Hejsan forumet!
Någon som vet hur man lyfter en dörr men äldre gångjärn som på bilden? Dörren går inte att stänga pga av att den hänger för lågt i förhållande till karmen så jag tänkte att några brickor skulle lösa problemet. Gångjärnen är övermålade och jag gissar att det sitter någon stoppskruv under färgen eftersom den är omöjlig att lyfta upp/av.
Någon som vet hur man lyfter en dörr men äldre gångjärn som på bilden? Dörren går inte att stänga pga av att den hänger för lågt i förhållande till karmen så jag tänkte att några brickor skulle lösa problemet. Gångjärnen är övermålade och jag gissar att det sitter någon stoppskruv under färgen eftersom den är omöjlig att lyfta upp/av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä, inga stoppskruvar på denna typ av gångjärn. Gissar att du underskattar dörrens vikt och/eller att den sitter lite i spänn och kärvar lite.S Stenne2 skrev:
Idealiskt sett använder du en dörrlyft eller en lyfttving. Funkar också med någon improviserad hävarm, t.ex. en kofot, men lägg en träbit imellan så att du inte skadar dörren. Och se till att vara med och styra upp dörrbladet.
Öppna dörren 90° sedan ska den lyftas av.
Lägg något under som skyddar så det inte blir märken i golv eller dörr använd sedan lämplig hävarm då det kan sitta hårt innan det släpper.
Om du har någon som kan hålla i dörrbladet så underlättar det om du lyfter av dörrbladet för snabbt så det inte faller.
Lägg något under som skyddar så det inte blir märken i golv eller dörr använd sedan lämplig hävarm då det kan sitta hårt innan det släpper.
Om du har någon som kan hålla i dörrbladet så underlättar det om du lyfter av dörrbladet för snabbt så det inte faller.
Klicka här för att svara