T
Anders243 Anders243 skrev:
Jag har inga problem med att Klarna tjänar pengar, eller att de tar ut avgifter från folk som inte betalar i tid.
Dock vill jag inte ha ytterligare ett bolag som samlar in data om mig och mina köp.

Mitt data är ej till salu.

Jag vill kunna köpa saker på nätet utan att klarna profilerar mina köp. Och eftersom jag kan betala direkt eller via kreditkort (där banken ej profilerar mitt köp) så ser jag ingen nytta med klarna heller. Ytterligare en aktör som ska ha en del av (informations)kakan.

Egentligen vore det smutt om man utökade GDPR eller liknande så att t.ex. betalningsförmedlare ej fick ta del av innehållet i en transaktion.
Vad har du att dölja? Jag har inga problem att lämna ut min data och dom får gärna profilera mig, tror nog att jag får behålla min egna vilja ändå;)

Hade jag styrt ett land hade jag låtit chippa alla invånare samt att alla hade fått lämna DNA-prov, på så vis hade det varit slut på all brottslighet och våldtäkter:)

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
T tank77 skrev:
Vad har du att dölja? Jag har inga problem att lämna ut min data och dom får gärna profilera mig, tror nog att jag får behålla min egna vilja ändå;)

Hade jag styrt ett land hade jag låtit chippa alla invånare samt att alla hade fått lämna DNA-prov, på så vis hade det varit slut på all brottslighet och våldtäkter:)
Tjenare Xi, tur att vi inte har sådana kommunister i regeringen =) (klart där finns men de hade försvunnit snabbt)

MultiMan
Rkarlsson skrev:
Tjenare Xi, tur att vi inte har sådana kommunister i regeringen =) (klart där finns men de hade försvunnit snabbt)
Det kommer bli så, lika bra att du förbereder dig. Fördelarna överväger nackdelarna, bl a gällande brottslighet som redan nämnts, tekniken finns och fungerar. Exakt hur lång tid det tar är svårare att bedöma, men några årtionden kan vara en bra gissning.

P
Tips.
Sök på internet på olika omdömessidor. Finns många att välja på.
Se där vad många skriver om olika faktureringsbolag. Intressant läsning.

Försöker själv svälta ut dem. Köper överhuvudtaget inget som INTE faktureras av själva företaget som levererar varorna eller tjänsterna som jag köper.
Kollar upp det innan, före köp.

T tank77 skrev:
Vad har du att dölja?
Du missar poängen.

T
Magnus Filip skrev:
Tips.

Försöker själv svälta ut dem. Köper överhuvudtaget inget som INTE faktureras av själva företaget som levererar varorna eller tjänsterna som jag köper.
Du är rolig du, svälta ut Europas högst värderade fintechbolag med verksamhet i 14 länder , Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Schweiz, Belgien, Storbritannien, Italien, Spanien, Polen, och USA. 85 miljoner konsumenter och 200 000 handlare använder deras produkter och tjänster.

Var glad istället för att det är ett svenskt bolag grundat av svenskar.

Anders243 Anders243 skrev:
Jag har inga problem med att Klarna tjänar pengar, eller att de tar ut avgifter från folk som inte betalar i tid.
Dock vill jag inte ha ytterligare ett bolag som samlar in data om mig och mina köp.

Mitt data är ej till salu.

Jag vill kunna köpa saker på nätet utan att klarna profilerar mina köp. Och eftersom jag kan betala direkt eller via kreditkort (där banken ej profilerar mitt köp) så ser jag ingen nytta med klarna heller. Ytterligare en aktör som ska ha en del av (informations)kakan.

Egentligen vore det smutt om man utökade GDPR eller liknande så att t.ex. betalningsförmedlare ej fick ta del av innehållet i en transaktion.
Tänk på att klarna är inte sämre än några av dess konkurrenter när det gäller att spara info.
De tjänster som klarna säljer är här för att stanna. Oavsett vad för namn som står.
Alla lär ha ungefär samma villkor. Och samla in lika mycket info om köparen.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Tips.

Du har inte tänkt på att när du ska bojkotta klarna så drabbas ibland även en liten företagare som försöker leva på sitt jobb.
Är det värt det

• Gilla
tank77
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
Det kommer bli så, lika bra att du förbereder dig. Fördelarna överväger nackdelarna, bl a gällande brottslighet som redan nämnts, tekniken finns och fungerar. Exakt hur lång tid det tar är svårare att bedöma, men några årtionden kan vara en bra gissning.
DNA samlas redan in. Men inte chip.

Att det skulle bli tvång att få chip i sig i Sverige ligger inte i min livstid.

P
Rkarlsson skrev:
DNA samlas redan in. Men inte chip.

Att det skulle bli tvång att få chip i sig i Sverige ligger inte i min livstid.
Ska du vaccinera dig? innehåller även ett microchip har jag hört från säker källa :thinking:

• Haha
  • Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
P
Handyman 1 skrev:
Ska du vaccinera dig? innehåller även ett microchip har jag hört från säker källa :thinking:
Nej det ska jag inte, men jag tror inte på de trollen om chip i vaccin ;) Tror du på 5g med ?

P
Rkarlsson skrev:
Nej det ska jag inte, men jag tror inte på de trollen om chip i vaccin ;) Tror du på 5g med ?
Självklart! chipen sänder ju över 5g nätet fattaru väl...

• Haha
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Självklart! chipen sänder ju över 5g nätet fattaru väl...
Det är därför som Corona sprids så snabbt... 5G :p

T tank77 skrev:
Vad har du att dölja?
Så jag antar att du lämnar dörren öppen på offentlig toaletter också? Du har ju inget att dölja.

T
kashieda kashieda skrev:
Så jag antar att du lämnar dörren öppen på offentlig toaletter också? Du har ju inget att dölja.
Är du dum på riktigt eller? Vilken jämförelse alltså:poop:

• Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.