Om vill göra en tillbyggnad på 30 kvm till en huvudbyggnad och vi antar:
- 100 kvm byggrätt, då detaljplanen anger den till 10% och fastigheten är 1000 kvm
- 70 kvm nuvarande huvudbyggnad
- 10 kvm komplementbyggnad A byggd före 1979 så kan inte räknas som friggebod
- 20 kvm komplementbyggnad B byggd före 2014 så kan inte vara byggd enligt reglerna för attefallshus
Detta medför att det inte finns någon byggrätt kvar för att bygga en 30 kvm tillbyggnad.
Finns det någon kreativ lösning på detta som är laglig, annat än att riva komplementbyggnaderna och bygga nya?
Om vill göra en tillbyggnad på 30 kvm till en huvudbyggnad och vi antar:
- 100 kvm byggrätt, då detaljplanen anger den till 10% och fastigheten är 1000 kvm
- 70 kvm nuvarande huvudbyggnad
- 10 kvm komplementbyggnad A byggd före 1979 så kan inte räknas som friggebod
- 20 kvm komplementbyggnad B byggd före 2014 så kan inte vara byggd enligt reglerna för attefallshus
Detta medför att det inte finns någon byggrätt kvar för att bygga en 30 kvm tillbyggnad.
Finns det någon kreativ lösning på detta som är laglig, annat än att riva komplementbyggnaderna och bygga nya?
Du borde ju kunna ansöka om rivningstillstånd på de andra byggnaderna.
Den lilla "friggeboden" borde ju, i teorin iaf, kunna "återuppstå" direkt som friggebod isf.
"Attefallaren" är värre - den behöver du ju skicka in en anmälan för.
Men hör med kommunen: Tjänstemän ska vara hjälpsamma, och måga är det. Sen finns det "smpåvar" som krånglar också förstås, men generellt skall dom hjälpa till...
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.