138 542 läst ·
1 296 svar
139k läst
1,3k svar
Klarna är skit
Man behöver nog inte vara en vetenskapsman för att inse att faktureringsbolagen ställer till med mer oreda än samhällsnytta. Räcker bara att läsa här. Eller på vilket forum som helst eller frisök bara på internet. Insåg själv problemen med flera av dem redan för 10 år sedan och har sen dess slutat med att blanda in dem sedan dess.
Försöker bara här att hjälpa till för de som vill.
Kanske dags att runda av med att om man gillar att blanda in dem i ens affärer så fortsätt med det och gillar man det inte så sluta.
Allt man väljer i livet medför risker eller nytta.
Var och en tar själv sina beslut.
Bara det att det extremt förvånansvärt att många först ger sig in i leken och klagar sedan. Mycket märkligt.
Man väljer helt och håller själv!
Försöker bara här att hjälpa till för de som vill.
Kanske dags att runda av med att om man gillar att blanda in dem i ens affärer så fortsätt med det och gillar man det inte så sluta.
Allt man väljer i livet medför risker eller nytta.
Var och en tar själv sina beslut.
Bara det att det extremt förvånansvärt att många först ger sig in i leken och klagar sedan. Mycket märkligt.
Man väljer helt och håller själv!
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Att sälja sina fakturor har man sysslat med länge. Det är som klarna har uppfunnit. Det hjälper många företag att överleva. Men du behöver naturligtvis inte använda dessa företag, men det är du som förlorar på det.
De allra flesta näthandlare använder klarna eller deras konkurrenter.
Då hamnar du att i problemet att du betalar via någon annan.
Sen vet jag inte faran med att betala en såld faktura. Om du betalar i tid händer ingenting
Sen vet jag inte faran med att betala en såld faktura. Om du betalar i tid händer ingenting
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Du har aldrig funderat på ditt ansvar i leken?Nyfniken skrev:
Eller att själv inte läste?
Redigerat:
Ja, företag som använder Klarna vill ju naturligtvis slippa problemet med dryga kunder som inte vill betala för sig. Detta får ju Klarna då ta tag istället och tar då givetvis betalt för risken att råka ut för idioter som inte vill betala för sig eller har "glömt" att betala fakturorB Byggdjuret skrev:Att sälja sina fakturor har man sysslat med länge. Det är som klarna har uppfunnit. Det hjälper många företag att överleva. Men du behöver naturligtvis inte använda dessa företag, men det är du som förlorar på det.
Handlar endast från nätbutiker som har antingen Klarna, Svea Ekonomi eller Qliro.
Fick mail från klarna häromdagen att jag ska betala innan den siste =) Enkelt och bra.
Beställde klinkers via bauhaus på faktura (ifall allt var kaos) gick via resursbank. Har inte ens fått ett mail ännu och den ska betalas den siste, fick logga in och scanna fakturan så nu är det med löst.
Vad är svårigheten?
Beställde klinkers via bauhaus på faktura (ifall allt var kaos) gick via resursbank. Har inte ens fått ett mail ännu och den ska betalas den siste, fick logga in och scanna fakturan så nu är det med löst.
Vad är svårigheten?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Svårigheten ? Det är att du är positiv till klarnaRkarlsson skrev:Fick mail från klarna häromdagen att jag ska betala innan den siste =) Enkelt och bra.
Vad är svårigheten?
HahaB Byggdjuret skrev:
Är de kanske sura för att jag råkade betala av bilen lite för snabbt? 72 tusen på en inbetalning ? ;O
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Skäms på sig... Du ska dela dina skulderRkarlsson skrev:
Du skulle bett Bauhaus fakturera dig direkt istället för att gå via ett kreditbolag.Rkarlsson skrev:
Jag förstår ärligt talat inte vad du menar. Mitt ansvar? Jag köper uteslutande saker online med kort. Ovanstående är överhuvud taget inte ett problem för mig. Du kanske menar kundens ansvar?B Byggdjuret skrev:
Självklart har kunden ett ansvar att läsa vilka avtal man ingår. Men leverantören har ett ansvar att vara tydlig.
