54 782 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Påminner mig om när idioten Trump slängde ur sig kommentaren som var i stil med ”vadå global uppvärmning? Önskar att det vore varmare!” När det var en köldknäpp och snöstorm i USA.Suvi5700 skrev:
En sommar för ungefär 15 år sedan minns jag det kom enorma mängder regn . Det var parkeringsgarage i Malmö som blev översvämmade och bilar fördärvade.
Sedan dess har något liknande inte hänt.
Och jag kan faktiskt inte minnas några sådana extrema regnväder sedan dess.
Med klimatförändringar borde dom ju ha ökat och blivit vanligare.
Lokala variationer förekommer alltid. Det är därför det finns forskare som utför globala och mer omfattande studier. Löjligt att jämföra med sura svenne klimatförnekares personliga upplevelser och slutsatser… 🥹
När man har fel om vilken rad som blir vinnare på lotto så fortsätter livet som vanligt om man har fel.Suvi5700 skrev:
Men skulle mänskligheten ha fel om sin påverkan så kanske det inte dröjer länge innan jorden blivit obebolig...
Det tråkiga om de sker är att de är stor risk att livet mer eller mindre tar stopp där.
Så vad du tror eller inte kanske inte är någon som bryr sig om. Men lite försiktighet inför framtiden skulle väl vara på sin plats.
Dina åsikter kan väl klassas som mänsklig Hybris, om man är lite snäll.A Alexn72 skrev:När man har fel om vilken rad som blir vinnare på lotto så fortsätter livet som vanligt om man har fel.
Men skulle mänskligheten ha fel om sin påverkan så kanske det inte dröjer länge innan jorden blivit obebolig...
Det tråkiga om de sker är att de är stor risk att livet mer eller mindre tar stopp där.
Så vad du tror eller inte kanske inte är någon som bryr sig om. Men lite försiktighet inför framtiden skulle väl vara på sin plats.
Jorden har sett många omvälvande förändringar, inga som några människor hade kunnat påverka om vi funnits då.
Som exempel istider med kilometertjocka lager av inlandsis över stora delar av Nordeuropa och Nordamerika.
Det måste vara hemskt att leva i skräck som du verkar göra.A Alexn72 skrev:När man har fel om vilken rad som blir vinnare på lotto så fortsätter livet som vanligt om man har fel.
du måste vara tidsoptimist, för du verkar inte ha någon som helst kunskap om hur de lång tid förändringen tar i de naturliga processerna, jämfört med vad vi just nu åstadkommer genom påverkan på klimatet genom de fossila utsläppen?P Peter787 skrev:
Å ena sidan har vi dessa gamla minnen
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/allt-du-behover-veta-sa-funkar-fn-s-klimatpanel/
Å andra sidan finns IPCC som utvärderar aktuell klimatforskning vart sjätte år. IPCC består av ca 1000 klimatforskare från olika länder som granskar och sammanställer forskningsrapporter från hela världen, underlaget består av ca 18000 vetenskapliga artiklar. IPCC bedriver ingen egen forskning.Suvi5700 skrev:
En sommar för ungefär 15 år sedan minns jag det kom enorma mängder regn . Det var parkeringsgarage i Malmö som blev översvämmade och bilar fördärvade.
Sedan dess har något liknande inte hänt.
Och jag kan faktiskt inte minnas några sådana extrema regnväder sedan dess.
Med klimatförändringar borde dom ju ha ökat och blivit vanligare.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/allt-du-behover-veta-sa-funkar-fn-s-klimatpanel/
Redigerat:
Tvärt om, det kan gå väldigt snabbt som när kometen slog ner i det som idag kallas Mexikanska golfen för 66 miljoner år sedan och förändrade klimatet över hela jorden.trähandtag skrev:
Ja, du vet ju tydligen inte, varken hur det gick för livet på jorden eller hur forumsreglerna är skrivna.P Peter787 skrev:
Jag kan inte detaljerna men det blev ju ett massutdöende på både växter och djur. Det känns spontant som att vi borde undvika att skapa ett liknande scenario själva.