138 539 läst ·
1 296 svar
139k läst
1,3k svar
Klarna är skit
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 809 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 809 inlägg
Ja, det är väl helt naturligt att man kan viilja tänka så. Klarna-trådar brukar dock alltför sällan handla om sakfrågorna utan mer baserat på starka känslor inför ett fenomen (konsumentfakturor) eller egna, dåliga erfarenhet av Klarna som man vill ventilera, oavsett vems felet är.Magnus Filip skrev:
Edit: Jag använder mig av Klarna av främst två anledningar: 1. Handlar 95% av allt numera via nätet, besöker i stort sett aldrig en affär utom Lidl, ICA eller Willys/Hemköp och jag gillar att slippa betala förrän jag vet om skorna behöver returneras, PostNord slarvar bort paketet (3st bara senaste 14 dagarna, av 8 totalt)) eller butiken skickat fel vara. 2. Begränsat med pengar ibland då det dyker upp extremt bra erbjudanden där kreditkostnaden vida understiger det jag tjänar på inköpet.
Ett aktuellt exempel: Köpte något för 3300kr som annars kostar 6500kr och det var inte sällanköpsvara heller utan något som konsumeras dagligen och är nödvändigt. Krediten kostade mig 95kr (inte Klarna) och var alltså värt det alla dagar i veckan. Utan fakturaalternativet hade jag inte kunnat spara 3105kr eftersom jag tyvärr inte hade det över den månaden.
Redigerat:
Har inte tänkt på det, men det kan vara så att faktureringsföretag gör deal med sina kunder om att de inte skall ta kontanter eller kanske till och med inte kort för att tvinga kunderna att betala via faktureringsföretaget. Konspirationsteori kanske, men det kan mycket väl vara så. Man upphör aldrig att förvånas.harry73 skrev:
Senaste gången jag försökte betala med Klarna, var när jag bokade en bilbesiktning. Valde kreditkortsbetalning, men fick därefter ett meddelande att betalningen inte lyckades och fick uppmaningen att betala med faktura.
Att betala cash på besiktningsstationen var omöjligt och att betala med kort på besiktningsstationen skulle kosta 50 spänn extra.
Här får jag en känsla att hela upplägget är att man försöker styra in kunderna till ett köp på faktura. Nu finns det säkert många som vill övertyga mig att allt blir bättre om jag bara skaffar Klarna appen, men det kommer jag inte göra, dessutom köper jag inte så ofta på nätet att jag skulle komma ihåg att gå in i appen för att se om jag behöver betala något.
Stämmer. Tycker själv det är enklare att göra upp affären och betala direkt eller på faktura utan att blanda in någon annan. Är vad jag tycker. Andra kanske gillar att blanda in andra och det får stå för dem.MultiMan skrev:
Sedan kanske det finns viss grund för att vissa företag dyker upp mer än andra gällande klagomål, om man söker på internet?
Nu senast vid val av el-bolag förekom några flitigt med dåliga omdömen och andra fick man inte upp något alls på. Valde det senare.
Redigerat av moderator:
Du gjorde en liknelse där din kompis i efterhand säljer skulden vidare till någon annan. Betalar man med Klarna på en webbutik så står det 'Klarna' med stora bokstäver - Det är ingen som i lönndom överlåter fordran till dom i efterhand.Magnus Filip skrev:
Därav haltar din liknelse.
Fast det är väl enklare att klicka en gång på klarna-checkout-knappen än att kontakta kundtjänsten och övertala dom att skicka en faktura? Eller missar jag något i ditt tidigare resonemang?Magnus Filip skrev:
Nej den haltar inte, för själv skulle aldrig göra det valet från början.useless skrev:
Men det händer att företag skickar fakturor via faktureingsbolag utan att informera om det innan. De knoppar jag av dem så fort det går.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 809 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 809 inlägg
Vilka företag gör det? Nu handlar tråden om Klarna och där har det alltid, iaf för mig, varit väldigt tydligt att Klarna agerat mellanhand.Magnus Filip skrev:
Eller så väljer man att köpa från någon annan. Så som jag skulle göra.useless skrev:
Faktureringbolag vill jag inte veta av. Men andra gillar att blanda in dem i sina affärer. Det är så olka vad man tycker och föredrar. Tur är väl det för faktureringbolagen!
Börjar jobba strax. Hörs!
Gillar och gillar... Det är väl snarare ett faktum att många företag är beroende av smidiga betaltjänster för att över huvud taget nå ut till sina kunder. Om det sen är Klarna, Visa, Paypal eller Swish spelar väl inte så stor roll?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Men då har du väl inga problem med Klarna heller? Så varför gnälla?Magnus Filip skrev:
Ytterligare ett exempel på Klarnas ruttna metoder. Det krävs alltså att en annan kund förklarar för mig att det som heter "Bankkonto" som betalningsalternativ är inte en vanlig överföring utan Autogiro.MultiMan skrev:
Det är ingen slump att de formulerar sig otydligt!
Konstigt. Jag glömde att betala en faktura och fick en påminnelse hemskickad via post med avgift på vad det nu var, 60 kr el nåt. I brevet stod det varning om kommande inkasso, men inte att detta var ett inkasso - det var en påminnelse.
Sedan skrev de annat trams om att "åh så snälla vi är som bara skickar en påminnelse och inte låter det gå till inkasso direkt". Jag har glömt betala måååånga fakturor i mitt liv och aldrig varit med om att åka på inkasso direkt förut. De flesta är dessutom schysta att inte ens ta ut en avgift, utan skriva typ "vi vet hur lätt det är att glömma så vi skippar avgiften, men snälla betala in så fort du kan". Det tyckte jag kändes lite smyg-narcissistiskt av Klarna, med direkt lögn + att höja sig själv till skyarna över alla andra. Anyway!
Låter som sagt konstigt att få inkasso direkt. Du har inte fått fler påminnelser mellan som du missat?
Sedan skrev de annat trams om att "åh så snälla vi är som bara skickar en påminnelse och inte låter det gå till inkasso direkt". Jag har glömt betala måååånga fakturor i mitt liv och aldrig varit med om att åka på inkasso direkt förut. De flesta är dessutom schysta att inte ens ta ut en avgift, utan skriva typ "vi vet hur lätt det är att glömma så vi skippar avgiften, men snälla betala in så fort du kan". Det tyckte jag kändes lite smyg-narcissistiskt av Klarna, med direkt lögn + att höja sig själv till skyarna över alla andra. Anyway!
Låter som sagt konstigt att få inkasso direkt. Du har inte fått fler påminnelser mellan som du missat?
Nix, när man väljer nedre ”bankkonto” så får man följande bild,Nyfniken skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man då klickar på ”Läs mer” så får man upp följande text;
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett autogiro är kopplat till ett bankkonto, därav bankkontoöverföring.