54 785 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Skall analogin vara relevant så får du nog lägga till premissen att någon redan avfyrat ett kärnvapen som är på väg.L lbgu skrev:skrev kärnvapensäkra skyddsrum. Så gott som alla (finns väl några för riksdag, militärledning kanske) skyddsrum är inte vad man kan kalla kärnvapensäkra då de ligger i källarnivå. Sen lär de inte ha kapacitet för att folk ska kunna leva i dem tillräckligt länge för att det ska vara 'ofarligt' att gå ut.
Detta var ett exempel på att man inte kan hålla på att försäkra sig för alla möjliga faror i framtiden.
Med klimatförnekarens inställning så lägger vi allt hopp till att missilen skall gå sönder på vägen.
Redigerat:
Jag tror Suvi5700 nu kommer att sprida sin hatpropaganda mot Autoliv nu, tänk vad pengar de har tjänat på att sälja säkerhetsbälte.Fairlane skrev:
Tjäna pengar på andras rädsla endast p g a forskningsresultat! Så kan vi inte ha det!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Är det svårt att förstå att ingenjörskonst och teknikutveckling både har lett till bra och dåliga saker?L lbgu skrev:Fast alla ni som är så oroliga för klimatförändringar måste ju inse att det är tack vare alla dessa forskare som vi släpper ut så mycket CO2. Ni borde ju anse att det vore bäst om aldrig ångmaskinen uppfunnits och vi fortfarande använde hästar/oxar för att dra plogen. Av någon anledning så tror jag att ni ändå innerst inne är tacksamma för all denna utveckling även om den lett till klimatförändringar. Eller?
Är det problem med att hålla två tankar i huvudet igen?
Eller längtar du tillbaks till tiden då man använde en massa asbest och radonhaltiga material i husen?
Jag har inga problem att förstå det. Men hade jag trott att CO2 utsläpp skulle leda till katastrof så skulle jag antagligen tycka att teknologier som ångmaskin och förbränningsmotorn aldrig borde uppfunnits.BirgitS skrev:
Vilket trevligt sätt du har.BirgitS skrev:
Varför skulle jag det? Tror du verkligen på det du skriver, eller vill du bara förolämpa?BirgitS skrev:
Eftersom jag inte bryr mig så mycket om ditt sätt att skriva och förolämpa folk. Att någon barnslig snubbe skriver "moget" till mig är inget jag bryr mig om.Suvi5700 skrev:
Snarare så spär det på mina fördomar om att klimatförnekare är obildade och korttänkta. Vanligtvis umgås jag inte med den typen av människor så det är ganska intressant att se. Ibland undrar jag om ni finns i verkligheten men efter att ha träffat en snubbe, som jag faktisk träffar ganska ofta, som dissar vaccin, vurmar för Putin, alltid har ett lock framför kameran på mobilen och ber mig stänga av min mobil om han skall "prata allvar". Han är dessutom övertygad om att Mossad är ute efter honom efter att han sett en drönare skuta en snubbe på 9:e våningen med en 9mm kula. Han tror inte att jorden är platt, han är faktiskt en f d sjökapten så det har han koll på men allt annat är en konspiration. Jag tror jag skall fråga honom om månlandningen nästa gång jag träffar honom, jag vet inte var han står där.
Han tror dock på att klimatförändringarna är skapade av människor men det är inte CO2, det är chemtrails.
Dessutom är det ju folk som läser i tråden och de förtjänar ju sakliga argument i stället för "du svamlar" o s v. Alla är ju inte obildbara.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Antingen så missförstod du vad jag skrev eller så tänker vi helt olika om vad som är bra eller inte.Suvi5700 skrev:
Jag tog ett exempel på något som växte så det knakade pga missnöje. I det exemplet var det inget bra som kom ut av det. Det finns andra exempel där missnöje skapar något som växer så det knakar, där det ger något bra, exempelvis Baltikums frigörelse från Intets vänner i öst.
Dvs jag skrev bara att det inte behöver vara något vettigt bara för att det växer så det knakar. Jag jämförde inte alternativmedia med nazismen.
Så antingen missförstod du vad jag skrev, eller så tycker du inte att det var dåligt det som skedde i Tyskland på 30-talet, det är upp till dig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Sen är det ju frågan om s.k. alternativmedia verkligen växer så det knakar eller om det bara är vad någon tror därför att någon som jobbar för dem har sagt det (att man ska följa pengarna tycks bara gälla andra). Personen som påstod det har ju inte visat någon objektiv statistik om det.Alfredo skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Tonen i diskussionen har satts på en mycket låg nivå av några andra klimatförnekare.L lbgu skrev:Jag har inga problem att förstå det. Men hade jag trott att CO2 utsläpp skulle leda till katastrof så skulle jag antagligen tycka att teknologier som ångmaskin och förbränningsmotorn aldrig borde uppfunnits.
Vilket trevligt sätt du har.
Varför skulle jag det? Tror du verkligen på det du skriver, eller vill du bara förolämpa?
Utan ångmotorer och förbränningsmotorer kanske annan betydelsefull utveckling inte hade skett. Därför skulle det kunna vara dåligt om de inte hade uppfunnits. Vilket förstås inte betyder att det kan vara bäst att fasa ut dem nu, precis som oxar och hästar i jordbruket fasades ut.
Mitt intryck av s.k. Alterntivmedia är de har svårt med finasieringen, där kanalerna dör ut. Jag tolkar detta som att alternativ media inte inte växer.
Det vet inte jag heller. Jag vet dock att personer i min närhet på ett direkt läskigt sätt har börjat avfärda etablerad vetenskap och i stället tror på den nutida varianten av vitter och älvor... Tänk anti-vaxx och att vägra mammografi för att det dödar, som exempel.BirgitS skrev:
En TV-apparat är otänkbart men föreläsningar på TikTok konsumeras gärna...