Status
Inte öppen för fler kommentarer.
I Incinerator skrev:
Enligt vissa forskare så "produceras" olja hela tiden i jordens inre så bara vi håller förbrukningen lägre än produktionen så kommer oljan aldrig att ta slut.
Det gick en serie teknikprogram på Kunskapskanalen för några månader sedan där man bevisade denna tesen genom att lägga krossad sten i vatten och utsätta detta för ett antal hundra bars tryck och då fick man olja i vattnet.
Man kan inte producera olja ur sten. Olja är ett kolväte. Varken kol eller väte finns i sten. Man kan inte skapa grundämnen på det viset. Olja bildas när vissa sorters biologiskt material utsätts för högt tryck och hög temperatur under lång tid.

Däremot kan man få fram "röcko" som är litet oljigt och uppstår när järnmineraler ur krossäd sten bryts ned av bakterier. Finns i vart-varannat utfallsdike i Österbotten. Som du kanske vet har inte våra utfallsdiken givit upphov till någon oljeindustri.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Enligt vissa forskare så "produceras" olja hela tiden i jordens inre så bara vi håller förbrukningen lägre än produktionen så kommer oljan aldrig att ta slut.
Det gick en serie teknikprogram på Kunskapskanalen för några månader sedan där man bevisade denna tesen genom att lägga krossad sten i vatten och utsätta detta för ett antal hundra bars tryck och då fick man olja i vattnet.
Heter denna "forskare" möjligen Gandalf?
 
  • Haha
  • Arg
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
För femtielfte gången: Ingen relevant forskare påstår att alla skyfall, översvämningar, jordskred etc. beror på klimatförändringar. Det är bara klimatförnekare som påstår det.

Det handlar i stället om ökade risker.
BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt då?
Det är ju här du märker ord. Varken jag eller någon annan har påstått att någon forskare har sagt att alla skyfall, översvämningar, jordskred etc. beror på klimatförändringar.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Allt kan skyllas på CO2, än är inte den siste idioten född.
Nä, ni finns ju här.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Jävlar vad du tragglar!
Näring för växter innehåller normalt: N, P, K i olika andelar beroende på vad man vill ha för resultat.
Gläm inte även Cu, Fe, Ca, .. som spårämnen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
För femtielfte gången: Ingen relevant forskare påstår att alla skyfall, översvämningar, jordskred etc. beror på klimatförändringar. Det är bara klimatförnekare som påstår det.

Det handlar i stället om ökade risker.
Nästan alla skador som uppstår pga. stormar, översvämningar och jordskred beror på att de som byggt eller anlagt något på platsen inte kontrollerat förutsättningarna på platsen, regn, stormar och jordskred har förekommit sen tidens begynnelse.
 
  • Gilla
Diamant och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Nästan alla skador som uppstår pga. stormar, översvämningar och jordskred beror på att de som byggt eller anlagt något på platsen inte kontrollerat förutsättningarna på platsen, regn, stormar och jordskred har förekommit sen tidens begynnelse.
Du vill verkligen inte förstå, eller hur?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I
I Igelknorr skrev:
Kan du inte bara läsa wikipediaartikeln om ozonhålet? [länk]


Du missar hela mitt inlägg, kom med lite metastudier istället för att svamla.

Svamlar förvarande, kom med studier.
Kom med metastudier själv istället för att bryta mot forumets regler och kräva att andra letar upp det åt dej!!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
I
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jag vet det. Men frågan kvarstår. Tillsätter man extra kväve i takt att man tillsätter extra co2?
Det har jag inte frågat när jag har varit och handlat, har du??
 
I
BirgitS BirgitS skrev:
Fast nu är ju förbrukningen mycket högre än nybildningen.
Visst är den det men det kan man lösa med att tillverka bränsle utan att behöva plocka upp det ur marken, Audi har gjort detta i minst 15 år på experimentstadiet, gas, bensin och diesel.
 
I
H heimlaga skrev:
Man kan inte producera olja ur sten. Olja är ett kolväte. Varken kol eller väte finns i sten. Man kan inte skapa grundämnen på det viset. Olja bildas när vissa sorters biologiskt material utsätts för högt tryck och hög temperatur under lång tid.

Däremot kan man få fram "röcko" som är litet oljigt och uppstår när järnmineraler ur krossäd sten bryts ned av bakterier. Finns i vart-varannat utfallsdike i Österbotten. Som du kanske vet har inte våra utfallsdiken givit upphov till någon oljeindustri.
I detta programmet så visade man i labbet hur det hände i naturen och oljan som kom fram fanns bunden i den krossade stenen, jag har sökt på SVT Play men det ser tyvärr inte ut att ligga kvar.
 
I
kashieda kashieda skrev:
Gläm inte även Cu, Fe, Ca, .. som spårämnen.
Mg också och efter att man reducerade svavelinnehållet i Eo och troligen även i diesel så är det brist på svavel i vissa odlingsmarker.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det är ju här du märker ord. Varken jag eller någon annan har påstått att någon forskare har sagt att alla skyfall, översvämningar, jordskred etc. beror på klimatförändringar.
Du har uppenbarligen inte förstått. Jag har inte påstått att ni har påstått något sånt.

Peter787 försöker få det till att inga skyfall, översvämningar, jordskred har något att göra med att temperaturen stiger. Detta för att sånt har inträffat förr.
Det jag då påpekar är just att det inte är något konstigt med att det har inträffat förr, och inte heller något konstigt med att de kan inträffa nu utan att stigande temperaturer är inblandade.

Men sen är det så att stigande temperaturer gör att sådana händelser kan bli svårare än de hade blivit annars. Jag har redan skrivit ett inlägg om varför och vilka grundläggande egenskaper i verkligheten som det bygger. Egenskapen att mer vattenånga avdunstar från en vattenyta ju varmare vattnet kan vem som helst kan se själv hemma vid matlagning. Det är normal kunskap hos husägare att veta skillnaden mellan absolut fuktighet och relativ fuktighet samt hur de förhåller sig till varandra, det är den andra egenskapen som är inblandad. Har du några problem med att förstå och hålla med om de två egenskaperna?
P Peter787 skrev:
Nästan alla skador som uppstår pga. stormar, översvämningar och jordskred beror på att de som byggt eller anlagt något på platsen inte kontrollerat förutsättningarna på platsen, regn, stormar och jordskred har förekommit sen tidens begynnelse.
Se ovan.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Du har uppenbarligen inte förstått. Jag har inte påstått att ni har påstått något sånt.

Peter787 försöker få det till att inga skyfall, översvämningar, jordskred har något att göra med att temperaturen stiger. Detta för att sånt har inträffat förr.
Det jag då påpekar är just att det inte är något konstigt med att det har inträffat förr, och inte heller något konstigt med att de kan inträffa nu utan att stigande temperaturer är inblandade.
Och ändå är du så noga med att få det till att någon sagt att alla forskare påstår att alla skyfall, översvämningar, jordskred etc. beror på klimatförändringar.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.