Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag förstår ärligt talat inte vad du menar. Mitt ansvar? Jag köper uteslutande saker online med kort. Ovanstående är överhuvud taget inte ett problem för mig. Du kanske menar kundens ansvar?

Självklart har kunden ett ansvar att läsa vilka avtal man ingår. Men leverantören har ett ansvar att vara tydlig.

Med hundratusentals transaktioner om dagen så kommer ett antal att landa i något som kunden inte avsåg. Ju otydligare man blir, desto fler misstag sker. Att då vara otydlig med flit för att fler kunder skall binda upp sig i avtal de inte önskade är inget annat än bedrägligt beteende.

Det är kanske lättare att skratta åt dem som inte begrep när man inte har någon äldre, eller någon med andra utmaningar i livet i sin närhet. Alla har inte samma goda förutsättningar som du här i livet, men det är nog något du kommer inse när du blir lite äldre.

Det är lite som om P-bolaget skulle sätta alla skyltar upp-och-ner och sen skylla på kunderna att de inte läst ordentligt när de får böter.
Det är problemet, det är alltid någon annans fel. Eget ansvar finns inte kvar. Om jag måste scrolla så blir att någon annans fel.
Hur tydlig ska butiken vara och hur mycket måste jag själv göra?
Tänk så här att de som vill handla mot faktura. De vill ha det alternativet längst först. Eftersom Klarna gillar kredit så lägger man det längst fram.
Om du handlar mat så är mjölken oftast längst in och godiset närmast kassorna. De tjänar butiken på .det borde också vara fel.
De tvingar dig genom butiken. För att du ska handla mer.

Ansvar går åt båda hållen. Man kan inte skylla på någon annan.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Se inslaget 10:24 in i videon. Säger allting om Klarna

• Gilla
David-O
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Hur tydlig ska butiken vara och hur mycket måste jag själv göra?
Har jag inte varit tydlig?

1) Skriv Autogiro om det är Autogiro. Inte bankkonto.
2) Lägg de kontanta betalningsalternativen överst, så att det inte ser ut som att avbetalning mot ett kreditbolag är någon form av notmaltillstånd.
3) Be inte kunderna kontakta din underleverantör när något strular. Har du tecknat ett avtal med någon som tar hand om dina betalningar och det strular så är det ditt problem, inte kundens.

Det tycker jag är en rimlig lägstanivå. Jag har förstått att du tycker annorlunda och ingen av oss lär ändra sig så jag tror diskussionen slutar här.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
De allra flesta har inga problem, varken med faktura eller kreditkort.
Så länge >50% inte har några problem så fungerar systemet perfekt?
B Byggdjuret skrev:
Visst det finns de som inte kan handskas med kredit. Men det är inte mitt fel.
Sympatiskt. :cool:(y)

P
B Byggdjuret skrev:
De allra flesta har inga problem, varken med faktura eller kreditkort.
Visst det finns de som inte kan handskas med kredit. Men det är inte mitt fel. Och om jag skulle hamna där i träsket så är jag vuxen nog att ta ansvar för mina handlingar.
Inga andra ska drabbas för jag har svårt för det finstilta. De är jättebra att du vill hjälpa de som satt sig i skiten. För visst behöver de hjälp. Det ska ha en liten stjärna för.
Men du måste komma ihåg att du inte kan dra alla över samma kam. Man behöver inte förbjuda kredit eller klaga på faktura.
Det är inte klarnas fel att vissa inte kan handskas med fakturor.
Uppskattningsvis 20% av den vuxna befolkningen klarar dåligt att handskas med kredit. Det är info som jag har fått från Socialkontoret för några år sedan.
Cirka 7% av den vuxna befolkningen i Sverige 20-100 år har skulder hos kronofogden.

Detta räcker för mig för att få till ett förbud för faktureringsbolag att hantera småköp för privatpersoner.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Uppskattningsvis 20% av den vuxna befolkningen klarar dåligt att handskas med kredit. Det är info som jag har fått från Socialkontoret för några år sedan.
Cirka 7% av den vuxna befolkningen i Sverige 20-100 år har skulder hos kronofogden.

Detta räcker för mig för att få till ett förbud för faktureringsbolag att hantera småköp för privatpersoner.
Så baserat på dina siffror så är det okej att 80% som klarar av att handskas med fakturor ska drabbas för att 20% inte kan handskas med det? Intressant...
Du får gärna förklara dig.

Nyfniken Nyfniken skrev:
1) Skriv Autogiro om det är Autogiro. Inte bankkonto.
2) Lägg de kontanta betalningsalternativen överst, så att det inte ser ut som att avbetalning mot ett kreditbolag är någon form av notmaltillstånd

Så här ser det ut när jag betalar med Klarna. Vad är problemet!

Skärmdump från Klarna-appen som visar olika betalningsalternativ inklusive faktura och delbetalning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magnus Filip skrev:

Så med samma retorik och procentsiffror på hur många som har alkoholproblem så borde alkoholförsäljning förbjudas i Sverige?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Så länge >50% inte har några problem så fungerar systemet perfekt?

Sympatiskt. :cool:(y)
Du menar alltså runt 50% har problem har problem med klarnas upplägg?
Hur får du fram de siffrorna?

Eftersom jag själv inte Skulle sitta och tycka att andra ska tycka synd om mig så tycker jag inte synd om andra.

harry73
useless useless skrev:
Kortalternativet är det enda alternativet där man betalar vid avtalsteckningen. Vid alla andra alternativ är betalningen inte kopplat till avtalsteckning.
Väljer jag banköverföring, blir det autogiro (troligtvis nästa bankdag). Kan beloppet inte dras från kontot, blir det i alla fall faktura med risk för inkassokostnader.

Möjligheten till kortbetalning ligger längst ner. Det gör det lätt för folk att tro att autogiro är det som motsvarar kontantbetalning.

P
Magnus Filip skrev:

Läser jag käpprättåthelvete fel på kronkalles statistik när det står att 2020 var 3,8% av vuxna befolkningen skuldsatta. Det är stor skillnad mot 7% Lite skärpning om jag läst rätt tack.

harry73 harry73 skrev:
Väljer jag banköverföring, blir det autogiro (troligtvis nästa bankdag).
Om du väljer den övre ”direktöverföring bank”, den som syns i bilden, så överföra pengarna direkt från ditt bankkontot till säljaren.

Men om du däremot väljer ”banköverföring” som finns under ”kort” (som inte finns med @useless bild), se mitt inlägg 495, så blir det en autogirobetalning som betalas efter någon bankdag.

B Byggdjuret skrev:
Eftersom jag själv inte Skulle sitta och tycka att andra ska tycka synd om mig så tycker jag inte synd om andra.
Nej, du är naturligtvis måttstocken.

(Det var du som skrev att du var nöjd eftersom de flesta, dvs >50%, inte hade några problem, så var det inte några problem)

useless useless skrev:

[bild]

P
B Byggdjuret skrev:
Så baserat på dina siffror så är det okej att 80% som klarar av att handskas med fakturor ska drabbas för att 20% inte kan handskas med det? Intressant...
Du får gärna förklara dig.
De som klarar sig från konkurser och skuldsanering är de andra som betalar för dem inkl. alla andra kostnader i samhället som följer med i dess fotspår.
Det räcker för mig.

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.