Rickard.
Jag är nyfiken, ni som starkt rekommendera/förespråkar direktbetalningar i förskott på internethandel gör ni också det när det gäller hantverkare? Eller är faktura i efterhand bra där?

Jag har ett par exempel där klarna löst upp borttappade paket där butiken vägrat svara och klarna och liknande tjänster gör att jag vågar beställa från mindre eller för mig okända företag. Jag undviker att förskottsbetala så mycket som möjligt då det är en extra risk helt utan fördelar för mig.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag är nyfiken, ni som starkt rekommendera/förespråkar direktbetalningar i förskott på internethandel gör ni också det när det gäller hantverkare? Eller är faktura i efterhand bra där?

Jag har ett par exempel där klarna löst upp borttappade paket där butiken vägrat svara och klarna och liknande tjänster gör att jag vågar beställa från mindre eller för mig okända företag. Jag undviker att förskottsbetala så mycket som möjligt då det är en extra risk helt utan fördelar för mig.
Det beror ju på hur du täcker upp ditt skydd.

Jag betalar alltid butiken direkt men har 45 (genomsnitt) dagars kredit via kreditkortet där även skyddet finns. Dom flesta hantverkare erbjuder inte kortbetalningar så då blir det faktura.

Betalar aldrig för en vara eller tjänst utan att den levererats, varken med kontanter eller banktransaktioner.

Jag är nyfiken, ni som starkt rekommendera/förespråkar direktbetalningar i förskott på internethandel gör ni också det när det gäller hantverkare?
Nej, då är det faktura. Dels för att det rör sig om helt andra belopp, men också för att hantverkare är notoriskt dåliga på att tillhandahålla ett vattentätt avtal om vad som ska levereras.

Skulle jag köpa material av en hantverkare, typ ett måtttbeställt fönster, då skulle jag kunna tänka mig att betala i förskott för det.

Jag har ett par exempel där klarna löst upp borttappade paket där butiken vägrat svara och klarna och liknande tjänster gör att jag vågar beställa från mindre eller för mig okända företag.
Klarnas villkor har denna möjlighet även vid direktbetalning.

När det gäller hantverkare givetvis på faktura. Men det är mindre än 1 faktura om året för de av oss som är händiga.

S sjoelund skrev:
Eftersom det är en kredit man tar när man handlar på faktura borde det så klart vara krav på att ta kreditupplysning innan man ger krediten om man vill ta ut förseningsavgifter och ränta.
Det görs väl också? Iallafall när man handlar på nätet och använder t ex Klarna, Svea, Ecster och liknande. Fördelen är att om du använder samma betaltjänst på olika ställen så görs bara en kreditupplysning. Klarna gör en ny upplysning varje år om jag inte minns fel (men det kan säkert variera mellan olika kunder).

useless useless skrev:
Det görs väl också? Iallafall när man handlar på nätet och använder t ex Klarna, Svea, Ecster och liknande. Fördelen är att om du använder samma betaltjänst på olika ställen så görs bara en kreditupplysning. Klarna gör en ny upplysning varje år om jag inte minns fel (men det kan säkert variera mellan olika kunder).
Det står så i deras villkor ja, men jag fick ingen kreditupplysning tagen på mig när jag råkade trycka på fel knapp vid ett köp...

S sjoelund skrev:
Eftersom det är en kredit man tar när man handlar på faktura borde det så klart vara krav på att ta kreditupplysning innan man ger krediten om man vill ta ut förseningsavgifter och ränta.
Minst första gången man handlar på faktura hos bl.a. Klarna så tas det kreditupplysning.
Sedan 2018 så har både Klarna och Svea tagit flera kreditupplysningar på mig.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, då är det faktura. Dels för att det rör sig om helt andra belopp, men också för att hantverkare är notoriskt dåliga på att tillhandahålla ett vattentätt avtal om vad som ska levereras.

Skulle jag köpa material av en hantverkare, typ ett måtttbeställt fönster, då skulle jag kunna tänka mig att betala i förskott för det.
Då betalar du bra hantverkare i förskott förstår jag.

Nyfniken Nyfniken skrev:
"De allra flesta"
Tja nu finns det en siffra. Presenterad i tråden. 80% har inga problem.
Sen så din påhittade siffra som bygger på att jag skrivit de flesta. Det borde vara mer
Mer än 50% annars borde jag skrivit hälften.

harry73
B Byggdjuret skrev:
Då betalar du bra hantverkare i förskott förstår jag.
Jag skulle tycka att det var ett bra upplägg om hantverkare skulle börja dagen, när de knackar på dörren, med att säga "Hej, nu har jag planerad att vara här fram till klockan tre. Vill du betala med kort eller Swish, Eller att de när de åker hem, avslutar dagen med betalningen.
Det gör det också enklare att visa materialet de använde och behövde införskaffa.

Magnus Filip skrev:
Visst det är staten som betalar och vi betalar på skatten.
Men om alla kunde begripa att man måste betala så behövs inte skuldsanering och du behöver inte stötta folk..
Bättre å skippa skuldsanering. Och låta de 20% att själva ta ansvar för sitt handlande än att vi 80% ska drabbas. För att några klantar sig.

B Byggdjuret skrev:
Tja nu finns det en siffra. Presenterad i tråden. 80% har inga problem.
Men om jag förstår dig rätt så är det alltså helt okej att 20% har problem?

Då funkar det bra?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Men om jag förstår dig rätt så är det alltså helt okej att 20% har problem?

Då funkar det bra?
Så kan man väl inte säga, bara för att vissa inte klarar av att handla på kredit så ska man förbjuda det?

Antalet personer i Sverige med riskabel alkoholkonsumtion och beroende är ca 1.000.000, dvs ca 20% av den vuxna befolkningen. Ska man då förbjuda all alkohol?

D dthompa skrev:
Så kan man väl inte säga, bara för att vissa inte klarar av att handla på kredit så ska man förbjuda det?
Jag har aldrig sagt att man ska förbjuda något. Men man kan med enkla medel reglera de områden där kreditföretagen inte för egen maskin lyckas hålla sig inom förnuftet gränser.

Jag slår till med min gamla käpphäst #528 igen.

Är det orimliga krav jag ställer tycker du?

P
Magnus Filip skrev:
Kollade igen. Skall vara 7% av den vuxna befolkningen i normal arbetsför ålder 20-65.

Nästan alla andra länder i EU är det bostadslånen som är folks skulder och vart så i Sverige också. Men de senaste 10 åren har konsumtionslånen ökat allra mest i Sverige, alltså totalt onödiga privatlån, snabblån, krediter och andra lån utan säkerhet för att några inte har tålamod att planera, spara och lägga undan i förväg, utan som ett barn vill haaaaa med en gång.
PS. alltså OFTAST

Problemet är att alla som sköter sig är de som sedan får betala för kalaset
Kan du länka? Enl kronofogden så har det inte varit över 4 % sen 2018. 2020 3,8% Menar du att deras statistik är opålitlig?
För jag tydde dig som att det var skulder som kronofogden har hand om, och då är 3,8% löjligt för att ens agumentera för förbud om kredit

Att straffa övriga 96% är ju trams, det är fullvuxna individer och alla är införstådda att när man skriver under ett avtal. De som inte förstår bör få tvångförvaltare.

Det jag tycker vi borde förbjuda är skuldsanering för det är de vi övriga betalar.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.