Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A Alexn72 skrev:
""Ett skyddsrum kan stå emot tryckvåg och splitter, brand, joniserande strålning och bråte från raserade hus. Skyddsrummet har ett eget ventilationssystem för att stänga ute giftiga gaser och radioaktivt damm.""
Vad vill du säga med detta inlägg?

• Haha
  • Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vad vill du säga med detta inlägg?
Att skyddsrum redan idag står emot efterspelet av kärnvapen

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Foskare säger det som dom som beviljar deras anslag vill att dom säger.
Hur vet du det?

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
G gaidin skrev:
Så talar bara någon som inte förstår forskning eller den vetenskapliga principen.
Jag är uppriktigt förvånad över hur många som vill skryta med sin okunnighet och helt öppet stoltserar med att man inte kan se sammanhang eller konsekvenser, inte ens försöker.
Just sammanhang och konsekvenser det är vad du och många saknar. Ni kan inte få in i er hjärna att folk tjänar enorma pengar på klimathysterin.

• Haha
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Just sammanhang och konsekvenser det är vad du och många saknar. Ni kan inte få in i er hjärna att folk tjänar enorma pengar på klimathysterin.
Hur vet du det?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Suvi5700
A Alexn72 skrev:
De du skriver har jag inte påstått.
Utan att varken forska i ämnet eller jobba inom det så klarar jag av att se logik i vad som händer och konsekvenserna av det.
Så varför inte vara lite försiktig i sin framfart?

Du verkar vara på helt andra spåret, skit i vilket, släpp ut så mycket man kan för att det ändå inte påverkar.
Man slutade med freon för man upptäckte att det var dåligt för ozonskiktet...
Men det verkar också vara ett dumt beslut enligt dig. Jag kan inte veta om forskningen talar sanning om tjockleken på ozonet håller på att reparera sig men bara för att jag inte kan mäta så är det väl ändå rimligt att det stämmer.

Jag har inte sett med egna ögon att jorden är rund heller men tro det eller ej så tror jag på vetenskapen även här.

Men om vi återgår till att det saknats vatten, vad är ditt råd till mig om jag inte haft ekonomi till att borra ny brunn?
Sälja huset och flytta in till stan och börja skriva förnekelse på nätet...?
Självklart ska vi vara rädda om natur och miljö och inte släppa ut onödigheter.
Men det har inget med klimatet att göra.
Att brunnar sinar är inget nytt och inget unikt för dig. Jag har inget att invända mot att du borrar ny brunn och vattnar. Men blanda inte in klimatet i det.

Suvi5700
A Alexn72 skrev:
""Ett skyddsrum kan stå emot tryckvåg och splitter, brand, joniserande strålning och bråte från raserade hus. Skyddsrummet har ett eget ventilationssystem för att stänga ute giftiga gaser och radioaktivt damm.""
[länk]

Men som du säger, att klara en direkt träff är inte realistiskt men med avstånd från eventuell explosion så är det rimligt att klara sig.
Vad har detta med klimatfrågan att göra?

L lbgu skrev:
Problemet med detta är att det finns en massa andra risker i framtiden som kan hända med någon liten sannolikhet.
Drt finns t ex en risk att krocka när man åker bil. Med din logik ska man inte ha krockzoner, airbags eller säkerhetsbälten i bilarna, för de kostar mer att tillverka och man kan ju inte veta om just den här bilen kommer att krocka.

Dessutom kan det ju bli en DÖDSFÄLLA om bilen börjar BRINNA medan man kör ner i en sjö och man DRUNKNAR.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nog för att den som kommer borra min brunn kommer tjäna pengar på det... Men om jag inte borrat brunnen så hade jag haft kvar de pengarna...
Som alltid... Den enas död den andres bröd...

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vad har detta med klimatfrågan att göra?
Precis, varför tog du upp det att börja med?

Suvi5700
A Alexn72 skrev:
Nog för att den som kommer borra min brunn kommer tjäna pengar på det... Men om jag inte borrat brunnen så hade jag haft kvar de pengarna...
Som alltid... Den enas död den andres bröd...
Du har väldigt svårt att skilja på olika saker märker jag.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Kan "vi" inte?
Jo, folk tjänar pengar på klimatanpassning på samma sätt som andra tjänar pengar på att sälja dieselmotorer och brännolja.

Tjänar inte du pengar? De flesta gör det och företag som sysslar med klimatanpassning också. Skulle det vara bättre om de gick med förlust?

Att forskare ljuger om forskning är väl ändå inte samma sak?

Ta ett enkelt sammanhang; Du öppnar ditt kalla kylskåp, till en början blir det lite svalare i köket, skönt en sommardag, eller hur? Efter ett tag börjar kompressorn i kylen gå hårdare för kylan stannar ju inte kvar i skåpet utan åker ut i rummet. Kompressorn drar ström så det som hänt är att energiförbrukningen går upp och energin skall ju ta vägen någonstans och entropins lagar ger att den kommer att bli värme.

Men om jag frågar ett barn om det blir varmare i köket om man har kylskåpet öppet så skrattar det bara.
Precis som närsynta gör när de får höra att en global uppvärmning kan ge kallare klimat i Sverige.

Det saknas långsiktigt tänkande, förmåga att dra slutsatser och en dövhet mot förändringar.

Detta är egentligen inte en diskussion, jag har rätt och du har fel, det är inte svårare än så. Att du inte ser det är ditt problem, inte mitt.

• Älska
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700
kashieda kashieda skrev:
Precis, varför tog du upp det att börja med?
Jag har inte pratat om skyddsrum. Nu rör du ihop det igen

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Dessutom kan det ju bli en DÖDSFÄLLA om bilen börjar BRINNA medan man kör ner i en sjö och man DRUNKNAR.
Nej nej. Inte om han kör ner i Vombsjön😀.

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Självklart ska vi vara rädda om natur och miljö och inte släppa ut onödigheter.
Men det har inget med klimatet att göra.
Att brunnar sinar är inget nytt och inget unikt för dig. Jag har inget att invända mot att du borrar ny brunn och vattnar. Men blanda inte in klimatet i det.
Nu var det iförsig inte alls de som var grejen...

Det har slutat regna under sommaren, tillfälligt eller ej.
Vatten behövs för att leva och odla.
Nivån på det vattnet som finns tillgängligt i marken har sjunkit, till följd av mindre nederbörd under sommaren.

Men trots att det regnar mindre på sommaren har jag även lagt mer dränering i marken för på vår och höst är det översvämning istället...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.