Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Peter787 skrev:
Under vilken sten har du sovit i ett decennium ?

Vi som inte sovit, har sett Northvolt lura AP-fonderna på många miljarder, dessutom har de fått bidrag och lån utan säkerhet från svenska staten, EU och andra skattefinansierade bankomater.
Konkursen är väl inte klar än, men 2024 förlorade Northvolt 62 MILJARDER, i mars 2025 hade Northvolt 88 MILJARDER i skulder.
Sen har vi Stegra, som konkursar vilken dag som helst, med miljardskulder.
Stockholms Energi som, naturligtvis med statliga lån & bidrag, ska "fånga in CO2", 20 miljarder bortkastade av dina skattepengar.
Gigantiska vindsnurreskogar som trots massiva bidrag håller på att gå i konkurs.
T.ex. Skellefteå kraft som satsat 3.3 miljarder på vindsnurror, de tjänar 10 miljoner per år på dessa, så återbetalningstiden på investeringen är 330 ÅR.
Dessa är bara några exempel på idiotierna som pågår
Det är kul att leka med andras pengar.
Så det du säger är att man INTE tjänar pengar på den gröna omställningen?

Nu är jag förvirrad, vad är det som gäller?

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
Fairlane Fairlane skrev:
Att du och Suvi tror att det tar år innan hanteln träffar tårna säger en hel del om er kunskap om vetenskap.
Ja skämt fattar ni inte heller😮‍💨

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
kashieda kashieda skrev:
Jag vet inte hur forskning om framtiden ser ut. Vad menar ni med det uttrycket?

Jag kan dock en del om fysik, fysikaliska samband och modellering av fysikaliska system. Därav kan jag dra slutsatser om hur system i generella drag tenderar att utvecklas under givna förutsättningar.
Fattar du inte? Eller gör du dig dummare än du är? Det är ju ni som pratar om framtiden och att jorden eventuellt går under i framtiden om vi inte slutar att spotta ut Co2.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
Så det du säger är att man INTE tjänar pengar på den gröna omställningen?

Nu är jag förvirrad, vad är det som gäller?
Kan du citera texten där jag skriver att man inte tjänar pengar på grönt svammel, problemet är att hela upplägget är baserat på bedrägeri och lögner.

• Gilla
Diamant och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Var sak har sin tid och klimatalarmisterna har haft sina femton minuter i rampljuset. Tiden då ungdomarna i flock följde vårt klimathelgon, den heliga Greta som av Herren givits förmåga att se koldioxidutsläppen med blotta ögat är över. Efter att hon uppmärksammade Israels folkmord mot palestinierna är hon nu ute i kylan, persona non grata eller persona non Greta bland eliten. 😆
Bland gymnasieelever är klimatet idag en ickefråga förutom för några få procent av de tillfrågade.
med ditt synsätt borde klimatfrågan varit borta från rampljuset för länge sedan, då klimatproblem har funnit i fokus under lång tid. Alla minns väl James Hansens brandtal 1988 i senatsförhör i USA. IPCC har släppt rapporter sådär vart 6-8 år. Många stora katastrofer har hänt under tiden, men av någon outgrundlig anledning så finns klimatfrågan kvar. Det är märkligt att frågan fortfarande är aktuell????

