54 760 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Man kan inte producera olja ur sten. Olja är ett kolväte. Varken kol eller väte finns i sten. Man kan inte skapa grundämnen på det viset. Olja bildas när vissa sorters biologiskt material utsätts för högt tryck och hög temperatur under lång tid.I Incinerator skrev:Enligt vissa forskare så "produceras" olja hela tiden i jordens inre så bara vi håller förbrukningen lägre än produktionen så kommer oljan aldrig att ta slut.
Det gick en serie teknikprogram på Kunskapskanalen för några månader sedan där man bevisade denna tesen genom att lägga krossad sten i vatten och utsätta detta för ett antal hundra bars tryck och då fick man olja i vattnet.
Däremot kan man få fram "röcko" som är litet oljigt och uppstår när järnmineraler ur krossäd sten bryts ned av bakterier. Finns i vart-varannat utfallsdike i Österbotten. Som du kanske vet har inte våra utfallsdiken givit upphov till någon oljeindustri.
Heter denna "forskare" möjligen Gandalf?I Incinerator skrev:Enligt vissa forskare så "produceras" olja hela tiden i jordens inre så bara vi håller förbrukningen lägre än produktionen så kommer oljan aldrig att ta slut.
Det gick en serie teknikprogram på Kunskapskanalen för några månader sedan där man bevisade denna tesen genom att lägga krossad sten i vatten och utsätta detta för ett antal hundra bars tryck och då fick man olja i vattnet.
BirgitS skrev:
Det är ju här du märker ord. Varken jag eller någon annan har påstått att någon forskare har sagt att alla skyfall, översvämningar, jordskred etc. beror på klimatförändringar.BirgitS skrev:
Nästan alla skador som uppstår pga. stormar, översvämningar och jordskred beror på att de som byggt eller anlagt något på platsen inte kontrollerat förutsättningarna på platsen, regn, stormar och jordskred har förekommit sen tidens begynnelse.BirgitS skrev:
Du vill verkligen inte förstå, eller hur?P Peter787 skrev:
I Igelknorr skrev:
Synonymer till anekdot
- kort berättelse, rolig historia, skämthistoria, historia, lustig episod, vits, historiett, kortberättelse, berättelse
😂😆
Kom med metastudier själv istället för att bryta mot forumets regler och kräva att andra letar upp det åt dej!!I Igelknorr skrev:
I detta programmet så visade man i labbet hur det hände i naturen och oljan som kom fram fanns bunden i den krossade stenen, jag har sökt på SVT Play men det ser tyvärr inte ut att ligga kvar.H heimlaga skrev:Man kan inte producera olja ur sten. Olja är ett kolväte. Varken kol eller väte finns i sten. Man kan inte skapa grundämnen på det viset. Olja bildas när vissa sorters biologiskt material utsätts för högt tryck och hög temperatur under lång tid.
Däremot kan man få fram "röcko" som är litet oljigt och uppstår när järnmineraler ur krossäd sten bryts ned av bakterier. Finns i vart-varannat utfallsdike i Österbotten. Som du kanske vet har inte våra utfallsdiken givit upphov till någon oljeindustri.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Du har uppenbarligen inte förstått. Jag har inte påstått att ni har påstått något sånt.Suvi5700 skrev:
Peter787 försöker få det till att inga skyfall, översvämningar, jordskred har något att göra med att temperaturen stiger. Detta för att sånt har inträffat förr.
Det jag då påpekar är just att det inte är något konstigt med att det har inträffat förr, och inte heller något konstigt med att de kan inträffa nu utan att stigande temperaturer är inblandade.
Men sen är det så att stigande temperaturer gör att sådana händelser kan bli svårare än de hade blivit annars. Jag har redan skrivit ett inlägg om varför och vilka grundläggande egenskaper i verkligheten som det bygger. Egenskapen att mer vattenånga avdunstar från en vattenyta ju varmare vattnet kan vem som helst kan se själv hemma vid matlagning. Det är normal kunskap hos husägare att veta skillnaden mellan absolut fuktighet och relativ fuktighet samt hur de förhåller sig till varandra, det är den andra egenskapen som är inblandad. Har du några problem med att förstå och hålla med om de två egenskaperna?
Se ovan.P Peter787 skrev:
Och ändå är du så noga med att få det till att någon sagt att alla forskare påstår att alla skyfall, översvämningar, jordskred etc. beror på klimatförändringar.BirgitS skrev:
Du har uppenbarligen inte förstått. Jag har inte påstått att ni har påstått något sånt.
Peter787 försöker få det till att inga skyfall, översvämningar, jordskred har något att göra med att temperaturen stiger. Detta för att sånt har inträffat förr.
Det jag då påpekar är just att det inte är något konstigt med att det har inträffat förr, och inte heller något konstigt med att de kan inträffa nu utan att stigande temperaturer är inblandade.