useless useless skrev:
Vad har kontanter med en tråd om Klarna att göra? Hur många näthandlare tar kontanter och hur många vanliga butiker erbjuder Klarna?
Min dagligvaruhandel (City Gross) accepterar Klarna på faktura som betalning... Om du är så fattig du inte kan betala för maten kan du sätta dig i skuld och bli ännu fattigare.

P
S sjoelund skrev:
Min dagligvaruhandel (City Gross) accepterar Klarna på faktura som betalning... Om du är så fattig du inte kan betala för maten kan du sätta dig i skuld och bli ännu fattigare.
Väldigt tänkvärt. Har sett mycket elände p.g.a. olika krediter. Ofta drabbar det de som redan har det sämre och de mjölkas sedan på sina sista korvören. Man bör direkt betala för sig och inget annat för att minska sin utsatthet. Idag med 0% ränta på lönekontot finns det ingen som helst anledning att sätta sig i skuld för olika småinköp. Själv betalar jag alla fakturor direkt på stubben även om det är 30 dagars betalningsvillkor. Vill få bort det så fort som möjligt. Har sett så många som har drabbats av onödiga krediter m.m. och vet hur det kan bli.

Anser att faktureringbolag hör hemma där olika företag gör affärer med varandra. Det borde vara olagligt att de kan användas för privatpersoners småinköp.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
MultiMan
@Magnus Filip Du är oerhört enkelspårig i dina tankar och vägrar tydligen se världen på något annat sätt än genom dina egna filter. Som jag skrivit i tidigare inlägg så kan krediter spara en massa pengar. Som jag skrev i ett exempel så sparade jag 3105kr på konsumtionsvaror som jag utan krediten inte kunde gjort. Motsvarande erbjudande har varken dykt upp före eller efter jag slog till. Skulle jag fortsatt köpa lite då och då hade det blivit nästan dubbelt så dyrt. Hur skulle det varit bättre för mig?

• Gilla
CKOS
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag har ett antal gånger handlat dagligvaror med kreditkort, för att sedan få pengar från arbetsgivaren mot inlämning av kvitto. Utbetalningen till mig kommer på ”nästa löneutbetalning”. Detta förfaringssätt är relativt vanligt, även där företaget inte tillhandahåller kreditkort, då kan det vara smidigt med tex ”Klarna faktura”.

MultiMan
"Fakturan är den mest populära betalmetoden i svensk e-handel. Det slår Nets fast i sin rapport över 2020. Den är till och med det mest populära alternativet i samtliga åldersgrupper från 18-29 år ända till 65-79 år, men sticker ut lite extra i den senare.

I den yngre åldersgruppen föredrar 30 procent faktura, framför 27 procent som hellre väljer Swish och 23 procent som helst betalar med kort. I den äldsta betalar 42 procent med faktura, 21 procent med kort och bara 12 procent väljer Swish."

https://www.ehandel.se/fakturan-dominerar-i-e-handeln-ett-valdigt-bra-betalsatt

• Gilla
granis70
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har ett antal gånger handlat dagligvaror med kreditkort, för att sedan få pengar från arbetsgivaren mot inlämning av kvitto. Utbetalningen till mig kommer på ”nästa löneutbetalning”. Detta förfaringssätt är relativt vanligt, även där företaget inte tillhandahåller kreditkort, då kan det vara smidigt med tex ”Klarna faktura”.
Jag skulle aldrig acceptera att ligga ute med pengar åt min arbetsgivare - de ska stå för krediten (och gör det också med ett kreditkort som de garanterar krediten på). Klarna ska således inte vara acceptabelt för det fallet heller. Bara för att det är smidigt betyder det inte att det är ett bra alternativ att ha.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
harry73
MultiMan MultiMan skrev:
"Fakturan är den mest populära betalmetoden i svensk e-handel. Det slår Nets fast i sin rapport över 2020. Den är till och med det mest populära alternativet i samtliga åldersgrupper från 18-29 år ända till 65-79 år, men sticker ut lite extra i den senare.

I den yngre åldersgruppen föredrar 30 procent faktura, framför 27 procent som hellre väljer Swish och 23 procent som helst betalar med kort. I den äldsta betalar 42 procent med faktura, 21 procent med kort och bara 12 procent väljer Swish."

[länk]
För mig är det ett tydligt bevis på att Klarna (och konkurrenterna) styr konsumenter mot fakturabetalning.
Det är helt ok att köpa på faktura/kredit om man gör ett medvetet val, inte när man inte uppfattar att man gör det eller inte ser att det finns fungerande alternativ.

MultiMan MultiMan skrev:

[länk]
Nåja, en rapport från Nets?

