Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
kashieda kashieda skrev:
Nä, men du har väl kvar dina Fermenta?
Nix, jag sålde med vinst innan den ickeexisterande doktorshatten avslöjades.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
En sommar för ungefär 15 år sedan minns jag det kom enorma mängder regn . Det var parkeringsgarage i Malmö som blev översvämmade och bilar fördärvade.
Sedan dess har något liknande inte hänt.
Och jag kan faktiskt inte minnas några sådana extrema regnväder sedan dess.
Med klimatförändringar borde dom ju ha ökat och blivit vanligare.
Påminner mig om när idioten Trump slängde ur sig kommentaren som var i stil med ”vadå global uppvärmning? Önskar att det vore varmare!” När det var en köldknäpp och snöstorm i USA.

Lokala variationer förekommer alltid. Det är därför det finns forskare som utför globala och mer omfattande studier. Löjligt att jämföra med sura svenne klimatförnekares personliga upplevelser och slutsatser… 🥹

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Nix, jag sålde med vinst innan den ickeexisterande doktorshatten avslöjades.
Så du gick på bluffen som den vältalige charlatanen genomförde.

Tänk om du lärt dig att göra med de som sprider ovetenskap i klimatfrågan, men så långt räckte det tydligen inte.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Helt rätt. Skillnad på väder och klimat.
Klimat är väder på 30 år ungefär.
Lokalt och globalt klimat har i alla tider förändrats. Oavsett om det funnits människor eller gräsbetande djur som fiser.
Min fasta övertygelse är att klimatet kan vi inte påverka.
När man har fel om vilken rad som blir vinnare på lotto så fortsätter livet som vanligt om man har fel.

Men skulle mänskligheten ha fel om sin påverkan så kanske det inte dröjer länge innan jorden blivit obebolig...
Det tråkiga om de sker är att de är stor risk att livet mer eller mindre tar stopp där.

Så vad du tror eller inte kanske inte är någon som bryr sig om. Men lite försiktighet inför framtiden skulle väl vara på sin plats.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P
A Alexn72 skrev:
När man har fel om vilken rad som blir vinnare på lotto så fortsätter livet som vanligt om man har fel.

Men skulle mänskligheten ha fel om sin påverkan så kanske det inte dröjer länge innan jorden blivit obebolig...
Det tråkiga om de sker är att de är stor risk att livet mer eller mindre tar stopp där.

Så vad du tror eller inte kanske inte är någon som bryr sig om. Men lite försiktighet inför framtiden skulle väl vara på sin plats.
Dina åsikter kan väl klassas som mänsklig Hybris, om man är lite snäll.
Jorden har sett många omvälvande förändringar, inga som några människor hade kunnat påverka om vi funnits då.
Som exempel istider med kilometertjocka lager av inlandsis över stora delar av Nordeuropa och Nordamerika.

Suvi5700
A Alexn72 skrev:

Det måste vara hemskt att leva i skräck som du verkar göra.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Dina åsikter kan väl klassas som mänsklig Hybris, om man är lite snäll.
Jorden har sett många omvälvande förändringar, inga som några människor hade kunnat påverka om vi funnits då.
Som exempel istider med kilometertjocka lager av inlandsis över stora delar av Nordeuropa och Nordamerika.
du måste vara tidsoptimist, för du verkar inte ha någon som helst kunskap om hur de lång tid förändringen tar i de naturliga processerna, jämfört med vad vi just nu åstadkommer genom påverkan på klimatet genom de fossila utsläppen?

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Å ena sidan har vi dessa gamla minnen

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
En sommar för ungefär 15 år sedan minns jag det kom enorma mängder regn . Det var parkeringsgarage i Malmö som blev översvämmade och bilar fördärvade.
Sedan dess har något liknande inte hänt.
Och jag kan faktiskt inte minnas några sådana extrema regnväder sedan dess.
Med klimatförändringar borde dom ju ha ökat och blivit vanligare.
Å andra sidan finns IPCC som utvärderar aktuell klimatforskning vart sjätte år. IPCC består av ca 1000 klimatforskare från olika länder som granskar och sammanställer forskningsrapporter från hela världen, underlaget består av ca 18000 vetenskapliga artiklar. IPCC bedriver ingen egen forskning.

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/allt-du-behover-veta-sa-funkar-fn-s-klimatpanel/

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
trähandtag trähandtag skrev:
du måste vara tidsoptimist, för du verkar inte ha någon som helst kunskap om hur de lång tid förändringen tar i de naturliga processerna, jämfört med vad vi just nu åstadkommer genom påverkan på klimatet genom de fossila utsläppen?
Tvärt om, det kan gå väldigt snabbt som när kometen slog ner i det som idag kallas Mexikanska golfen för 66 miljoner år sedan och förändrade klimatet över hela jorden.

P Peter787 skrev:
Tvärt om, det kan gå väldigt snabbt som när kometen slog ner i det som idag kallas Mexikanska golfen för 66 miljoner år sedan och förändrade klimatet över hela jorden.
Och hur gick det för livet på jorden då?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det måste vara hemskt att leva i skräck som du verkar göra.
Det måste vara bekvämt att inte förstå, som du lever.

Skippar du säkerhetsbälte också?

• Haha
Suvi5700
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
Och hur gick det för livet på jorden då?
Googla, som andra.

P Peter787 skrev:
Googla, som andra.
Duktigt jobbat. Kan du låta bli att bryta mot forumreglerna?

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Googla, som andra.
Ja, du vet ju tydligen inte, varken hur det gick för livet på jorden eller hur forumsreglerna är skrivna.

Jag kan inte detaljerna men det blev ju ett massutdöende på både växter och djur. Det känns spontant som att vi borde undvika att skapa ett liknande scenario själva.

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Jag skulle vilja lägga till att du är världens sämsta debattör på detta fora.
"Att döma människan till att inte få något sagt utan att det förvrängs, missförstås och skapar split och hat är ett straff värdigt en krets i Dantes helvete."

Göran Rosenberg i boken "I lögnens tid"

• Gilla
Tabors39 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.