54 782 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Finns råd inom forskning hur man kan hantera detSuvi5700 skrev:
https://forskning.se/2026/01/27/psykologin-bakom-klimatangest/
När du tvärsäkert skriver "alla/ingen" så skjuter du dig själv i foten eftersom du naturligtvis har noll koll på vad var enda en i den diffusa skaran tror sig kommit fram till.BirgitS skrev:
Noll koll, som sagt var!BirgitS skrev:
Fast deras ingång är ju att barnen SKA vara oroliga, är de inte det behöver barnen behandling.A AndersS skrev:
Vad väntar härnäst, omskolningsläger á la Kina ?
"
En av dem är Marlis Wullenkord, forskare i miljöpsykologi vid Lunds universitet.
År 2021 lade hon fram en avhandling om psykologiska orsaker till klimatförnekelse, såsom känsloreglering och skydd av privilegier. I dag är hon involverad i flera projekt på samma tema, bland annat om ungas känslor om och distansering till klimatfrågan.
"
Suvi5700 skrev:
Inte hemskt alls. Jag har ekonomi till att borra en djupare brunn för att ändå få vatten mitt i sommaren.P Peter787 skrev:
De senaste 5-10åren så går det inte längre att odla i trädgårdslandet och bara förlita sig på vatten från himmeln.
Men generationen innan mig vattnade inte och levde ändå på sin bit mark.
Om det beror på klimatet, vädret, gudar eller kokuspokus kan vi vara överens om att de finns många åsikter om.
Men för den som inte kan borra en ny brunn och är helt beroende av att kunna odla sin mat och står inför samma dilemma så ser framtiden inte lika munter ut.
Precis tvärt emot dig så säger jag att jag inte vet med 100% säkerhet vad det beror på. Men om forskningen pekar mot något så är inte min första tanke att ifrågasätta den.
Kan jag då göra justeringar för det bättre och utan direkt påverkan för min del så... Varför inte.
Jag citerade ett inlägg om oro hos barn och det finns forskningsrapport om det som inlägget berör, så enkelt var det.P Peter787 skrev:Fast deras ingång är ju att barnen SKA vara oroliga, är de inte det behöver barnen behandling.
Vad väntar härnäst, omskolningsläger á la Kina ?
"
En av dem är Marlis Wullenkord, forskare i miljöpsykologi vid Lunds universitet.
År 2021 lade hon fram en avhandling om psykologiska orsaker till klimatförnekelse, såsom känsloreglering och skydd av privilegier. I dag är hon involverad i flera projekt på samma tema, bland annat om ungas känslor om och distansering till klimatfrågan.
"
Var och en får välja att läsa artikel eller hela rapporten.
Eller kommentera att den är felaktig.😃
Det är tragiskt. Hur är det relevant för tråden?P Peter787 skrev:
Tror du själv på det?A Alexn72 skrev:
Varma och torra sommrar har alltid kommit och gått. Jag ser varje sommar böndernas åkrar frodas utan bevattning annat än uppifrån.
Visst vissa år torrare med mindre näring och energi. Andra tvärtom.