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
med ditt synsätt borde klimatfrågan varit borta från rampljuset för länge sedan, då klimatproblem har funnit i fokus under lång tid. Alla minns väl James Hansens brandtal 1988 i senatsförhör i USA. IPCC har släppt rapporter sådär vart 6-8 år. Många stora katastrofer har hänt under tiden, men av någon outgrundlig anledning så finns klimatfrågan kvar. Det är märkligt att frågan fortfarande är aktuell????
Det kommer nya rapporter när frågan ska hamras in i folks medvetande.
Klimatet är ett lönsamt argument när politiker vill flytta fram sina positioner och öka makten över folket.
Fungerar inte det kan man försöka med en annan klassiker som brukar fungera: Men tänk på baaaarnen!!!!!!!!!
Det klimatindustriella komplexet har idag växt sig starkt och berikar sig på våra gemensamma skattemedel.
Allt kan idag motiveras med gröna argument.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
A Alexn72 skrev:
Nog för att den som kommer borra min brunn kommer tjäna pengar på det... Men om jag inte borrat brunnen så hade jag haft kvar de pengarna...
Som alltid... Den enas död den andres bröd...
Imorgon blir det regn. Så gå ut och samla upp lite i tunnor. Då kan du vattna dina grönsaker i sommar.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Fattar du inte? Eller gör du dig dummare än du är? Det är ju ni som pratar om framtiden och att jorden eventuellt går under i framtiden om vi inte slutar att spotta ut Co2.
Jorden går inte under. Troligen inte mänskligheten heller. Däremot kan det bli oerhörda problem med obeboeliga regioner, stora mängder klimatflyktingar och krig om mat och dricksvatten.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
B b8q skrev:
Jorden går inte under. Troligen inte mänskligheten heller. Däremot kan det bli oerhörda problem med obeboeliga regioner, stora mängder klimatflyktingar och krig om mat och dricksvatten.
Låter ju nästan som samma sak. Och att tro detta om framtiden anser ni vara forskning? Det är ingen som vet. Bara antagande.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Låter ju nästan som samma sak. Och att tro detta om framtiden anser ni vara forskning? Det är ingen som vet. Bara antagande.
Eftersom mycket i denna tråd numera är OT bjuder jag dig på en liknelse.

Tänk att du tar emot en bil med nyrenoverade bromsar och ska ta dig ner för en brant serpentinväg. Killen inne på macken säger att allt är ok och det är bara att gasa på men en av killarna på verkstan ropar till dig att han är nästan säker på att man inte hunnit att lufta systemet. Vad gör du nu, stiger ur och ber dem kolla eller ”spettar loss”?

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tonen i diskussionen har satts på en mycket låg nivå av några andra klimatförnekare.
Bara för att man tycker att någon annan skrivit något dumt behöver man inte använda det som alibi för att själ uttrycka sig illa.

BirgitS BirgitS skrev:
Utan ångmotorer och förbränningsmotorer kanske annan betydelsefull utveckling inte hade skett. Därför skulle det kunna vara dåligt om de inte hade uppfunnits. Vilket förstås inte betyder att det kan vara bäst att fasa ut dem nu, precis som oxar och hästar i jordbruket fasades ut.
Det beror väl på hur allvarligt man ser på klimathotet. En del verkar ju tro att det kommer att bli katastrof för mänskligheten, för dessa borde väl ändå en primitiv levnadsstandard vara bättre än denna katastrof. Frågan är väl vilken utveckling som varit så positiv att den övertrumfar katastrofen. Sen vänder sig väl inte detta riktigt till dig som av tidigare inlägg verkar anse att den allvarligaste konsekvensen av klimatförändringar är högre försäkringspremier. Men många andra har ju lite mer undergångsscenarier.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
P Pallewea skrev:
Eftersom mycket i denna tråd numera är OT bjuder jag dig på en liknelse.

Tänk att du tar emot en bil med nyrenoverade bromsar och ska ta dig ner för en brant serpentinväg. Killen inne på macken säger att allt är ok och det är bara att gasa på men en av killarna på verkstan ropar till dig att han är nästan säker på att man inte hunnit att lufta systemet. Vad gör du nu, stiger ur och ber dem kolla eller ”spettar loss”?
Väldigt off topic. Och en helt värdelös liknelse.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
Jag antar att Birgitt, Kasheida m.fl vurmar för elbilar.
Ett elbilsbatteri väger i snitt 500 kg vissa modeller mindre andra mer.
Hur mycket co2 tror ni det går åt för att tillverka dessa batterier?

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jag antar att Birgitt, Kasheida m.fl vurmar för elbilar.
Ett elbilsbatteri väger i snitt 500 kg vissa modeller mindre andra mer.
Hur mycket co2 tror ni det går åt för att tillverka dessa batterier?
Som om inte det skulle vara nog så bidrar de tunga elbilarna till kraftigt ökat vägslitage med mängder av fina partiklar som andas in och bidrar till ett betydande antal dödsfall per år enligt nyare forskning.

• Gilla
Diamant och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Imorgon blir det regn. Så gå ut och samla upp lite i tunnor. Då kan du vattna dina grönsaker i sommar.
Vattnar ca 1 kubik om dagen. Från juni till september.

Regntunnan innehåller 200liter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.