Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Vi har ett litet problem hemma. Hela nedervåningen (som är ca 90 kvm) är öppen planlösning och det ligger ett enda stort golv där förutom på toaletten. (det som syns på bilderna) I mitten av golvet från toaletten på ena sidan till köksskåpet på andra sidan har nu två rader av klickgolvet börjat dela sig. Det har även som jag försökt illustrera med det upp och ner vända V börjat bukta i samma område som där brädorna delar sig. Dock bara i mitten av rummet. Har läst att det kan vara för lite utrymme runt om så golvet kan röra sig men det upplever jag inte att det är. Golvet har ungefär 1 cm runt om där jag kollat. Golvet gjorde likande en sommar för 3 år sedan när det var väldigt varmt och då kollade jag. Nu har det varit hyfsat bra sen dess tills i höstas när det började bli kallare och nu när det är jättekallt ute så är det värre än någonsin.
OM det ändå är utrymmet runt om som är problemet, vad gör jag då?
Om det inte är det som är problemet, vad skulle det i så fall kunna vara?
Troligen för stor yta, i instruktionen till golvet står det hur långt och brett man får lägga golvet utan att göra en skarv med en list över.
Hej
Du kan kolla så att kösksinredningen inte står på golvet, utan att benen går ned till undergolvet med mån runtom. Ta bort sockeln så borde det synas. Kankse går det att temporärt höja benen och såga ur en rundel.
Om det är ett anda golv på 90 kvm så är det nog för stor sammanhängande yta, och hela spänningen visar sig i den där sprickan. Du kan överväga att ta upp rörelsefogar i alla öppningar genom att helt enkelt såga en remsa golv med en multisåg och sätta en tröskel över. Kan vara svårt under karmarna men det kan gå. Då kan spänningarna flexa ut där så slipper du sprickor på oväntade ställen.
Du kan kolla så att kösksinredningen inte står på golvet, utan att benen går ned till undergolvet med mån runtom. Ta bort sockeln så borde det synas. Kankse går det att temporärt höja benen och såga ur en rundel.
Om det är ett anda golv på 90 kvm så är det nog för stor sammanhängande yta, och hela spänningen visar sig i den där sprickan. Du kan överväga att ta upp rörelsefogar i alla öppningar genom att helt enkelt såga en remsa golv med en multisåg och sätta en tröskel över. Kan vara svårt under karmarna men det kan gå. Då kan spänningarna flexa ut där så slipper du sprickor på oväntade ställen.
Pratade med en golvläggare och han sa ungefär samma som dig så till helgen ska jag ta fram verktygen och kolla så att golvet kan röra sig överallt. Mot alla väggar, hörn, under köket etc. Löser inte det problemet får jag som du säger såga en remsa och lägga tröskel. Sista alternativet är väl att lägga om golvet. Det har legat 15 år.C camelspin skrev:Hej
Det kan ju vara svårt att få det att se helt ok ut när det väl rest sig, men det blir säkert bättre eller inte ännu värre. Jag tror du måste lägga trösklar, ytan är för stor även om det är tillräcklig mån mot väggar.
Kolla under köksskåpen och såga ur runt fötterna, det skall inte stå direkt på golvet
Kolla under köksskåpen och såga ur runt fötterna, det skall inte stå direkt på golvet
Tog bort sockeln och tittade i samma linje som golvet rest sig och där står alla ben direkt på golvet. De två ben som sitter längst ifrån väggen (närmast fötterna när man diskar) under diskbänken satt snett mot väggen som att de rört sig mot väggen och springan mellan golv och vägg där under var 1mm.C camelspin skrev:Det kan ju vara svårt att få det att se helt ok ut när det väl rest sig, men det blir säkert bättre eller inte ännu värre. Jag tror du måste lägga trösklar, ytan är för stor även om det är tillräcklig mån mot väggar.
Ojdå. Men det är ingen panik, ta en multisåg och såga bort en rundel. Spalten mot väggen kanske är lite svårare att komma åt därunder.
Men, ditt golv är nu för stort så alla rörelser fortplantar sig hela vägen, och alla spalter mot väggar skall ta upp rörelser som kommer från för mycket golv. Om du delar av golvet i sektioner kommer det kunna röra sig här och var, och då är det inte lika kritiskt i varje spalt. Jag tror du måste dela av det och sätta trösklar eller avdelningslister (T-list) på några ställen.
Vad gäller skåpen - ett annat sätt är att helt sonika såga av golvet helt och hållet innanför skåpens sockel. Det är så det skulle ha monterats från början - inget golv under skåp. Du kan palla upp fötterna med en utsågad friliggande bit golv om det behövs.
Lycka till
Men, ditt golv är nu för stort så alla rörelser fortplantar sig hela vägen, och alla spalter mot väggar skall ta upp rörelser som kommer från för mycket golv. Om du delar av golvet i sektioner kommer det kunna röra sig här och var, och då är det inte lika kritiskt i varje spalt. Jag tror du måste dela av det och sätta trösklar eller avdelningslister (T-list) på några ställen.
Vad gäller skåpen - ett annat sätt är att helt sonika såga av golvet helt och hållet innanför skåpens sockel. Det är så det skulle ha monterats från början - inget golv under skåp. Du kan palla upp fötterna med en utsågad friliggande bit golv om det behövs.
Lycka till
Liknande trådar
-
Lägga klickgolv i trä - distanser till väggen
Golv -
Varför rinner inte vattnet undan i handfatet men gör det när jag lyfter ut slangen från avloppsröret?
Vatten & Avlopp -
Lägga klickgolv, beräkna bitar.
Golv -
Bygga ny innervägg på befintligt laminat/klickgolv? Eller borde golvet bytas först? (Inga planer på att byta annars inom de närmsta åren.)
Byggmaterial & Byggteknik -
48h för klickgolv 13kvm
Hantverkare