Med hundratusentals transaktioner om dagen så kommer ett antal att landa i något som kunden inte avsåg. Ju otydligare man blir, desto fler misstag sker. Att då vara otydlig med flit för att fler kunder skall binda upp sig i avtal de inte önskade är inget annat än bedrägligt beteende.
Det är kanske lättare att skratta åt dem som inte begrep när man inte har någon äldre, eller någon med andra utmaningar i livet i sin närhet. Alla har inte samma goda förutsättningar som du här i livet, men det är nog något du kommer inse när du blir lite äldre.
Det är lite som om P-bolaget skulle sätta alla skyltar upp-och-ner och sen skylla på kunderna att de inte läst ordentligt när de får böter.
Bra inlägg. Är själv med och hjälper utsatta människor ibland genom församlingen. Himla många missar det finstilta och varken hinner eller har kunskap nog att läsa och förstå precis allt.Nyfniken skrev:
Jag förstår ärligt talat inte vad du menar. Mitt ansvar? Jag köper uteslutande saker online med kort. Ovanstående är överhuvud taget inte ett problem för mig. Du kanske menar kundens ansvar?
Självklart har kunden ett ansvar att läsa vilka avtal man ingår. Men leverantören har ett ansvar att vara tydlig.
Med hundratusentals transaktioner om dagen så kommer ett antal att landa i något som kunden inte avsåg. Ju otydligare man blir, desto fler misstag sker. Att då vara otydlig med flit för att fler kunder skall binda upp sig i avtal de inte önskade är inget annat än bedrägligt beteende.
Det är kanske lättare att skratta åt dem som inte begrep när man inte har någon äldre, eller någon med andra utmaningar i livet i sin närhet. Alla har inte samma goda förutsättningar som du här i livet. Men det är nog något du kommer inse när du blir lite äldre.
Det är lite som om P-bolaget skulle sätta alla skyltar upp-och-ner och sen skylla på kunderna att de inte läst ordentligt när de får böter.
Brukar försöka få dem att handla med kontanter så mycket det går istället. Det brukar hjälpa bra för då ser man verkligen pengarna.
Handlar själv så mycket det går med kontanter. Affären är därefter avslutad och man behöver inte oroa sig över något eller att något blivit fel eller faktureringsföretagen.
Lååång tråd 
Länge sedan jag använde Klarna.
Hade inte missat en faktura i sedan internetbanken kom, men den bommades direkt.
Mail med faktura INNAN varan levererades.
Leveransen blev sen.
Nästa mail var påminnelse att fakturan förfallit med avgift.
Mitt fel? Självklart.
Hade Klarna kunnat påminna dagen innan?GARANTERAT.
Valde de att inte göra det? GARANTERAT.
ALLA andra leverantörer kan skicka e-faktura till din bank så man får in den i sina vanliga rutiner och aviseringar. Det gör inte Klarna utan kör sin egen app.
När man hamnar i kassan på webshopar är det en massa olika länkar som jag upplever är till för att förvirra. Snabblänk till fakturabetalning exempelvis.
Kul att höra att andra gillar Klarna, men mitt förtroendenför dem är NOLL.
Handlar numera bara med kreditkort istället och aldrig blivit blåst.
Länge sedan jag använde Klarna.
Hade inte missat en faktura i sedan internetbanken kom, men den bommades direkt.
Mail med faktura INNAN varan levererades.
Leveransen blev sen.
Nästa mail var påminnelse att fakturan förfallit med avgift.
Mitt fel? Självklart.
Hade Klarna kunnat påminna dagen innan?GARANTERAT.
Valde de att inte göra det? GARANTERAT.
ALLA andra leverantörer kan skicka e-faktura till din bank så man får in den i sina vanliga rutiner och aviseringar. Det gör inte Klarna utan kör sin egen app.
När man hamnar i kassan på webshopar är det en massa olika länkar som jag upplever är till för att förvirra. Snabblänk till fakturabetalning exempelvis.
Kul att höra att andra gillar Klarna, men mitt förtroendenför dem är NOLL.
Handlar numera bara med kreditkort istället och aldrig blivit blåst.