mil krävs 140 kg batterier per tio mil. Redan 4-5 kg diesel eller bensin räcker.J Jorny skrev:En del. Men livstidsutsläppen för en elbil är ändå betydligt mindre än för en bensinbil, även om den laddas på kolkraft.
Så nu accepterar du helt plötsligt den föreliggande verkligheten?
Fortfarande så är miljöpåverkan för elbilsbatterier betydligt mindre än vad miljöpåverkan av förbränning och framställning av fossila bränslen.
Fast det spelar ju ingen roll när det gäller totalutsläppen. En elbil släpper ut otroligt mycket mindre, inräknat tillverkningsutsläppen, än en fossilbil över sin livslängd. Dessutom så går det brutna materialet från batterier att återvinna och använda igen, till skillnad från uppbränd olja. Dessutom så har både brytningen, transporten och förädlingen av fossila bränslen enormt stor påverkan på miljön och slukar enorma mängder energi.Suvi5700 skrev:
Vad utmärkt att du vill minska biltrafiken i våra städer, öka kollektivtrafikåkandet och få folk att gå mer. För visst vill du det? Om du på riktigt oroar dig för luftkvalitet?B Bitterhetsakademin skrev:
Jag väntar på inlägg om "men alla kan faktiskt inte åka kollektivt, tänk på familjen med treskiftsindustriarn och nattsköterskan, de måste faktiskt köra SUV genom innerstaden".J Jorny skrev:
Även om 4-5 liter flytande bränsle innehåller den energin så missar du 2 saker.Suvi5700 skrev:
140kilo batteri för 10mil. Invertern och elmotorn väger inte ens 100kg.
Så teoretiskt så väger en drivlina för 10mil elbil 240kg.
En flytande bränsle motor väger iallafall 150kg, växellåda runt 50kg.
Så denna drivlina väger runt 200kg +bränsle.
Men, elen "väger inget" och distribueras via ett stationärt system.
Flytande bränsle transporteras varje dag på vägarna.
Och innan de så åker den ofta båt till rafenaderiet.
De brukar glömma saker som pekar åt fel håll.A Alexn72 skrev:Även om 4-5 liter flytande bränsle innehåller den energin så missar du 2 saker.
140kilo batteri för 10mil. Invertern och elmotorn väger inte ens 100kg.
Så teoretiskt så väger en drivlina för 10mil elbil 240kg.
En flytande bränsle motor väger iallafall 150kg, växellåda runt 50kg.
Så denna drivlina väger runt 200kg +bränsle.
Men, elen "väger inget" och distribueras via ett stationärt system.
Flytande bränsle transporteras varje dag på vägarna.
Och innan de så åker den ofta båt till rafenaderiet.