Slå ihop betalkort och Swish så ska du se att det vanligaste betalsättet är kontant.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
H
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag tycker det klart framgår . Se inringad text.
[bild]
Dessutom brukar man få en orderbekräftelse från företaget man handlar ifrån. Dessa skriver jag ut och Klarna är snabba att skicka faktura så det är bara att matcha ihop dessa. Man vet väl att man ska betala en faktura när man beställer och det finns ett betalningsdatum på fakturan. Får man ingen faktura så får man själv agera, man vet ju att man har köpt något. Har själv inte varit med om stt Klarna har missat att skicka någon faktura. Idag är det lätt att lägga in betalningen direkt i sin bankapp och så betalas fakturan på rätt dag. Om man sen inte betalar i tid då måste ju t.ex. Klarna agera, det kostar också pengar för personal som sköter den kontrollen och skickar påminnelse. Missar man att betala så är det ju inte Klarnas fel. Är det något fel på varan kan man ju själv lätt gå in på deras hemsida och pausa fakturan. Förstår inte vad som är så svårt? Finns ju alternativet att betala direkt med kortet också.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag skulle aldrig acceptera att ligga ute med pengar åt min arbetsgivare - de ska stå för krediten (och gör det också med ett kreditkort som de garanterar krediten på). Klarna ska således inte vara acceptabelt för det fallet heller. Bara för att det är smidigt betyder det inte att det är ett bra alternativ att ha.
Jag har nu ett företagskreditkort som arbetsgivaren betalar årsavgiften på men där jag har personligt betalningsansvar. Ja det är en stor arbetsgivare.

P
MultiMan MultiMan skrev:
@Magnus Filip Du är oerhört enkelspårig i dina tankar och vägrar tydligen se världen på något annat sätt än genom dina egna filter. Som jag skrivit i tidigare inlägg så kan krediter spara en massa pengar. Som jag skrev i ett exempel så sparade jag 3105kr på konsumtionsvaror som jag utan krediten inte kunde gjort. Motsvarande erbjudande har varken dykt upp före eller efter jag slog till. Skulle jag fortsatt köpa lite då och då hade det blivit nästan dubbelt så dyrt. Hur skulle det varit bättre för mig?
Hittade ditt inlägg där du sparade 3105 kr. Om du gissar, hur kommer det sig att de har det upplägget att du är nödgad att bli kund hos ett visst faktureringföretag för att få köpa den grejen?

Själv går jag inte på sådant eller binder upp mig på det sättet. Då får det vara. Så gör jag och andra väljer annat.

Vet att jag är väldigt enkelspårig här fast jag skulle kalla det för principfast istället och det tar jag som en komplimang! Tack! Jag har sett massor av gånger vad de har ställt till med och har tagit ställning. Ungefär som en politiker som tar ställning.

MultiMan
@Magnus Filip Vadå "har det upplägget"? Det har en vanlig kassa där jag kunde valt helt andra betalsätt också, eller hämtat direkt i butik och betalat kontant. Nu hade jag inte tillräckligt över den månaden utan valde att dela upp det på 3 månader och sparade på det sättet över 3000kr. De pengarna kunde jag använda till andra saker, så 95kr och fakturabetalning var en klar vinst.

Det finns ingen fakturakonspiration, släpp sargen.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
@Magnus Filip Vadå "har det upplägget"? Det har en vanlig kassa där jag kunde valt helt andra betalsätt också, eller hämtat direkt i butik och betalat kontant. Nu hade jag inte tillräckligt över den månaden utan valde att dela upp det på 3 månader och sparade på det sättet över 3000kr. De pengarna kunde jag använda till andra saker, så 95kr och fakturabetalning var en klar vinst.

Det finns ingen fakturakonspiration, släpp sargen.
Det är precis sådana tillfällen när det är tight som faktureringsbolagen är ett alternativ. Då gäller det att vara med i matchen och inte missa något. Himla många missar tyvärr. Bättre alternativ vore om man som förr kunde i affären handla på kredit. Men sköter man det inte så har affären rätt att skicka det vidare.

P
useless useless skrev:
Du skulle bett Bauhaus fakturera dig direkt istället för att gå via ett kreditbolag.
Nu beställde jag via hemsidan. Hade inga problem med det då jag hade koll på ungefär när jag skulle betala =)
De hade inte nått lager direkt i butiken och jag hade ett par färger och storlekar att fundera över annars hade jag beställt direkt i butik.

Magnus Filip skrev:
Det är precis sådana tillfällen när det är tight som faktureringsbolagen är ett alternativ. Då gäller det att vara med i matchen och inte missa något. Himla många missar tyvärr. Bättre alternativ vore om man som förr kunde i affären handla på kredit. Men sköter man det inte så har affären rätt att skicka det vidare.
De allra flesta har inga problem, varken med faktura eller kreditkort.
Visst det finns de som inte kan handskas med kredit. Men det är inte mitt fel. Och om jag skulle hamna där i träsket så är jag vuxen nog att ta ansvar för mina handlingar.
Inga andra ska drabbas för jag har svårt för det finstilta. De är jättebra att du vill hjälpa de som satt sig i skiten. För visst behöver de hjälp. Det ska ha en liten stjärna för.
Men du måste komma ihåg att du inte kan dra alla över samma kam. Man behöver inte förbjuda kredit eller klaga på faktura.
Det är inte klarnas fel att vissa inte kan handskas med fakturor.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.